• ProudW­oman
    Äldre 14 Oct 23:50
    25360 visningar
    39 svar
    39
    25360

    fånig fråga angående synfel...

    är superpigg, har tråkigt och borde egentligen läsa till en tenta, och därför sitter jag här?...

    Jag var iaf hos optikern idag och provade linser (är trött på glasögonen) och fick veta mina styrkor på synfelet... hjälp vad jag har dålig syn, inte undra på att man känner sig blind. Dessutom hade jag brytningsfel, vilket jag inte hade en aning om, och då har jag ändå haft glasögon i 14 år...
    mycket svammel...

    min fråga är iaf, ni med synfel, vad har ni för "styrka" på ögonen...?

    Mina är
    -4,25 på höger, -0,25 i
    brytningsfel
    -2,75 på vänster, -1,25 brytninsfel

  • Svar på tråden fånig fråga angående synfel...
  • Nyförl­ovad 77:a
    Äldre 15 Oct 00:00
    #0

    Jag är oxå "blind"!!!
    Har -4.0 på både höger och vänster linserna... Har använt linser i elva år och föredrar dem framför glasögon!

    Linser rules!!!!!
    Nån som har opererat bort sitt synfel här??? Skulle vara intressant att höra om det...

  • Tean
    Äldre 15 Oct 00:01
    #0

    Jag har bara brytningsfel. 1,75 på höger och 2,75 på vänster.
    Ska du ha färgade linser? Tycker det verkar ballt att byta utseende lite och leka lite med färger, smink på ett annat sätt.

  • Hime
    Äldre 15 Oct 00:18
    #0

    Kommer inte ihåg exakt, eftersom det var ett tag sedan jag använde kontaktlinser, men jag har ungefär:

    -4,75 på höger
    -6 på vänster (med pyttelitet brytningsfel)

  • Hime
    Äldre 15 Oct 00:22
    #0

    Just operation är något jag ville göra förut, men när det kommer till kritan: varför lägga ned tiotusentals kronor på en operation som man bara får "valuta" för i några år? Synen ändras ju. Näe, idag finns det så många fina glasögonbågar att välja och vraka mellan att det inte längre bara är ett hjälpmedel, utan även ett vackert smycke!

  • Tean
    Äldre 15 Oct 00:33
    #0

    Hime! Jag tycker som du, smycke är ordet. Jag gillar att ändra utseendet (lite iaf) med olika brillor, jag har 3 st!
    Men jag förstår att en del vill operera. Vid VÄLDIGT dålig syn, en utav mina kompisar har -7 resp. -8 och hon ser ju i princip bara ljus och hon har pratat om att operera. Vet inte om det kan bli helt bra, men hon kanske kan klara sig med mindre styrka iaf OM hon nu skulle råka ut för en situation där brilllorna åker av, hon måste hitta ut fort osv.

  • Helene­li
    Äldre 15 Oct 01:57
    #0

    -2,5 på högerlinsen och
    -3,5 på vänsterlinsen.
    Fram till för ca två veckor sen hade jag -2,5 på båda ögonen... Riktigt stor förändring där...!

  • Master­mind
    Äldre 15 Oct 10:59
    #0

    Hade -0,5 när jag fick mina glasögon, men tror att jag fått lite sämre syn nu. Egentligen var jag på gränsen till att behöva glasögon, men jag tjatade mig till dom (har alltid tyckt att det ser så snyggt och sexigt ut ;)). Nu i efterhand ångrar jag mig lite. Inte för att jag tycker det är fult, utan för att jag kanske skaffat mig sämre syn genom glasögonen. Man vet ju aldrig.. :(

  • Monn
    Äldre 15 Oct 11:42
    #0

    Jag vet inte vad jag har, men jag får köra bil utan glasögon i alla fall. Jag använder dem bara på föreläsningar (stooora salar och liten text...) och om jag sitter länge framför datorn.

    Ibland använder jag dem när jag har ont i huvudet också för ofta beror det på att jag ansträngt ögonen för mycket.

    Jag har i och för sig glasögon när jag kör bil också (oftast), gillar att se skyltarna i tid :D

    Jag använder nog glasögon ganska mycket när jag tänker efter...

  • *Blomm­an*
    Äldre 15 Oct 11:48
    #0

    Jag har astigmatiskt brytningsfel, -0,5 resp. -1,0.
    Igår hämtade jag ut mina nya glasögon, de är supersnygga, men jag tycker att jag ser ut som en tönt i dem.

  • Fideli
    Äldre 15 Oct 11:55
    #0

    Jag opererade bort mitt synfel för 5-6 år sedan, hade då väldigt kraftig synnedsättning, -10 på höger och -11 drygt på vänster. Betalade visserligen massor med pengar för operationen (LASIK), men har inte ångrat mig en sekund sen dess. Vilken otrolig känsla att kunna se utan de evinnerliga linserna, slippa torra ögon & allt krångel. Jag minns fortfarande hur jag en timme efter operationen för första gången i mitt liv (nåja, i varje fall på 15-20 år) faktiskt kunde läsa den översta raden på syntavlan. Sen fortsatte raderna att "komma fram" en efter en... Helt otroligt, det låter fånigt, men det kvalar in bland mina top 10 ögonblick...

    För mig har operationen funkat bra i alla år, ser fortfarande lika bra (har inte behövt använda glasögon en enda gång sen operationen!) , men självklart är det jätteviktigt att synfelet stabiliserats när man opereras (jag hade haft samma linsstyrka i fyra år tex)

Svar på tråden fånig fråga angående synfel...