• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 17 Feb 13:32
    54678 visningar
    32 svar
    32
    54678

    Skjuta upp mensen UTAN p-piller

    Jag kommer förmodligen att få mens, första dagen EXAKT på vår bröllopsdag. Kul i jul...Jag har provat att äta p-piller (minipiller)tidigare, vilket resulterade i att jag fick mens två gånger i månaden istället! Det hjälpte inte att det gått ett halvår efter det att jag började med pillren.

    Dessutom pågick mensen i 7 dagar-mycket!!- istället för 3-4 dagar som jag brukar ha.

    Jag vill inte äta p-piller men ändå skjuta upp mensen eller åtminstone rubba cykeln lite så att det inte blir exakt dag 28...

    Jag vet att det finns tidigare inlägg om detta men det är svårt att hitta. Söker man på "mens" så får man upp alla inlägg som innehåller ordet "geMENSamt" t.ex. Det blir lite jobbigt att leta då.

    Om någon har något tips på bra "flytta-på-mensen"-piller som man inte mår tokdåligt och får finnar av så får ni gärna skriva namnet på dessa!

    Kram!

  • Svar på tråden Skjuta upp mensen UTAN p-piller
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 Feb 11:00
    #0

    Kent, du är ursäktad. Nu ska jag nog ta ett snäll-piller eftersom jag vaknat på helt fel sida idag...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Mar 16:10
    #0

    Good point Maria, jag tänkte inte på att många planerar så tidigt. När vi bestämde vårt datum var det helt självklart för mig att plocka fram almanackan... fast det är ju lätt när det handlar om tre, fyra månader! :)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Mar 16:34
    #0

    Inte ens då är det lätt för en del, Emmis. Det kan räcka med några månader för kroppen att hinna få frispel *suck*
    Jag hade dock tur. När jag närmade mig bröllopet så visade det sig att jag skulle ha mens precis under bröllopet och bröllopsresan. men månaden före bröllopet strulade en till sig, på _rätt_ håll, så att jag till slut hade mens precis innan bröllopet och var utom fara för röda fläckar på klänningen t ex *s*

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Mar 16:50
    #0

    huääh nightmare, jag tror jag ska ha röd klänning bara för säkerhets skull *asgarv*

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Mar 16:55
    #0

    Totalt Off Topic fråga till Kent:
    Vad skulle du göra om du var kvinna för en dag??? Med tanke på alla de goda sidor vi har *ler*

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Mar 16:56
    #0

    Emmis..... En batikfärgad kläning kanske?? I olika röda nyanser. Så syns det _verkligen_ inte! *s*

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Mar 18:00
    #0

    *garvar så att jag trillar av kontorsstolen*
    hihi Jennie, det där ska jag allvarligt överväga! :D

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Mar 21:29
    #0

    Hej Jenny,

    Pillren som du frågar efter har många namn. De vanligaste som jag har hört talas om är Gestapuran och Primolut-Nor.Dessa läkemedel kan du ej få utskrivet av en barnmorska utan du måste gå till en gynekolog eller någon annan läkare på t ex din vårdcentral.

    Själv har jag använt mig av Primolut-Nor och var jätte nöjd. Vid menstruationsförskjutning skall man börja 2-3 dagar innan beräknad mens, en tbl morgon & kväll & äta högst 14 dgr. Mensen kommer efter 2-3 dgr efter sista tbl. Det är viktigt att du inte är gravid när du tar dessa tabletter då det kan vara skadligt för fostret.
    Det som kan vara bra att veta är att alla människor kan reagera olika på olika läkemedel. Om du bestämmer dig för att prova nåt av dessa läkemedel kan du använda det någon eller några cykler innan bröllopsdagen. Dvs skjuta på mensen några månader innan den stora dagen för att undvika obehagliga överaskningar.

    Lycka till!

  • Äldre 11 Jul 14:58
    #29

    Hej!

    Jag har en liten fråga angående dessa tabletter som skjuter upp mensen Primolut-Nor. Hur får man tag i dessa? Ska man gå till läkare eller ungdomsmottagningen eller hur gör man?

    Tack för svar! :)

  • Äldre 11 Jul 15:21
    #30
    Jagärinöd skrev 2014-07-11 14:58:10 följande:

    Hej!

    Jag har en liten fråga angående dessa tabletter som skjuter upp mensen Primolut-Nor. Hur får man tag i dessa? Ska man gå till läkare eller ungdomsmottagningen eller hur gör man?

    Tack för svar! :)


    Läkare.

    Jag ringde min vårdcentral och fick utskrivet recept utan att behöva besöka dem.
  • Äldre 11 Jul 15:48
    #31

    Vad sa du till dom då??

  • Äldre 11 Jul 16:07
    #32
    Jagärinöd skrev 2014-07-11 15:48:24 följande:

    Vad sa du till dom då??


    Att jag skulle gifta mig och vill ha tabletter för att kunna skjuta fram min mens.
Svar på tråden Skjuta upp mensen UTAN p-piller