• goda fen
    Äldre 13 Dec 21:22
    105825 visningar
    11 svar
    11
    105825

    OSA och RSVP? Vad står det för ordagrant?

    Finns det någon härinne som kan vara ordboks hjälp?
    Vad är OSA och RSVP förkortning av?
    :)

  • Svar på tråden OSA och RSVP? Vad står det för ordagrant?
  • vilsen
    Äldre 13 Dec 21:24
    #0

    OSA = om svar anhålles

  • Ellte
    Äldre 13 Dec 21:33
    #0

    RVSP - Respondé s´il vous plait

    (Med jättemycket reservation för stavningen! :D Det betyder iallafall Var snäll att svara)

  • nallem­aja
    Äldre 13 Dec 22:11
    #0

    Jag trode RSVP var engelska.. där ser man vad fel man kan ha...

  • Lill Anna 8/7-04
    Äldre 13 Dec 22:49
    #0

    Man använder ju RSVP i engelskan också så vitt jag vet.. Kanske är det något internationellt?

  • Nelma
    Äldre 13 Dec 23:48
    #0

    Helt som vilsen och Ellte säger: OSA betyder "om svar anhålles" och RSVP betyder "repondéz s'il vous plaît" (stavas så här enligt mitt franskalexikon och betyder var vänlig och svara) RSVP används enligt mina källor både på franskt och engelskt håll, som nallemaja och Lill Anna var inne på =)

  • Evan
    Äldre 14 Dec 16:22
    #0

    Får jag slinka in med en annan fråga i ämnet, satt nämligen och klurade på det härom dagen: Är det kaka på kaka att skriva "O.S.A. senast" eller skriver man bara "O.S.A." och sedan datumet?

  • Ellte
    Äldre 14 Dec 16:29
    #0

    Jag tror man kan skriva OSA Senast den ... (Alltså..."vi vill ha ett svar senast den"...)

  • Electr­ic Lady
    Äldre 14 Dec 16:35
    #0

    Det använd i engelskan men är egentligen franska. Inte konstigare än att vi skriver PS i Sverige, det är ju latin.

  • Fenome­na
    Äldre 14 Dec 17:11
    #0

    Användandet av franska i det här fallet kanske kan förklaras av att franska mer eller mindre är (eller iaf har varit) det internationella postspåket?

  • Ettolr­ach
    Äldre 14 Dec 18:55
    #0

    Man kan skriva "senast" men det är egentligen överflödigt eftersom det är just det "om svar anhålles" betyder.

    Ska man vara petig ska det skrivas O.s.a. eller O s a eftersom det är en förkortning och inte ett eget ord.

  • jan
    Äldre 11 Feb 18:07
    #11

    När jag var ung fick jag lära mig att PS betydde
    Påtänkt Senare.

    Alltså inte latin, men lite kul!

Svar på tråden OSA och RSVP? Vad står det för ordagrant?