• julli
    Äldre 3 Mar 10:11
    15901 visningar
    7 svar
    7
    15901

    Nagelsvamp

    Är det någon som vet om det går att bota nagelsvamp med något annat än att äta lamisil-tabletter i tre månader? Skulle inte vilja plåga kroppen med svampmediciner, men enligt läkaren är det tills vidare troligtvis det ända som hjälper...

  • Svar på tråden Nagelsvamp
  • Brudjo­jo
    Äldre 3 Mar 13:31
    #0

    Jag har haft jätteproblem med svamp, till mig sa doktorn att jag skulle sluta äta socker... Blev bättre ett tag, men sen föll jag dit på sockret igen. Måste försöka hålla mig till att bara äta socker en dag i veckan då har jag inga svampproblem alls...

  • Ananas
    Äldre 3 Mar 16:27
    #0

    Om man har fått svamp på naglarna funkar ju inte krämer och liknande. Det kan vara besvärligt att få bukt med så därför får man ofta äta Lamisil under lång tid.
    Ibland kompletteras detta med svampdödande nagellack (Loceryl). Då får man fila och fixa och så varje dag.

  • Mrs. Robins­on
    Äldre 3 Mar 17:50
    #0

    Hall det torrt!

  • f.d. Svart brud
    Äldre 3 Mar 19:07
    #0

    Nagelsvamp är helt klart en svårbehandlad svampinfektion som inte funkar på samma sätt som vanliga svampinfektioner.

    Min pappa har haft nagelsvamp i åratal. När min mamma för något år sedan blev smittad körde han en lamisilkur på 3 månader. Min mamma hade ingen lust med det och hittade istället på en minst sagt udda behandling när hon drabbades av nagelsvamp på tånaglarna. "det gäller att få svampen att vantrivas", menade hon. Hon applicerade Stioxyl 10% (medel mot finnar(!) som säljs på apoteket) varje dag och tog plåster ovanpå. Efter ett par veckor hade problemet försvunnit! Men då hade hon inte en lika kraftig infektion som min far...

  • Kristi­n 2/8 -03
    Äldre 4 Mar 08:36
    #0

    Badda med Atamon (används när man gör saft/sylt) minst en gång om dagen.
    Hörde att man kan badda med ättika också.

  • nagels­vampen
    Äldre 14 Feb 21:28
    #6

    Vet att det är ett gammalt inlägg, men tänkte att fler har problem med fula naglar...

    Det finns många olika huskurer man kan testa mot nagelsvamp. Några som ofta kommer på tal är ättiksprit, Vicks VapoRub, Tea Tree Oil, Klorin (!!), olivolja, ricinolja och atamon. På http://nagelsvamp.blogspot.com/p/huskurer.html kan du läsa mer om dessa och hur man går tillväga. 

    Jag har tagit upp kampen mot nagelsvampen med hjälp av dessa huskurer.. ska bli kul att se om det fungerar :) 

  • Jorgen
    Äldre 7 Jan 09:37
    #7

    Nagelsvamp är ett stort problem och det är svårt att läka. Men om behovet finns, kan man hitta ganska bra information om nagelsvamp och metoder för att behandla nagelsvamp.

Svar på tråden Nagelsvamp