• Anonym (Frågv­is)
    Sat 10 Jul 2021 10:44
    38123 visningar
    1 svar
    1
    38123

    Ta tillbaka inbjudan till bröllop

    Hej!

    Jag ska gifta mig i om 4 månader. Här kommer en wall of text.

    Jag har en vän som jag känt länge och vi har varit mycket nära varandra, man skulle kunna säga att hon ett tag var en av mina bästa vänner.

    För några år sedan gick hon in i väggen och efter det har hon varit personlighetsförändrad. Jag har sörjt det och har också varit mycket orolig för henne och att hon ska "krascha" när som helst. Förutom att hon är konstant utmattad så har hon också blivit väldigt självfokuserad och har svårt att tänka på andra. Så var det inte alls innan. En annan tråkig sak som har hänt är att hon har blivit något oerhört avundsjuk. Berättar man något kul som har hänt, ska hon alltid försöka bräcka och man märker att hon inte riktigt kan glädjas med andra längre, det har jag märkt i och med mitt kommande bröllop. Det har dock alltid funnits något i mig som hoppats på att hon ska komma tillbaka och bli sitt vanliga jag igen som jag saknar mycket. En annan sak som har hänt är att hon säger sig ha, och har svårt för stora sociala sammanhang och avskyr situationer med mycket folk. Hon har sett mycket lidande ut senaste gångerna vi setts i större sammanhang och har dragit ner stämningen och knapptsagt ett ord till någon.

    Nog om det. Hon har betett sig illa i samband med min bröllopsplanering till den gränsen att jag fick säga till på skarpen. Hade i tanken att inte bjuda in henne på mitt bröllop efter det men viste att det hade varit slutet på vår vänskap som jag någonstans hoppas kommer bli bra igen när hon mår bättre i sig själv och har ork att vara en kompis.

    Nu har hon och hennes kille OSAt ja för att komma på mitt bröllop. Jag känner en stor klump i magen.. jag vet att hon kommer vara nedstämd, sur, oartig och på dåligt humör. Att hon kommer få mig att bli orolig för hur hon och de andra gästerna har det. Jag vet inte ens om hon vill gå eller om hon bara känner sig tvungen - vi har ett tredagarsbröllop och hon har bara tackat ja till själva vigseln med bröllopsmiddag och fest.

    Förstår att jag antagligen inte kan ta tillbaka inbjudan utan att säga adjö till en eventuell framtida vänskap men vill ändå att hon ska förstå att hon VERKLIGEN inte behöver komma. I synnerhet inte om hon inte vill, orkar eller tänker bete sig trevligt och vara glad som är på ett bröllop.

    Hur ska jag säga detta? Kan jag ens säga något? I så fall vad?

    Om ni tycker att jag får bita i det sura äpplet. Har ni tips på hur jag kan försöka strunta i att oroa mig för hennes humör under min bröllopsdag?

  • Svar på tråden Ta tillbaka inbjudan till bröllop
  • Anonym (Fröke­nfru)
    Mon 19 Jul 2021 17:11
    #1

    Hej Ja det är inte lätt. Men jag hade brutit kontakten med henne helt innan bröllopet Säga att det inte fungerar längre.Förklara hur du känner och mår över detta

Svar på tråden Ta tillbaka inbjudan till bröllop