• Sessie
    Äldre 14 Jan 15:56
    3295 visningar
    7 svar
    7
    3295

    Chiffong... eller vad det nu är?

    Min kille åkte till Kina och fick med sig tygprover för att köpa siden när han var där borta.
    Helst ville jag ha Thaisiden, men det fick han inte tag på. Han köpte med tio meter av ett fantastiskt skönt tyg, men det är "sladdrigt".. inte särskilt tunt, men inte stelt... är det chiffong? Eller är Chiffong genomskilnligt... någon som et vad det kan vara för tyg?

    Sedan undrar jag också om hur man undviker att ett sådant tyg inte lägger sig efter ALLA kurvor (läs valkar) Kan man fodra med ett styvare tyg för att få till det?

    Hoppas det finns några sykunniga människor här med lite bra tips.

    Min M2B sa att det gjorde inget om jag inte gillade tyget utan ville köpa något annat istället, men jag gillar känslan på det.... alternativt får jag väl lägga mig i hårträning och hoppas att man kan träna bort valkarna.

  • Svar på tråden Chiffong... eller vad det nu är?
  • MayaPi­raya
    Äldre 14 Jan 16:10
    #0

    Det kanske är organza?

  • Cassan­dra
    Äldre 14 Jan 16:57
    #0

    Ja som du själv säger Chiffong är genomskingligt. Så det kan du utesluta.

  • Sibell­a
    Äldre 14 Jan 17:05
    #0

    Chiffong är nästan alltid genomskinligt. Det låter som om ditt tyg skulle kunna vara ett crepe de chine eller så? Är det glansigt eller matt på "framsidan"? Mums säger jag i vilket fall! Vi kanske skulle byta? För jag har 6 meter thaisiden här hemma men behöver ett mjukare tyg!

    Och ja, det är ett ganska avslöjande tyg, det är för att det är både mjukt och elastiskt som det lägger sig mjukt runt varenda liten kurva man har. Fallet är rent gudomligt... Carolyn Besette hade en sån klänning när hon gifte sig med John Kennedy, ifall du vill se hur det ser ut.

    Men visst kan man fodra med ett styvare tyg och göra klänningen mindre avslöjande. Har sett en jättevacker crepeklänning i sjöjungfrustil där man hade gjort så (tänk kläderna i Titanic...). Däremot tror jag inte att det går att få till en stadig A-linjekjol eller nåt som passar ovanpå stora vippiga underkjolar. Vad för modell har du tänkt dig?

  • anders­sonska­n
    Äldre 14 Jan 18:12
    #0

    man kan sy fast tyll i kjolen då behöver man ingen underkjol + att den blir inte så sladdrig.

  • Sessie
    Äldre 14 Jan 22:09
    #0

    Jag hade tänkt mig en sjöjungfrumodell faktiskt... med hög halterneck... nästan lite femtiotal typ.

    Jag ska kolla om jag kan hitta bilder på klänningen Carolyn Besette hade... nyfiken blir man ju.

    Tyvärr har jag inte sett Titanic så jag har ingen som helst koll på de kläderna.

  • Sessie
    Äldre 14 Jan 22:11
    #0

    ...glömde säga att det är matt tyget... Det fanns tydligen i tre "glansigheter" och M2B köpte den mattaste enligt mitt önskemål.

  • mojito
    Äldre 14 Jan 23:27
    #0

    Jag tror det ar Georgette du har. Om det inte ar glansigt alltsa. Det har samma struktur som chiffong, fast ar tjockare och inte (vanligtvis) genomskinligt. Kan ocksa vara crepe du chine, fast det ar mer ovanligt. Organza ar stelare, fast tunnt, och lite genomskinligt. Oftast ar det valdigt glansigt och skiftar i olika farger. Ett riktigt festtyg.

    Tycker du ska fodra med nat annat sidentyg (absolut inte polyester) typ charmeuse, vilket ar tunn sidensatin. Sant man gor fina nattklanningar av. Det faller valdigt snyggt.

    I ovrigt sa ar georgette och chiffong valdigt snyggt nar det ar sytt pa snedden, alltsa nar man lagger tyget sa att tradarna faller diagonalt, inte rakt ner. Fast jag skulle rekommendera att skaffa en sommerska for det ar ett helvete att sy i siden, speciellt sant tunnt tyg som du har.

Svar på tråden Chiffong... eller vad det nu är?