• nanela
    Äldre 12 Feb 11:35
    66220 visningar
    19 svar
    19
    66220

    någon som har erfarenhet av Fluoxetin???

    Hej!! undrar bara om någor har erfarenhet av denna antidepressiv fluoxitin??? vad det här för biverkningar mm...
    tacksam för svar

  • Svar på tråden någon som har erfarenhet av Fluoxetin???
  • nannie
    Äldre 12 Feb 12:20
    #0

    Hej Nanela!
    Jag använder Flourhexin Selena just nu. Dom hjälper mej mycket! I början fick jag lite biverkningar av dom, ex. sömnsvårigheter, huvudvärk och yrsel. Men det blev bättre efter ett par dagar och nu mår jag bättre än jag gjort på flera år! Kramar

  • nanela
    Äldre 12 Feb 12:21
    #0

    Tack för svar!!! :)
    kram

  • anncaB­q
    Äldre 12 Feb 13:46
    #0

    Och jag tar Fluoxetin Ratioferm. Det enda jag känt var att jag blev dålig i magen de *två* första dagarna, sedan bara positivt, tex att det sänkt mitt blodsocker (är diabetiker).

  • ullis_­p
    Äldre 12 Feb 14:35
    #0

    Hejsan, jag har tagit fontex (samma preparat men annan tillverkare) i 3 år och inte märkt några direkta biverkningar..

    Ibland har dosen blivit för hög och då har jag blivit hyperaktiv och stirrig men det är bara att sänka dosen så ordnar det sig ju

    Jag sköter numera doseringen själv.. Ibland, som på vintern, behöver jag ta lite mer och på sommaren behöver jag kanske ta lite mindre så då minskar jag

  • Dolphi­n
    Äldre 12 Feb 15:40
    #0

    Jag äter fontex, vilket är samma sak. jag har gått upp 50 kilo av tabletterna!

  • ninoni­ca
    Äldre 12 Feb 16:03
    #0

    Dolphin: Varför har du inte bytt preparat om du har gått upp så mycket i vikt?

  • JHK
    Äldre 12 Feb 17:18
    #0

    Dolphin:
    Fontex har inte viktökning som biverkning, bara viktminskning. Kanske har du gått upp för att du mått bättre och fått tillbaka aptiten, eller så har det inte hjälpt och du tröstäter?

  • Dolphi­n
    Äldre 12 Feb 18:29
    #0

    Jag har försökt byta preparat med mått sämre av dem!

    Fontex kan visst leda till viktökning. Min läkare säger att det är jätte vanligt och hon har flera patienter som lider av det. Jag han knappast gått upp 50 kilo av mig själv...

  • ninoni­ca
    Äldre 12 Feb 18:31
    #0

    Jag håller med dig JHK, tabletter med fluoxetin är faktiskt en av väldigt få antidepressiva som inte har viktökning som biverkning utan istället viktminskning och anorexi som vanlig biverkan. Vilket var anledningen till att jag aldrig började med dem när jag fick dem utskrivna.

  • ninoni­ca
    Äldre 12 Feb 18:38
    #0

    Dolphin: Viktökning står i alla fall inte med som biverkan i FASS.

    Men det låter väldigt jobbigt att måsta fortsätta med tabletter som gett en så stor viktökning. Själv avbröt jag min första behandling med antidepressiva när jag hade gått upp 10-12 kg på fem veckor. Det borde gå att hitta en medicin som funkar bättre. Vilka antidepressiva har du fått pröva? Jag står just nu på Remeron, en relativt ny medicin med väldigt få biverkningar.

  • JHK
    Äldre 12 Feb 18:51
    #0

    Dolphin: Din läkare borde ju kunna hjälpa dig med någon annan medicin. Fråga henne förresten var det står att fontex ger viktökning som biverkning. Kanske skulle du byta läkare?

  • Dolphi­n
    Äldre 13 Feb 01:28
    #0

    Jag vet faktiskt inte varför det inte står i fass att man kan få viktökning. Men de flesta antideppresiva tabletter kan man få både viktminskning eller viktökning.

    Faktum är att det just nu förekommer prat om att stämma läkemedelsföretaget för att flera kvinnor har fått grova viktökningar, i den stämningen kan även jag vara med om jag vill.

    Jag har som sagt försökt byta tabletter till tex Zoloft, men dem fungerade inte på mig och eftersom jag har panikångest så finns det inte så mycket att välja på!

    Jag har gått hos samma läkare sen 1999 och tänker inte byta bort henne för att en amatör säger att jag ska det för att ni läst någon i fass! Hon är min läkare och jag litar på henne och hennes omdömme! Jag jag skulle kunna sätta pengar på att hon vet mer än ni om olika läkemedel!

    Om jag låter upprörd beror det på att jag är det. Så mycket har förstörts för mig pga av min panikångest och sen medicinen på det med viktökningen. Så jag tar faktiskt illa upp när ni antyder att jag gått upp i vikt utan hjälp av tabletterna.... Jag vet väl det bättre än ni!

