• L_1975
    Äldre 7 Jul 14:16
    7110 visningar
    12 svar
    12
    7110

    Förslag till frågor i gästbok?

    Hej

    Jag läste nyss i en tråd att någon var på jakt efter en bra gästbok till bröllopet och någon tipsade om "bröllopsboken" som i princip är utformad som en "mina vänner"-bok.

    Jag är inne på att göra en egen gästbok enligt det konceptet och efterlyser därför förslag på vilka frågor man skulle kunna ha med i en sådan gästbok (förutom "namn på personen", "relation till brudparet", "vad gör brudparet om 5 år?" och "tre ord om brudparet")

  • Svar på tråden Förslag till frågor i gästbok?
  • lillsm­urf
    Äldre 7 Jul 14:17
    #0

    Också inne på samma idé så jag knuffar upp lite!!

  • Ellte
    Äldre 7 Jul 14:19
    #0

    Roligaste minnet med bruden/gummen?

    Något du hört brudgummen säga om bruden/bruden säga om brudgummen?

  • Vasatj­ej
    Äldre 7 Jul 14:42
    #0

    Jag ska också göra en sådan bok, så jag hoppas det finns fler som kan tipsa om bra frågor
    Hur stor ska ni förresten göra boken A4 eller A5? Och hur ska man få alla gäster att skriva i den? Brukar bli lite si och så med en bok som bara ligger framme...
    Ska ni be varje person skiriva i den, eller ska ni ha gästerna att skriva parvis eller familjevis?

  • Forsfo­rs
    Äldre 7 Jul 14:47
    #0

    Om man har lite mingel innan så kanske de kan skriva då? eller så kan man skicka runt den under middagen eller tårtätningen eller under tiden man öppnar presenter (om man ska göra det).

  • Tuve04
    Äldre 7 Jul 14:53
    #0

    Vad är ditt bästa/roligaste minne av xx och/eller yy? Egna ord till brudparet.

  • Forsfo­rs
    Äldre 7 Jul 14:58
    #0

    Ett alternativ kanske kan vara att lägga ut blanketter med frågorna vi varje persons tallrik så att de får skriva och sen sätta ihop det vid ett senare tillfälle?

    Eller skicka ut dem innan så att alla i lugn och ro kan fundera över vad de ska svara.

  • lillsm­urf
    Äldre 7 Jul 15:04
    #0

    Vi tänkte nog skicka runt den under efterrätten alternativt när tårtan serveras, precis som vasatjej skriver, ligger den bara framme finns det nog en stor risk att det inte är så många som skriver, sen är det ju roligare (man känner sig bäst själv hehe) om folk skriver efter ett glas vin eller två, då är man ofta lite öppnare och mer sentimental! Jag pratar inte om dyngraka personer (vilket jag verkligen inte hoppas att någon blir), men jag tror att man kan få in lite mer känslor över det hela då! Min idé var att göra i A4 format så att det blir en sida per gäst med tex 10 frågor per sida, alltså samma 10 frågor på varje sida! Gud vad jag krånglar till det! Men ni förstår nog.

  • L_1975
    Äldre 8 Jul 10:02
    #0

    Det är kanske någon som äger en sån här bok och kan dela med sig av frågorna?

  • Forsfo­rs
    Äldre 8 Jul 12:32
    #0

    Här har jag sammanställt lite frågor som jag hittade genom att söka på gästbok här på BT, några har redan blivit nämnda i den här tråden, men jag tar med dem ändå:

    Mitt namn/våra namn
    vilken relation har du/ni till brudparet?
    Hur lärde du känna brudparet?
    Roligaste minnet med/av bruden/brudgummen?
    Något du hört brudgummen säga om bruden/bruden säga om brudgummen?
    vad tror du brudparet gör om 5 år? (Eller om 50 år)
    :-P Beskriv bruden med tre ord
    Beskriv Brudgummen med tre ord
    Detta kommer jag att komma ihåg från vigseln/festen
    Några ord från mig till brudparet

    Kanske kan man skriva med frågor som
    vad gav du/ni brudparet i present (jättebra om ingen vill anteckna när öppningen sker)
    Bästa minnet från svensexan/möhippan
    Bästa råd för ett lyckligt äktenskap
    Hur många barn tror/hoppas ni brudparet kommer att få?

  • Forsfo­rs
    Äldre 8 Jul 12:38
    #0

    jag hade tänkt att bruden skulle få roliga gubben med pussmun på 3 ordsfrågan, inte lipande

  • ester
    Äldre 8 Jul 12:52
    #0

    Gjorde gästboksbladen själv i datorn och köpte en A5-ringpärm att sätta in dem i. Ha inte för många "frågor", då är det inte lika roligt att fylla i för gästerna.

    Vi lade ut gästboksbladen vid varje kuvert. Toastmastern bad gästerna att fylla i dem under middagen och sedan sätta in dem i en pärm som låg framme på ett bord. Sen kunde den som ville läsa i gästboken under kvällen.

    Jag tror att det endast var ett fåtal som inte lämnade in sitt gästboksblad, och det var jätteroligt att läsa på morgonen vad alla hade skrivit. Då baksidan på gästboksbladen var tom, är tanken att vi ska sätta in foto på högersidan som visar gästen som skrivit på vänstersidan (hm, klurigt, hoppas ni hängde med). Våra gäster fick också rita ett litet självporträtt i en ruta.

  • wanel
    Äldre 8 Jul 21:19
    #0

    Jag heter.....
    Jag lärde känna brudparet?
    Mitt första intryck av bruden/brudgummen var?
    Ett roligt minne jag har av Brudparet/Bruden/Brudgummen är?
    Från vigseln/festen kommer jag att komma ihåg?
    De närmaste åren kommer brudparet?
    Jag vill skicka med brudparet följande ord på vägen:

    Har köpt boken "bröllopsboken" på calligraphen.se
    Den innehåller
    -jag heter
    -relation till brudparet
    -jag kom hit med
    -min bordsdam/kavaljer
    -tre ord om brudparet
    -roliga händelser under dagen
    -roligt minne från svensexa/möhippa
    -vad jag tror kommer att hända brudparet de närmaste åren
    -

    Sen finns det en ruta där gästen ska rita av sig själv.
    ______________________________________________
    Roliga händelser under dagen (tal/presenter/överraskningar)......
    Ett minne från möhippan/svensexsan/något annat tillfälle......
    Några ord från mig till brudparet....
    vilken detalj/händelse gillade du bäst tex dukning,spex osv
    gissa brudparets skostorlek,favoritmat,favorittv-program osv
    mitt första minne:
    det här tror jag kommer hända i framtiden:
    --Ett minne från möhippan/svensexan/annat tillfälle
    -Några ord från mig till brudparet

    Vi gör som nån annan skrev, lägger ett blad på varje plats som vi sedan sätter in i en pärm.

Svar på tråden Förslag till frågor i gästbok?