• LillaM­ys
    Äldre 23 Jun 11:37
    87317 visningar
    21 svar
    21
    87317

    ?? Pusselring ??

    Jag vet inte riktigt om jag vill ha en sådan ring, men det vore kul o kolla om nån vet hur dessa ser ut eller var de finns. Jag har hört talas om en ring som består av flera smalare ringar som på något sätt är "ihop-pusslade".

    Det jag har hört är att förr i tiden var denna ring rätt vanlig i sydeuropa. Tar man av sig ringen så är det svårt att få ihop den igen. Kvinnorna var de enda som visste knepet att pussla ihop ringarna igen.

    Den ska tydligen vara fint utsmyckad med antingen stenar eller inristat valfritt mönster... Ni som har koll på ringar - känner ni till nåt sånt?

  • Svar på tråden ?? Pusselring ??
  • Helene­li
    Äldre 23 Jun 11:42
    #0

    gå in på www.georgjensen.com/ välj products och sen rings. de är nog bland de dyraste kanske, men så kan de i alla fall se ut...!

  • KKB
    Äldre 23 Jun 11:43
    #0

    Hej! Jag har en sådan, i silver, som jag köpte på Indiska för 7 år sedan. Den bistår av 6 st. smala ringar och självklart tappade jag den första kvällen jag hade den så att pusslet gick isär... Det tog några timmar men jag fick ihop den igen och lärde mig hur man gör Har hört att de kallas för "Turkish wedding ring" men vet inte om det stämmer att de kommer därifrån. Storyn är att om man tar av den för att vara otrogen så kommer maken/makan veta!

    Jag gillar min ring, den är snygg och tuff, men själv så tycker jag inte att sådant passar till förlovnings/vigselring.

  • LillaM­ys
    Äldre 23 Jun 12:01
    #0

    ...de på www.georgjensen.com var iofs rätt fina. Dock håller jag med dig KKB att det kanske inte är en förlovnings/vigselring direkt. Jag ska någ satsa på någon slät ring eller så...

  • tessid­eluxe
    Äldre 23 Jun 12:14
    #0

    Hej
    Pusselringen som du beskriver skulle jag inte använda som förlovningsring. Anledningen är att den använts som missionsring i drygt trettio år för dem som arbetat i utlandsstyrkan allt från Cypern på 70-talet fram till Kosovo idag. Det är så ringen är mest känd och igenkänd i Sverige och den bärs på höger ringfinger i stället för vänster. Ett annat problem med den är att ringarna är så tunna undertill att de ofta med tiden slits så de går av. (inte så kul om det är en förlovningsring.)

    Historien kring ringen var att det var männen som visste hur man pusslade ihop den. När de var ute och krigade, eller på resor kunde de vara lugna för om ringen var isärtagen när de kom hem hade frun/fästmön förmodligen tagit av sig ringen i något oärligt syfte och inte kunnat sätta ihop den igen.

    Lycka till i valet av ring.
    /Tessideluxe.

  • lij
    Äldre 23 Jun 18:29
    #0

    Vilken Georg Jensen ring är det ni menar ska vara en pusselring? Jag ser ingen där som ser ut som en sådan jag tänker mig.

    Jag hade förut en pusselring i silver. Det var många tunna ringar( 5-10 st någonting) som var som i kors på ovansidan och bara utmed varandra på undersidan. Sedan råkade den åka isär en gång och jag har aldrig mer fått ihop den. Hos tillverkaren (eller möjligtvis den svenska grossisten) sa de att den ende som kunde pussla ihop den igen hade slutat, så den ringen användes aldrig mer. Men som otrohetstest borde den ju funka bra, eller så sätter man ihop den med en tejp på undersidan för att inte riskera att den åker isär...

  • Mitt lilla hjärte­gull..­.
    Äldre 23 Jun 19:00
    #0

    www. indonordic. se har pysselringar om jag inte minns fel. Men som tessideluxe skrev så har den inte alltför söt och romantisk historia bakom sig.

  • Mitt lilla hjärte­gull..­.
    Äldre 23 Jun 19:07
    #0

    *förlåt*
    Var just inne på deras hemsida men de har tagit bort den..... Men förut hade de 2 olika sorter den ena med 5 och den andra var 7. Jag tror att priset var ca 1500kr.
    *Förlåt*

  • Cassan­dra
    Äldre 25 Jun 19:12
    #0

    Nu ska jag försöka förklar (hoppas att ni hänger med).
    Det kommer hem (reklam) en liten katalog typ en gång var tredje månad med massa erbjudande gå med i en bok klubb, köp kondomer, gå med i en film klubb m.m. det mästa är skräp äligt talat, känner ni igen den? I llafal där i finn en sådan ring mycket biligare en övan nämt. Den fanns dåde i silver och guld om jag mins rätt.

  • fruSol­li
    Äldre 26 Jun 01:04
    #0

    vilken av dem är det? hur är de pusslad som?

  • Keri
    Äldre 26 Jun 01:08
    #0

    Hej!

    Jag tror inte att ringarna i de reklambladen är av särskilt hög kvalitet, och jag skulle inte rekommendera det som förlovningsring pga Sen förknippar även jag dessa ringar med militära missions- och utlandsuppdrag.

Svar på tråden ?? Pusselring ??