• mulann
    Äldre 8 Apr 08:25
    57898 visningar
    52 svar
    52
    57898

    får muslimer gå in i kyrkan?

    Någon som vet? Vi har en gäst som är muslim och som ev. då inte får gå in i kyrkan utan väntar utanför. Men är det så att dom inte ens får gå in i kyrkan? Att dom inte får gifta sig i kyrkan vet jag men om någon annan gifter sig.....

  • Svar på tråden får muslimer gå in i kyrkan?
  • Mizz_
    Äldre 21 Apr 12:16
    #0

    Om vi ska börja ifrågasätta vilka av "reglerna" har en kulturell bakgrund, så får vi nog börja ifrågasätta alla heliga skrifter, Koranen, Bibeln, Torah etc...men även dessutom lagarna, då det finns lagar med kulturell bakgrund!!!

    Och så ser jag knappt någon ifrågasätta t ex buddhismens heliga ko, judarnas koscher, så varför börja med "grisen" för????

  • clarke
    Äldre 21 Apr 14:13
    #0

    Håller med dig Mizz. Inom islam skiljer man dessutom på Koranen och traditionerna(haditherna). Den ursprungliga Koranen ska ju finnas i himmlen och det vore ju konstigt om folket flög dit och skrev in det som passade. (bara en liten tanke)

  • Electr­ic Lady
    Äldre 21 Apr 14:14
    #0

    Tycker iofs att det vore bra om man ifrågasatte allting av ovanstående och lite till, men sen betyder ju inte att vara medveten om kulturens och religionens korsbefruktning att religionen blir mindre sann eller bra för de religiösa.

  • Mizz_
    Äldre 22 Apr 22:28
    #0

    Visst kan varje enskild människa ifrågasätta sin punkt inom religionen, men det är väl knappast något man behöver ta upp här. Dessutom finns det inga fel eller rätt heller, så vem har rätten att klanka ner på andras syn och deras religioner...

  • Mrs. Robins­on
    Äldre 22 Apr 22:41
    #0

    Ja, fast Hallal lagarna bygger troligtvis pa rent praktiska omstandigheter. Griskott haller sig inte sa lange i varma klimat.

  • Electr­ic Lady
    Äldre 22 Apr 23:21
    #0

    Ehhh, har jag klankat på nåns religion?

    Låter liiite överkänsligt. Är allt som inte är "gud vad jag älskar islam" att klanka?

  • Mizz_
    Äldre 23 Apr 00:07
    #0

    Har jag påstått det eller? Ber dig läsa igeno inläggen en gånt till då!!!!

  • Electr­ic Lady
    Äldre 23 Apr 15:08
    #0

    "vem har rätten att klanka ner på andras syn och deras religioner..."

    Låter iaf som du påstår det.

    Men var du bara otydlig så var det väl bra då.

  • Mizz_
    Äldre 23 Apr 20:34
    #0

    Med hänvisning till ditt meddelande..."Sen finns det väl en kulturell bakgrund till att förbudet hamnat där. Skulle en ny stor religion med matregler uppstå i dagens Sverige skulle den antagligen innehålla förbud mot att äta hundkött"....

    blev upprörd över inlägget, men "klankandet" var inte riktad till dig, utan rent allmänt. Du behöver inte ta allting PERSONLIGT, allt är faktiskt inte RIKTAT till dig. Chill out...

  • Electr­ic Lady
    Äldre 23 Apr 20:36
    #0

    okej, så det var skrivet med hänvisning till mitt meddelande men inte riktat till mig...? Jaha, okej, om du säger det så

  • Mizz_
    Äldre 23 Apr 20:44
    #0

    Förtsa meningen var riktat till dig, men inte andra, tyvärr så kunde jag då för tillfället inte göra mellanrad, då det inte ibland funkar på min j*la dator...

  • Fri 1 Oct 2021 12:02
    #52

    Det kan vara så att han tror att han inte får gå in i kyrkan om det är så att icke muslimer inte får gå in i mosken i hans hemland

    islamqa.info/en/answers/2192/non-muslims-entering-the-mosque

    www.sistani.org/english/qa/01267/

Svar på tråden får muslimer gå in i kyrkan?