• lillis­en
    Äldre 13 Jan 00:40
    27134 visningar
    35 svar
    35
    27134

    urinvägsinfektioner :( (ganska långt, behöver råd!)

    Hej!
    Känner mig så ledsen och vet inte vad jag skall ta mig till. För andra gången på 1,5 mån. har jag åkt på en riktigt kraftig urinvägsinfektion och äter åter igen penicillin.... Precis som förra gången bröt det ut dagen efter jag och min relativt nye (3 månader) kille varit tillsammans och nu undrar jag ju såklart om det har något samband, och vad det i så fall innebär? Ska det alltid vara så att jag blir såhär dålig när vi haft sex, då kommer jag ju att bli rädd för att ha det i fortsättningen.

    Jag har varit singel i flera år och inte haft oskyddat sex. Har klarat mig finfint utan dessa problem. Men för ett antal år sedan, då jag var gift, så fick jag ibland UVI... Vet inte om det även då hade samband med sex, men det är väl troligt......

    När jag senast hade UVI fick jag svamp efter penicillinbehandlingen, och de besvären har nyss upphört, och så åker jag på en ny infektion. Det är en ond cirkel och jag efterlyser hjälp!!!!!!! Vad kan man göra för att förebygga, vad har ni för erfarenheter??????

    please hjälp mig, såhär orkar jag inte ha det!

  • Svar på tråden urinvägsinfektioner :( (ganska långt, behöver råd!)
  • Santa Fe
    Äldre 13 Jan 11:40
    #0

    Ännu en till med tråkig erfarenhet av uvi.
    Det är ju väldigt tråkigt om det till slut blir så att man blir rädd för att ha sex, för man vet hur hemskt det kan bli efteråt. Sex ska ju inte förknippas med nåt som efteråt för med sig smärtsamma påföljder.

    Jag hade uvi stup i kvarten under mitt och sambons första år tillsammans. Och svamp till följd av allt antibiotikaätande.
    Men efter ca 10-12 månader tillsammans upphörde allting, har nu inte haft uvi på 5 år så i mitt fall berodde det nog på att jag inte var van vid hans bakterier, vätskor och allt vad det nu kan vara.

    Uvi kallas ju ibland för honeymoon disease. En period med mycket sex och sköra slemhinnor sliter på slemhinnorna och gör kroppen mer mottaglig för uvi.

  • lillis­en
    Äldre 13 Jan 12:44
    #0

    Tack för alla goda råd!
    Skönt att veta att man inte är ensam, trist att veta att det är en såpass vanlig åkomma som följs av något så njutbart som 6.

    Jag blev lite förvånad över det där med att jag kan bli smittad av honom, trodde inte att UVI smittar...?

    sen det där med svamp....
    självklart får jag det, som ett brev på posten, och jag testade förra omgången pevaryl, både vagitorier och cremen, som jag höll på med i många fler dagar än de som stod på paketet.... Ändå inte helt bra, fick i stället nån slags kliande blåsor efter ett tag...... Då slutade jag med pevaryl, och bara luftade och vilade....

    kanske vi tog uppp det hela för snabbt igen, så snart mina syptom var borta var vi där igen.... Svårt attlåta bli då man är nykär!

    en sista fråga: är det alltså Hans bakterier som ställer till det? varifrån kommer de i så fall? har tänkt att det nog är mina egna, om man råkar hamna lite för långt bak tex....

    åter igen tack för alla svar!!

  • Bellis
    Äldre 13 Jan 12:55
    #0

    Nä, smittar gör det väl ändå inte??
    Det handlar mer om en reaktion på bakterier som din kropp inte är van vid. SVAMP kan däremot smitta, så det skulle han kunna bära på utan att veta om det. Men att UVI smittar -nej, det har jag då aldrig hört talas om.

    Det är hans vanliga bakterieflora som du inte är van vid än, eller så är du extra känslig mot den pga andra orsaker just när du får det. Inte att han skulle vara extremt smutsig eller nåt sånt! Jovisst, när du väl redan är så känslig så kan säkert dina egna bakterier "från annat håll" göra sitt till!

  • lillis­en
    Äldre 13 Jan 13:03
    #0

    bellis:
    Jaha!
    men då var det ju lite lättare att förstå.. (det där med bakterier alltså..)

    är så tacksam för alla som svarar o delar med sig, i det här läget behöver man verkligen alla råd man kan få, för det verkar som om olika saker funkar för olika personer....

    kram till alla medsystrar!

  • Bellis
    Äldre 13 Jan 13:15
    #0

    Hoppas det blir bättre!!

    Det är ju rent överj*vligt det där....... man blir så knäckt när man känner att "jaha....igen..." Nu är det flera år sedan jag hade det sist, men jag är fortfarande alltid noga med att kissa direkt efter, gärna duscha av också. Det går ju snabbt, så skuttar man bara ner i sängen sen igen! ;)

    jo, förresten! Jag fick det huxlfux för något år sedan också... jag började bara grina av ångest, sen började jag bälja i mig starkt citronvatten (absolut inte -saft) och knaprade UVA-E ......det gick över! Åt upp hela kuren, trots att besvären slutade efter ett par dagar.

    blablabla.

  • AnnaZ
    Äldre 13 Jan 17:32
    #0

    Hmmm...jag blir lite fundersam när du skriver att du fick blåsor..
    Ni har inte haft oskyddat sex? Alls? För annars kan det ju va nåt annat oxo :-/

  • Okänd
    Äldre 13 Jan 19:12
    #0
    Meddelande borttaget
  • Santa Fe
    Äldre 13 Jan 19:22
    #0

    Tjejer har väl kortare urinrör än killar, det är väl därför infektionen växer lättare till sig hos tjejer. Killar kan så klart också ha uvi, men vad jag har förstått så är det inte särskilt vanligt just pga deras långa urinrör.

  • lillis­en
    Äldre 13 Jan 19:35
    #0

    hej igen ....

    Jo, vi har haft oskyddat...
    men jag vet att han inte "har något". Han har levt med sin f.d. i ett troget äktenskap i måååånga år innan hon dog för tre år sedan. Jag är den första han är med sedan dess.....

    vad tänker du på AnnaZ, som det annars skulle kunna vara?

    Jag vet ju att det var UVI, men sedan, om det abslout säkert vara svamp, det har ingen läkare undersökt, utan den doktor jag hade för UVI:n sa att det förmodligen var svamp efter penicillinen, det är såpass vanligt.....

    en ny fråga, har det ngn betydelse om man har kondom eller inte? För risken att få ny UVI menar jag.....?

  • lillis­en
    Äldre 13 Jan 19:39
    #0

    ojdå, kom på en sak till!
    ngn skrev att man inte skall vara tillsammans för ofta när man har problem med täta UVI....

    hur ofta är för ofta?!?!

    Jag menar, vi träffas intensivt under de veckor då jag inte har mina barn, men mina barnveckor blir det nästan inte alls, och då är det ju m ycket lagrat när vi väl ses. Så MINST en gång om dagen blir det ju, ofta fler än så, men bara två eller tre dagar i taget.......

Svar på tråden urinvägsinfektioner :( (ganska långt, behöver råd!)