• mermai­d
    Äldre 29 Jan 13:02
    14160 visningar
    6 svar
    6
    14160

    Någon som fått UVB-behandling för hudproblem?

    Kommer precis från hudmottagningen på sjukhuset och har fått låna hem ett UVB-solarium för mina eksem och min extremt torra hud. Har efter 20 års kortisonbehandlande äntligen kunnat tjata mig till sådan behandling. Får se om solariet är lika effektivt som solen på sommaren då jag inte har några besvär alls.

    Min fråga är nu om någon annan här fått ljusbehandling? Har det funkat?

    Jag har haft ett handsolarium från hudmottagningen innan, men det hjälpte inte och tydligen så hjälper det bäst om hela kroppen får sol...

    Tänkte se om någon vill dela med sig av sina erfarenheter.

    mermaid // som hoppas att hon slipper de extra starka kortisonsalvorna framöver...

  • Svar på tråden Någon som fått UVB-behandling för hudproblem?
  • Ejla
    Äldre 29 Jan 15:57
    #0

    Japp, jag får UVB mot psoriasis. I kombination med kortison och avfjällande behandling häver det ett skov på ett par veckor, så jag antar att det är effektivt. Fast man märker ju inte så stor skillnad från gång till gång...
    Under utbrotten får jag ljusbehandling 3 gånger i veckan. Perioderna däremellan underhåller jag huden med kilovis av mjukgörande kräm, och kortisonsalvor av olika styrka.

    Blir lite förvånad att de inte ger dig UVB-behandling inne på hudkliniken, där finns ju helkroppssolarier. Så hade du sluppit hålla på med det hemma, menar jag.

    Undrar om man nånsin slipper kortisonsalvorna

  • Zoe
    Äldre 29 Jan 15:59
    #0

    Ja, jag har fått det, och det hjälpte ett tag. Tyvärr inte tillräckligt. Jag blev tillfrågad om jag ville äta tabletter som skulle göra att jag blev ljuskänslig (solglasögon inomhus och ris för starr)så att behandlingen skulle ta bättre, men jag sa nej. Kaliumbad fungerar ibland, propyless fem gånger om dan, repair i ansiktet och alla olika typer av kortisonsalvor använder jag. Mina tips; Byt salvor/krämer ofta man blir immun efter ett tag, använd inga smycken, använd inte nagellack och är det FÖR illa tigg och gråt dig till en antibiotika kur! Kram och lycka till, jag vet hur du har det!

  • Kesell­a
    Äldre 29 Jan 16:17
    #0

    Jag är mitt i en kur nu och går och solar tre ggr i veckan. Det är utan tvekan det bästa jag har gjort.

    Jag har haft eksem i hela mitt liv och nu sitter det på skinkorna och på baksida lår, och det var riktigt fult innan jag började sola. Jag har använt en kortisonsalva varje kväll i två veckor och ska nu använda den varannan kväll i två veckor för att sedan bara underhålla eksemet vid behov.

    Allt mitt eksem är BORTA och jag är så lycklig!! Tänk att stå i duschen och känna att man har lena skinkor istället för skabbiga eksemskinkor! Det är lycka det!

  • mermai­d
    Äldre 30 Jan 13:17
    #0

    Anledningen till att jag inte får behandlingen på sjukhuset är för att jag ska sola varje dag i sex veckor. Jag har inte möjlighet att komma dit så ofta...

    Använder också mängder av mjukgörande. Det här torra och kalla klimatet ger mig "fiskfjäll" över hela kroppen om jag inte smörjer in mig. Har precis bytt kräm nu så jag hoppas att den nya är effektivare...

    Hoppas så på denna behandlingen. Håll tummarna! =)

  • Äldre 24 Feb 19:45
    #5
    mermaid skrev 2004-01-29 13:02:08 följande:
    Kommer precis från hudmottagningen på sjukhuset och har fått låna hem ett UVB-solarium för mina eksem och min extremt torra hud. Har efter 20 års kortisonbehandlande äntligen kunnat tjata mig till sådan behandling. Får se om solariet är lika effektivt som solen på sommaren då jag inte har några besvär alls.

    Min fråga är nu om någon annan här fått ljusbehandling? Har det funkat?

    Jag har haft ett handsolarium från hudmottagningen innan, men det hjälpte inte och tydligen så hjälper det bäst om hela kroppen får sol...

    Tänkte se om någon vill dela med sig av sina erfarenheter.

    mermaid // som hoppas att hon slipper de extra starka kortisonsalvorna framöver...

    Hej, hoppas det funkat för dig!


    Själv så har jag köpt hem UVB lampa för min psoriasis, skulle vara kul att höra hur det gått med din behandling?


    Jag hittade en sida på nätet www.uvbbehandling.com där jag läste om detta, sedan var det länkat till www.psoriasishjälpen.se tror jag att det hette, annars får ni googla:) Där beställde jag UVB lampa och den verkar fungera väldigt bra än, har haft den i 2 veckor bara.


    Nån annan som kan berätta om deras behandlingar och resultat på dessa?


    Tack

  • Äldre 7 Oct 22:41
    #6

    Jag tappade ett tag fokus och glädje för livet.  Vändpunkten kom när jag började aktivt leta efter alternativa behandlingar utan kortison mm och slippa att vara i händerna på en läkare som inte gjorde uppföljning och inte verka bry sig. Jag hittade sidan psoriasishjälpen där det kändes som att dom hade liknade erfarenheter och många produkter som dom hade testat och hade fungerat bra.  Jag provade olika krämer som fungerade  mycket bra och skickade efter en UVB ljusbehandling maskin, då den med kammen passade mina problem i hårbotten  väldigt bra. Jag kombinerade med några salvor och även peeling för händer och fötter. Idag har mycket bättre kontroll över mina Psoriasisutslag och jag har inte alls lika mycket och jag har också lärt mig att stressa ner en  hel del.

Svar på tråden Någon som fått UVB-behandling för hudproblem?