• Brunet­tis
    Äldre 16 Apr 12:44
    14738 visningar
    18 svar
    18
    14738

    Popcorn

    Är det någon som har någon aning om hur mycket kcal popcorn innehåller, Per dl??

  • Svar på tråden Popcorn
  • mrs.
    Äldre 16 Apr 12:45
    #0

    Hej jag vet inte dl men per 100gr :476kcal

  • Anka
    Äldre 16 Apr 14:50
    #0

    Hejsan!
    Jag har diabetes och fick en "översättningstabell" av dietisten. Dock kommer jag inte ihåg kcal, men 5 dl popcorn motsvarade en fransbröd smörgås. Kanske till lite hjälp...

    Ha en trevlig helg!

  • AstaC
    Äldre 16 Apr 14:58
    #0

    Enligt popcorn påsen (majs alltså)som jag har här hemma så finns det 30 kcal i en deciliter popcorn. Dock beror det ju också på hur mycket fett man använder vid poppningen. Många micropopcorn är ju rejält feta.

  • Bonade­a
    Äldre 16 Apr 16:16
    #0

    Det bästa är att göra sina egna popcorn då blir det inte alls så farligt fett.

  • Ei saa peitää
    Äldre 16 Apr 21:33
    #0

    Själva popcornen i sig innehåller ca 5 gram och till det tillkommer ju olja om man poppar i en kastrull. Vanliga mikropopcorn innehåller nästan lika mycket fett som chips så de avråder jag ifrån. Lightpopcorn innehåller väl något mindre.

    Jag har köpt en poppare som poppar på varmluft så då behöver man inte tillsätta smör eller olja. Funkar kanonbra men gillar man salta popcorn är det inte att rekommendera eftersom saltet inte fastnar särskilt bra.

  • Bonade­a
    Äldre 17 Apr 06:39
    #0

    Man kan skvätta på lite vatten så fastnar saltet! :)

  • AstaC
    Äldre 17 Apr 16:46
    #0

    Jag har köpt en popcornmaskin som man har lite olja i. Big popper eller något sådant. Den är också jättebra. Jag hade en sån där varmluftspoppare förut men hade också problem med saltet. Det blev hur fina popcorn som helst, men jag ville ha saltet och det gick ju bara inte. Men med den här nya maskinen så får jag saltet också trots att det är lite fett.

  • Ei saa peitää
    Äldre 17 Apr 20:47
    #0

    Bonadea: Funkar det med vatten alltså utan att popcornen blir mjuka?

  • Bonade­a
    Äldre 18 Apr 10:29
    #0

    Javisst funkar det om man bara skvätter på lite lätt med vatten, det får ju inte bli några större mängder vatten!

  • Jennie med ie
    Äldre 18 Apr 10:58
    #0

    Fördelen med att poppa själv ser jag inte främst är att man kan få dem fettsnålast, för jag tycker bara det är gott att poppa i olja ;) och så lite olja att det blir mindre fett än i t ex Americas Best micropop (ca 2½ g fett sammanlagt i en halv påse) funkar liksom inte.. Men däremot kan man ju styra _vilket_ fett man får i sig, ja förrutom fettet i själva kornen. Många micropopcorn eller färdiga popcorn innehåller härdad och processad olja och/eller smör, men poppar man själv kan man t ex använda rapsolja som är nyttigare även om den såklart är lika fet som alla andra oljor...

    Jag brukar ha 2 tsk rapsolja till en dryg dl majskärnor när jag poppar och av det äter jag ca hälften när jag är på popcornshumör. Känns helt OK.

  • Ei saa peitää
    Äldre 18 Apr 15:57
    #0

    Ok. Då tror jag jag tar och provar att skvätta på lite vatten nästa gång.

  • Gun
    Äldre 18 Apr 16:09
    #0

    Jag gissar att vatten i sprayflaska är en bra idé?

  • Fleur
    Äldre 20 Apr 21:41
    #0

    Jag var in och hörde om popcornmaskin och det verkar inte som om det finns varmluftsmaskiner längre, bara typ big popper, nån som vet?

  • gos_an­na
    Äldre 21 Apr 07:44
    #0

    jag har en varmluftsmaskin.. popcornen flyger ut ur den ;) haha.. men saltet fastnar inte.... så jag brukar ta lite fett ¨på ;) vet inte var man köper en sån.. fick den i present för ca 3 år sen..

  • 1 + 1 = 2
    Äldre 21 Apr 08:24
    #0

    Halloj!

    Var faktiskt ute och sökte popcornmaskiner
    förra veckan och fann att teknikmagasinet säljer båda varianterna,de kan ses på deras hemsida, teknikmagasinet . se
    Skämsigt nog har denna tråd gjort mig vansinnigt sugen på nygjorda popcorn.
    08.28 på morron...måste nog mumsa i kväll.
    Poppa på!

  • Annica­77
    Äldre 23 Apr 16:41
    #0

    Har oxå en "Big popper", funkar kanonbra... 1 tsk olja till 1,5 dl popcorn... Kan det bli magrare?
    Smakar som på bio, mums!!!

  • shalim­ar
    Äldre 26 Apr 17:27
    #0

    Jag har också en varmluftspoppare från teknikmagasinet, håller med om problemet med salt som inte fäster... men det finns sprayflaskor som man fyller med olja ("Fit n' Fresh") och sen pumpar in ett vaacum. Sedan går det att spraya olja och det kommer väääääldigt lite och blir otroligt finfördelat, så det räcker att spraya popcornen pyttelite och röra om så fäster saltet sen. Jag köpte min oljesprayflaska på Coop för 99:- (extrapris, ordinarie pris var 149 , och blev helt nöjd. Den är ju också bra att använda i annan matlagning, tex när man vill steka i LITE fett eller bara ha ett uns olja på salladen. Så den var prisvärd tycker jag. Den är mycket mycket bättre än de där "1 cal" oljesprayerna man kan köpa (dyrt!) - jag tycker att den oljan har en läskig bismak av lösningsmedel.

  • Aniara­4
    Äldre 17 May 11:49
    #19
    UllaKarin skrev 2015-05-17 11:23:52 följande:

    Jag köpte nyss en varmluftspopcornmaskin - - -


    Vad fint av dig att lyfta upp en 11 år gammal off topic-tråd för att rekommendera en specifik produkt från en specifik sajt, av ditt hjärtas godhet och omtanke om oss som är här nu i det här decenniet och är jätteintresserade av gamla popcorntrådar, kan jag bara anta.
Svar på tråden Popcorn