• Thu 23 Jun 2022 20:42
    35089 visningar
    1 svar
    1
    35089

    Underbar diamant med gul fluorescence i min f-ring!

    Jag vill bara dela med mig av min erfarenhet av gul/yellow fluorescens! Finns så väldigt lite information om just denna färg men det lilla som går att söka sig fram till är bara negativa aspekter och folk tenderar därför att vara överdrivet (imo) rädda för gul fluorescens. Med det sagt kanske inte alla håller med mig, men jag känner ändå att de har ett mycket sämre rykte än vad jag tycker att det faktiskt förtjänar.

    Jag var också väldigt tveksam till en början, främst för att jag inte hade någon egen erfarenhet av gul fluorescens och bara hade läst riktigt negativa saker om det. (Dock inte från någon som själv ägde en, det började nästan kännas som en vandringssägen..) Kontentan av det jag hade läst var att man ska hålla sig undan, det får diamanten att se mer gul ut, den kommer se ut som en lägre grad på färgskalan och den kan se mjölk-aktig ut (åtminstone om fluorescensen var stark eller mycket stark).

    Jag var dock försiktigt nyfiken och köpte nyligen en riktig skönhet med gul medium fluorescens. Jag kunde inte se diamanten innan köpet eftersom jag köpte den på nätet och valde ut den från en onlinedatabas. Men jag gillade specifikationerna av diamanten baserat på GIA-certifikatet och företaget försäkrade mig att de skulle byta den åt mig om jag insåg att jag inte gillade den. (Kort sammanfattning: det är en 0,6 karat, 3x, färg H, VS2)

    Så..! Inomhus i normal belysning är det helt omöjligt att se att den är fluorescerande överhuvudtaget, vilket iof verkar vara detsamma för alla fluorescerande diamanter oavsett färg. Den glittrar helt galet mycket, särskilt under led-ljus. Men ingen nyans av gult, det går inte att särskilja den alls.

    Inte heller i indirekt eller i direkt solljus kan jag upptäcka den minsta lilla gnutta gult då heller. Jag har stirrat på den så mycket att mina ögon började svida men ingen gul ton, ingenting. Den blir dock lite mörkare i direkt solljud men så är det för de flesta välslipade diamanter.

    Och när det kommer till UV-ljus... När jag riktar UV-lampan mot min alliansring, som innehåller 18 små diamanter, så lyser 13 av dem direkt upp i olika vackra blå färger. Men när jag riktar UV-ljuset mot min gult fluorescerande diamant så händer knappt någonting! Det förblir i stort sett helt detsamma. För att krama ut lite gul färg ur den måste jag gå till ett helt mörkt rum, stänga dörren och sedan rikta uv-ljuset direkt mot det. DÅ kan jag se en ganska mysig gul ton. Detta kräver dock att jag håller uv-lampa väääldigt nära. Jag tycker det är riktigt fint och inte något som borde hatas så mycket som det gör? Fast jag gillar fluorescens i alla dess underbara färger så jag kanske är lite partisk ????

    Men jag blev lite förvånad över att det var SÅ svårt att faktiskt få fram den gula fluorescensen! Jag var tvungen att ?kämpa? och få de exakt rätta omständigheterna. Med blå fluorescerande diamanter kan man bara rikta in en uv-lampa var som helst och den kommer att lysa upp starkt med en gång! Slutsats för mig är att min rädsla för gul fluorescens var ogrundad och orättvis. Jag kan i princip inte upptäcka den alls om jag inte är i ett helt mörkt rum och riktar en uv-lampa direkt mot den. Och även då är det gula ganska svagt. Jag trodde att färgen skulle vara mer distinkt och hade faktiskt velat att det skulle glöda ännu mer gult, haha. Om UV-lampan inte hålls så nära ser fluorescensen nästan... vit ut? Som om stenen bara glöder med ospecificerad färg.

    Hursomhelst, enligt mig ser den här diamanten jättevacker ut i alla ljusmiljöer och fluorescensen kan faktiskt bara upptäckas i det scenario jag just beskrev. Hoppas någon kanske tycker att detta är lite intressant och att det kan leda till att någon annan inte automatiskt förkastar en vacker diamant baserad på ogrundad rädsla. Jag bara ÄLSKAR min diamant och tycker verkligen att den gula fluorescensen bara ger den mer personlighet och karisma! Jag har bifogat ett gäng bilder också så får ni se själva!

  • Svar på tråden Underbar diamant med gul fluorescence i min f-ring!
  • Thu 23 Jun 2022 21:34
    #1

    Nehepp, gick tydligen inte att få in bilder... Ni kan se dem i min post på priceScope om ni är intresserade :) 


    www.pricescope.com/community/threads/my-positive-experience-with-yellow-fluorescence.274058/

Svar på tråden Underbar diamant med gul fluorescence i min f-ring!