• Bettan­05
    Äldre 8 Apr 17:53
    138287 visningar
    61 svar
    +1
    61
    138287

    Hur mycket väger ni som är 158 cm långa?

    Jag är 158 cm lång och väger 54 kilo. Tycker att jag är lite smårund när jag jämför mig med andra och funderar därför på att gå ner ett par kilo. Det kan ju vara så att jag har taskig självuppfattning men jag undrar i alla fall hur mycket ni andra tjejer som också är 1.58 väger. Måste få ngt att jämföra med. Tack, tack!

  • Svar på tråden Hur mycket väger ni som är 158 cm långa?
  • Jennif­er E
    Äldre 9 Apr 00:14
    #0

    Det är absolut inte för mycket! Jag är 1,62 och väger 56, tror jag skulle kunna väga lite mer utan att det skulle se dumt ut. Dessutom så har ju vikten även att göra med muskelmassa, benstomme m.m. Man får tänka att man helt enkelt är sjukt vältränad och har en grymt stabil benstomme de dagar man känner sig lite rund

  • Elfva
    Äldre 9 Apr 11:18
    #0

    Bettan05

    Hur känns det då? Känns det som om dina kläder sitter bra, trivs du med din vikt? Det är svårt att avgöra när du skriver längd och vikt eftersom det har lite att göra med benstomme, muskelmassa och så vidare...

    BMI är tyvärr ett ganska trubbigt mätinstrument eftersom det inte tar någon hänsyn till benstomme, muskelmassa eller fettvikt. Man kan alltså ha väldigt lite muskelmassa och liten benstomme och hög fettprocent och ändå ha ett BMI som säger att du är smal. Givetvis kan man också ha stor muskelmassa och benstomme och väldigt liten fettprocent och ändå ha ett ganska högt BMI, utan att man för den skull är det minsta överviktigt? Förstår ni hur jag menar?

    Tror du måste känna efter själv hur det känns i din kropp... När man ser din vikt och din längd så verkar du inte alls vara rund, men man kan ju ändå uppleva sig själv så, iaf kan jag känna att för mig handlar det inte så mycket om att gå ner i vikt, som att öka muskelmassa och minska fettprocent. Och om det leder till att jag ökar i vikt (162 lång, 56,6 kg i dagsläget) så är det strunt samma, men just nu så känner jag mig lite "rund", för att min fettprocent är lite för hög.... Hursomhelst lycka till, stirra dig inte blind på vågen utan känn efter vad som känns bra istället. :)

  • TeaSpo­on
    Äldre 9 Apr 17:30
    #0

    Enligt BMI är jag på gränsen till sjukligt fet... eller iaf väldigt fet... Men nu är jag gammal kroppsbyggare och jg väger 70 kg till mina 156 cm...

    Ni kan ju själva se hur jag ser ut:
    www.hjelm.info/brollop/pics/kyrka/v/7.jpg

    Jag tycker inte jag ser uta att väga 70 kg?? Här väger jag nog tom lite mer...

  • Isen
    Äldre 9 Apr 17:34
    #0

    Det låter som du väger ganska lagom. Själv är jag 1.65 och väger ca 49 vilket är alldeles för lite så jag skulle vilja gå upp.

  • ninoni­ca
    Äldre 9 Apr 17:52
    #0

    Te4aspoon: Du överdrev lite där. Enligt BMI är du överviktig, börjar närma dig fetma. Men som sagt, man måste ta hänsyn till om man har mycket muskler när man tittar på BMI.

  • Brud i rosa
    Äldre 9 Apr 17:54
    #0

    Jag väger 62 till mina 158cm. Känner mig ganska tjock, men alla som jag pratar med tycker inte att jag är det, lite rund kanske. Jag skulle vilja säga _mycket_ rund. Ändå så ligger BMI på precis under 25 så det är ingen större fara om man bara ser till BMI. Jag har flera kompisar som väger runt 55kg och det är stora skillnader. De som är korta är ofta smalare än de som är 10cm längre. Detta bara för att de som är kortare tränar mer. Jag skulle gärna väga några kilon mindre för att trivas bättre med mig själv, men har inte motivationen att göra något åt det. Å andra sidan, när jag vägde 53 tyckte jag också att jag var tjock och tittar jag på kort från den tiden så såg jag inte så smal ut. Normal och kanske till och med lite mullig, trots att jag tränade massor på den tiden.
    Jag tycker du ska fokusera mer på att omvandla fett till muskler och inte stirra dig blind på vågen. Lycka till.

  • skorpi­onen
    Äldre 9 Apr 18:29
    #0

    Bettan din vikt låter som den skulle vara helt normal.
    Själv är jag som "ISEN" o skulle vilja väga mer...
    Är 162 cm o väger 48 kg.
    Kul att se att det finns någon som är i min längd (Isen) o väger som jag. Tycker att jag är helt klart smalast/pinnigast
    bland de jag känner o skulle vara betydligt snyggare med 5 kg till!!

  • Gerda
    Äldre 9 Apr 23:23
    #0

    Jag är 157cm och väger nu 62-64. När jag "är mig själv" väger jag ca. 58 vilket jag trivs enormt bra med.

    Men för några år sen åkte jag till USA och kom hem... 75kg!

    Så det senaste året har jag kämpat med att gå ner i vikt, sakta men säkert har det gått. Det svåraste har varot att hålla 62kg och jag tror nog att jag skulle bli glad att stanna på 60. Bara konditionen och kroppen mår bättre igen. *längtar.

  • TeaSpo­on
    Äldre 9 Apr 23:45
    #0

    ninonica!!

    Jag tänkte inte på att jag räkande ut BMI när jag vägde mer... Så du har rätt

  • Lenche­n
    Äldre 10 Apr 12:23
    #0

    jag ar 156 och vager 49. Men jag har vagt mer och kande mig inte speciellt overviktig da. Det viktiga ar ju ocksa hur mycket muskler du har

Svar på tråden Hur mycket väger ni som är 158 cm långa?