• Devote­d
    Äldre 14 Apr 16:36
    16061 visningar
    16 svar
    16
    16061

    Att ta ett nybildat efternamn.....(och kritiseras)

    Jag och min sambo skall ta ett eget efternamn när vi gifter oss. Ingen av oss är så pigg på att ta den andres namn och vi vill ha ett gemensamt efternamn. I våra släkter finns inga lämpliga namn utan vi skall bilda ett eget, ett namn vi tycker om. Men uppenbarligen väcker detta ont blod. Det tycks som om en del tror att man tycker sig vara förmer. Lite svensk jantelag. Då har jag inte ens nämnt våra namnalternativ utan det är blotta tanken på att hitta på ett eget namn folk reagerar på?
    Vad är era reaktioner?

  • Svar på tråden Att ta ett nybildat efternamn.....(och kritiseras)
  • Tokan
    Äldre 14 Apr 16:40
    #0

    Herre gud vad folk har åsikter om vad andra skall göra med ens liv när man planerar något sådant här. Naturligtvis skall ni göra som ni vill. Jag vill själv hitta på ett eget namn till oss men min M2b vill nog inte så nu sitter jag och skriver namnteckning och tänker "Anna Jacobsson" rätt ofta och det kommer nog funka. Men ni är ju överens, lyllos

  • Vilda Medusa
    Äldre 14 Apr 16:45
    #0

    Vi vill också ta ett nybildat namn och har fått lite reaktioner på detta. En del tycker att det är töntigt och får lite underliga blickar... Men, men... Jag vill inte heta Nilsson...

    Jag hoppas bara att namnet godkänns, annars vet jag inte vad vi gör...

    Stå på dig! Jag försöker inte bry mig om vad andra tycker, även om det är svårt!!

  • Kay
    Äldre 14 Apr 16:51
    #0

    Vi ska också hitta på ett nytt efternamn. Jag vill inte heta hans alltför "vanliga" namn och han gillar inte klangen på mitt efternamn tillsammans med sitt förnamn. Vi tar första delen av hans efternamn och sätter ihop det med ändelsen på mitt efternamn och - voila! - vi har ett gemensamt efternamn.

  • AstaC
    Äldre 14 Apr 16:53
    #0

    Jag kan inte säga annat än. VARFÖR bry sig så himla mycket om vad folk tycker och tänker????

  • coffe
    Äldre 14 Apr 16:59
    #0

    Kul att det kommer lite nya namn ibland. Jag menar - ALLA kan ju inte heta Andersson, Nilsson och sånt... :D

  • Ellika
    Äldre 14 Apr 17:03
    #0

    Mina föräldrar hittade på ett eget namn, och jag har alltid varit stolt över att ha ett namn som bara fyra personer i världen har!! Mycket nöjd över att inte heta något vanligt (även fast Svensson, Andersson etc visst är fina), och jag tänker nu starta en egen släkt med detta namn!

  • Electr­ic Lady
    Äldre 15 Apr 19:34
    #0

    Tycker tagna namn låter töntiga när de verkligen låter tagna som typ Elström (det är sant, det finns de som heter det) - eller när de låter jätteadliga typ Silfvergrahn (hittade jag på nu, vet inte om det finns på riktigt) eller vad man nu kan hitta på.

    Mitt efternamn (släktnamn, inte taget) slutar på -feldt och det känns lite snobbigt, så jag är glad att byta till ett som stavas som det låter.

    Tycker det är kul, om man tar ett nytt namn, att göra det med nån tanke bakom, typ lägga ihop sina namn eller nåt.

    Bara lite att tänka på om man hittar på nytt!

  • vilsen
    Äldre 15 Apr 19:42
    #0

    ALLA namn nybildades ju någon gång!!!!!

  • 041023
    Äldre 15 Apr 19:42
    #0

    Vi tänker också ta ett nytt namn, för att få något som är eget. Vårt problem är att det är så svårt att komma på något som inte låter "för" taget. Det finns ju redan massor av namn! Vi har redan fått tummen ner för flera olika namn som redan var upptagna. Nu börjar det dessutom bli bråttom, snart är det mindre än ett halvår kvar!

  • Tusens­kona
    Äldre 15 Apr 19:53
    #0

    Min sambo har bytt tillbaka till sitt efternamn som han hade innan hans föräldrar gifte sig, för jag ville heta det

  • Tusens­kona
    Äldre 15 Apr 19:54
    #0

    Hm inlägget kom iväg innan jag han skriva klart.

    Han ville självklart åsså heta det.

  • Lansta
    Äldre 15 Apr 22:03
    #0

    Som sagt lycksaliga människor som inte har annat att blir irreterade över att någon annan tar sig ett efternamn... *hjälp*

    Min familj var inne på att ta min farfars förnamn till efternamn, även mina farbröders familjer var inne på samma sak. Men så dog min pappa och då kändes det inte riktig lika akutellt.
    Men vi har har även "smeknamn" som efternamn som tilloch med har kommit fram post med. För mamma behöll sitt flicknamn så en hel del släkt och vänner slog helt enkelt ihop pappas och mammas efternamn när de inbjöds eller dyl. På skämt från början men numera heter vårat sommarställe Petterlinds.
    Själv kommer jag att ta min sambons efternamn, det är lite ovanligt men väldigt vanligt här om kring då nästan hela hans släkt bor granne med oss... ;) Och företaget har samma namn så det känns ganska naturligt! ;)

  • Katjam­i
    Äldre 15 Apr 22:27
    #0

    Vi tar ett nytt gemensamt, men det är inte så lätt att hitta ett som godkänns, eller rättare sagt,hitta ett som ingen annan har.... har provat säkert 4-5 namn som inte gått. Tips är att ringa PRV innan man ansöker med inbetalningen, så vet man en del innan.
    PS det är inte klart om vi får det nya än...och det har hållit på i 3 månader nu..DS

  • JOfors
    Äldre 15 Apr 22:31
    #0

    Vi har gjort ett eget!
    Vi har gjort på samma sätt som Kay, nästan vi har tagit första hälften av hans släkt namn. Ingen har klagat och vi är jätte nöjda. På köpet har min sambo fått en kanonstilig signatur, efter mycket övande... Jag tycker det känns ganska naturligt att börja sitt "nya" liv tillsammans med ett gemensamt namn. Det blir liksom vår grej.

  • Äldre 20 Aug 02:53
    #15

    Skälet till kritiken från många äldre människor och framförallt släktingar är att man tappar den tradition och historik som följer med det första, bortvalda, namnet när man "tar" ett nytt.

    P.S. Har nog aldrig tidigare bumpat en tretton år gammal tråd- men nån ska göra det också.....

  • Äldre 24 Aug 10:05
    #16

    TS strunta i vad de andra tycker, även fast det är tråkigt att de inte kan vara glada för er skull.
    När vi gifter oss kommer min sambo att ta mitt efternamn, det är min farfar som kom på det och det är enbart vi i familjen som heter det. Dock så har sambon och min pappa samma förnamn, vilket kommer att ställa till det för posten, då vi nästan bor grannar på en liten ort Flört vet dock inte vad min pappa kommer att tycka om detta, då de inte vet något ännu.

Svar på tråden Att ta ett nybildat efternamn.....(och kritiseras)