• :-)
    Äldre 22 Jan 18:49
    15928 visningar
    12 svar
    12
    15928

    p-piller utan östrogen

    Hej, har just börjat med p-piller utan östrogen, Cerazette, då jag hade mycket biverkningar av mina vanliga p-piller. Är det någon som provat dessa? Får man några blödningar alls? biverkningar?

  • Svar på tråden p-piller utan östrogen
  • Grönku­lla
    Äldre 22 Jan 20:41
    #0

    I bipackesedeln skall det stå om biverkningar. Du kan även hitta information på infomedica.se
    Vad jag läst så kan man få en massa biverkningar av det som av allt annat men det skiljer ju mellan olika människor. En biverkning som Cerazette kan ge är att man kan slippa mensen (om man har tur - min åsikt). Men kolla på infomedica så får du veta mer.

  • emmaa
    Äldre 22 Jan 23:07
    #0

    Cerazette är inget p-piller utan ett minipiller vilket är en ganska stor skillnad. Jag slutade med p-piller för jag inte vill trycka i mig massa hormon varje dag. Det krånglade lite i början men nu funkar det super, aldrig någon mens vilket är skönt! Dessutom slipper jag hormonerna (bara en hormon istället för två)

  • :-)
    Äldre 23 Jan 08:41
    #0

    Tack för tipsen!
    Jag håller tummarna för att slippa blödningar, om man nu ändå skall proppa i sig piller är det skönt att iaf slippa det!

  • Mallor­cabrud
    Äldre 23 Jan 10:14
    #0

    Hej :)

    Jag äter cerazette sedan 4 månader och de fungerar utmärkt. Jag valde dessa för att de har mindre hormoner och detta skulle enligt barnmorskan minska min huvudvärk jag jämt får i samband med mensen. Idag har jag varken huvudvärk eller mens vilket är såå skönt!

  • jajjan
    Äldre 24 Jan 12:46
    #0

    emmaa
    Cerazette är inget minipiller, utan just ett östrogen fritt p-piller.

    Jajjan, utbildad sexualupplysare

  • Ziggy
    Äldre 24 Jan 13:03
    #0

    Jajjan-vad är det för skillnad på minipiller och östrogenfria p-piller?

  • Kräfta­n
    Äldre 24 Jan 14:05
    #0

    FASS:

    Cerazette innehåller små mängder av en sorts kvinnligt könshormon, gestagenet desogestrel. Därför kallas Cerazette för ett minipiller.

  • :-)
    Äldre 24 Jan 17:08
    #0

    Vill bara meddela att jag redan efter tre dagar! känner skillnad, den vanliga mensmigränen verkar inte titta fram!! Jippie!

  • jajjan
    Äldre 24 Jan 17:53
    #0

    Cerazette ger större skydd än minipiller då det oftast förhindrar ägglossningen, vilket inte minipiller gör.
    Man kan enkelt säga att Cerazette är ett mellanting i säkerhet av P-piller och minipiller.

  • Monn
    Äldre 26 Jan 12:18
    #0

    Cerazette är ett östrogenfritt p-piller. I Norge anses de säkra om de tas inom 36 timmar (precis som p-piller), och i Sverige är det under utredning om vi kan gå ut med samma rekommendationer. Än så länge säger de att man ska ta det lika regelbundet som ett minipiller.

  • catya
    Äldre 27 Jan 15:47
    #0

    Såg att ni diskuterade Cerazette då måste jag få hoppa in o fråga: hur lång tid tar det att få tillbaka mensen efter att man har ätit Cerazette i ett år?!?!
    Jag slutade äta dem i dec. o fortfarande ingen mens :( ska väl tillägga att jag gått ner 12kg nyligen o det gör väl sitt oxå!
    Kan man skynda på den lite eller ngt?!
    Åh vill "ha den snart"!
    Ngn som har erfarenheter?!
    kram

  • melyan­a
    Äldre 17 Feb 14:26
    #0

    oj, jag åt cerazette i tre månader och har aldrig blött så mycket. Fast å andra sidan har jag haft väldigt mycket besvär med blödningar.

Svar på tråden p-piller utan östrogen