• mulann
    Äldre 8 Apr 08:25
    57585 visningar
    52 svar
    52
    57585

    får muslimer gå in i kyrkan?

    Någon som vet? Vi har en gäst som är muslim och som ev. då inte får gå in i kyrkan utan väntar utanför. Men är det så att dom inte ens får gå in i kyrkan? Att dom inte får gifta sig i kyrkan vet jag men om någon annan gifter sig.....

  • Svar på tråden får muslimer gå in i kyrkan?
  • Britne­y
    Äldre 8 Apr 08:26
    #0

    Vet inte om detta skiljer sig åt, men en av våra gäster var troende muslim och han var med i kyrkan.

  • Bonnie
    Äldre 8 Apr 08:28
    #0

    Jag tror inte att det finns särskilda regler för huruvida de får gå in i en kyrka eller inte. Det är upp till var och en att bedöma. Känner gästen att han "bedrar" sin religion genom att gå in i en kyrka ska han/hon vänta utanför, däremot om gästen tycker att det ska bli intressant att uppleva en annan typ av vigsel så är det väl inget som hindrar honom/henne att gå in...

  • Devote­d
    Äldre 8 Apr 08:30
    #0

    Självklart får gästen gå in i kyrkan både enligt kristna och muslimska regler. Det är ju samma Gud eller hur. Sedan kanske han inte knäpper händerna och ber men det må väl vara hänt!

  • mulann
    Äldre 8 Apr 08:33
    #0

    ok, det är en en jobbarkompis sambo det gäller och hon sa att han måste gå och fråga en imam(heter det så?) först. Men hon trodde inte han fick gå in i kyrkan så dom skulle komma senare vilket känns lite tråkigt eftersom det är själva cermonin som är grejen. Men dom får göra som dom vill.

  • Nadja
    Äldre 8 Apr 08:44
    #0

    hade klasskompisar på gymnasiet som var muslimer, de gick ALDRIG in i kyrkan på tex skolavslutningar osv...
    inte heller tjejen som var jehovas vittne...
    men jag tolkade det som deras egna beslut och inte något de blivit "förbjudna" till

  • Majsan­80
    Äldre 8 Apr 08:48
    #0

    Är han troende muslim? Då verkar det som om hans tro kanske hindrar honom. Men från kyrkans sida ska det väl inte vara något problem? Man ser ju knappast på någon vilken religion de tillhör.

    Själv har jag flera vänner som är muslimer men eftersom de är lika troende muslimer som majoriteten svenskar är troende protestanter så har de inga problem med att vistas i en kyrka.

  • mulann
    Äldre 8 Apr 08:52
    #0

    ja ha är troende muslim men inte fanatisk. Jag vet att inte kyrkan är emot att muclimer går in utan jag syftade mest på om troende muslimer inte får gå in i kyrkan pga religionen -alltså att man syndar typ.

  • london­bruden
    Äldre 8 Apr 10:00
    #0

    När min svägerska gifte sig för två år sedan här i London så var hennes kompis och hennes man med i kyrkan (båda troende muslimer) och deras lilla son på 3 år var tom med i cermonin och höll kudden med ringen på!

  • mulann
    Äldre 8 Apr 15:48
    #0

    fler? Någon muslim själv här kanske som vet mer säkert?

  • Electr­ic Lady
    Äldre 8 Apr 19:05
    #0

    De får men de kanske inte vill. Det finns muslimer som jobbar i kyrkan t o m.

Svar på tråden får muslimer gå in i kyrkan?