  • jajjan
    Äldre 13 Feb 06:58
    #0

    Dolphin

    Jag tror faktiskt inte att någon här gjorde något annat än att försöka hjälpa till

    Jag har även jag fått fontex utskriven, min läkare gav mig just Fontex för att det var en av få antidepressiva medel som inte gjorde så att man gick upp i vikt(snarare tvärtom).Jag har även jag panikångest.
    Sedan fick jag Flouxtin, det är "samma" medicin, fst billigare för oss patienter att hämta ut.

  • JHK
    Äldre 13 Feb 14:25
    #0

    Dolphin: Jag antar att det är mig du kallar amatör. Jag har själv ätitoch äter fontex i maxdos. Jag fick dem mot depression och bulimi. Jag fick just dessa tabletter för att det är en av få antidepressiva som inte ger viktökning som biverkning. Jag frågade många läkare om detta, eftersom jag inte vågade börja med dem innan för jag var så rädd för att gå upp i vikt. alla sa att det inte finns som biverkning. letade även på nätet och i olika medicinböcker för att verkligen veta säkert, och nu vet jag, man går inte upp av tabletten fontex. självklart kan man gå upp i vikt ändå, kanske äter du någon annan medicin som orsakar övervikten. Jag vill inte verkar nedlåtande men jag måste få försvara de tabletter som räddat mitt liv...

  • ninoni­ca
    Äldre 13 Feb 14:39
    #0

    Jag tror säkert att man ibland kan få biverkningar av läkemedel som faktiskt inte finns registrerade som biverkningar i FASS. Och kanske har läkemedelsföretaget faktiskt missat att man kan få en viktökning av Fontex/fluoxetin. Det är ju inte omöjligt. Men om det nu är så, så kan vi nog säkert vara överens om att det inte är en av de vanligaste biverkningarna av just det preparatet.

    Sen tror jag även att en viktökning inte enbart behöver vara en biverkan av läkemedlet man äter, utan att det är mer komplext än så. Jag gick ju upp i vikt när jag åt mianserin. Viktökning av det preparatet är en mindre vanlig biverkan (1/100-1/1000). Delar av den viktökningen var vätska, ödem, som är en sällsynt biverkan. Jag var rejält svullen om fötterna när jag hade jobbat, svullen om buken och i ansiktet. Retsen av viktökningen berodde nog till stor del på att min mage och tarm, som vanligtvis är väldigt orolig blev hur lugn som helst av medicinen. Jag slapp alla jobbiga diarréer som jag hade levt med innan, och jag fick även tillbaka min aptit. Resultatet blev att jag åt alldeles för mycket gott, och för en gångs skull passerade inte maten hela matsmältningssystemet på en timme, utan stannade i normal tid. Vilket naturligtvis gjorde att jag tog upp mer näring ur maten. Frågan är då om min viktuppgång verkligen kan räknas som en biverkan?

    När jag slutade med medicinen försvann några kg på en gång när svullnaden gick ner. Resten av vikten jag hade dragit på mig försvann på ca 6 månader.

  • deiane­ira
    Äldre 13 Feb 16:56
    #0

    Jag testade Fontex i 2 mån (20 mg/dag) för min hvudvärk och jag har tyvärr bara negativa erfarenheter av preparatet.

    Jag mådde konstant illa i 1,5 månad och gick därmed ner i vikt eftersom jag inte hade lust att äta nånting. Blev trött och gäspade varannan minut, fick allvarliga sömnproblem och det värsta av allt var att mitt s*xliv blev helt förstört. Inte nog med att lusten försvann totalt, kroppen funkade inte alls längre som den normalt gör så att säga. Huvudvärken blev också värre än vanligt fast det var den vi ville lindra med hjälp av medicinen !

    Behöver jag säga att jag inte tar Fontex längre...

  • 040404
    Äldre 14 Feb 19:22
    #0

    Jag har ätit Fontex och sedan Fluoexetin och är mycket nöjd. Jag har gått ned i vikt av dem.

  • Äldre 28 Aug 06:11
    #18

    Man går inte upp i vikt av tabletter (man kan bli lite svullen av att vatten binder sig i kroppen)


    Kalorier in- Kalorier ut


    "Jag tog tabletter och gick upp 50 kg"


    Och du tror inte det handlar om kost? 


    MAN KAN INTE GÅ UPP I VIKT OM MAN ÄTER MINDRE KALORIER ÄN MAN FÖRBRÄNNER.....FAKTA


     

  • Tue 8 Aug 2023 17:52
    #19
    +1

    Antidepressiva naturläkemedel - https://tonzes.com/deprse.htm Denna produkt har hjälpt mig få tillbaks min positivet o tro på livet. Jag var deprimerad och nu har jag gjort massor av förändringar och ser ljust på livet igen.

Svar på tråden någon som har erfarenhet av Fluoxetin???