• Sun 2 Feb 2020 20:14
    13380 visningar
    5 svar
    5
    13380

    Billigt bröllop Hjälp med tips

    Jag Och min fest man ska gifta oss nån gång nästa vinter och vår budget ligger på 10.000 kr. Min fråga är kan man ha ett fint bröllop med 35 personer på den budgeten med klänning/ kläder , maten/fikat osv? Vi har inte jätte bra ekonomi då jag har låg inkomst och han normal standard inkomst.

    Jag är tacksam för alla tips jag kan få för vi ska få en toppen bröllops dag.

    Kram

  • Svar på tråden Billigt bröllop Hjälp med tips
  • Sat 15 Feb 2020 12:50
    #1

    Hej!
    Här kommer lite tips
    * ta hjälp av vänner o släkt - nån som kan göra brudbukett o blommor, håret
    * att ha festen hemma . ingen kostnad för lokal
    blommor - vissa blommor e ju billigare än andra
    * inbjudningar - A4 papper vikt - limma fast kartongpapper inuti o skriva där, för hand eller data. limma fast en torkad blomma, ett hjärta eller liknande som inte kostar så mycket. eller varför inte en bild på er.
    * Maten - sommar picknick, kvällsbröllop med mingel mat - vill man ha middag så förrätt:  västenostpaj - liten med creamefraich o rom-
    varmrätt_ potatisgratäng o nåt till med sallad - sedan tårta som nån bakar
    kostym kanske finns eller om han bara vill ha skjorta o väst? låna kanske
    brudklänning - finna aftonklänningar som e sååå fina till bruden - ca 500 kr
    som jag ser det går det att fixa *L* hör av dig om du vill bolla mer

  • Sat 15 Feb 2020 14:09
    #2

    Hej. 

    Vi rekommenderar inte att ni är hemma, det blir oftast inte billigare än om man får hyra/låna kyrkans festlokal. Där finns ju också porslin och annat, annars måste man ju fixa tallrikar för 35 pers. Ni kanske inte heller har stolar för så många? 

    Att göra allt själv är ju billigt, men kräver en hel del jobb. Tänk efter om ni verkligen behöver allt? Behövs det blomsterdekoration på borden? 

    Be om gåvor i förväg, typ, kan ni fixa tårta till oss? 

    Det var det vi kom på spontant. 

  • Sat 22 Feb 2020 10:33
    #3

    Man borde ju kunna ha knytkalas så att gästernas present blir en härlig buffé. På så vis behöver inte maten kosta något alls och då har ni gott om pengar till annat :) Vill ni ha något speciellt tema på maten kan ni ju skriva det i inbjudan. Tror att många skulle kunna tycka det är lättare att bidra med någon mat i stället för att komma på en present :) Någon kanske är duktig att baka och kan göra tårta.

    Klänning går att hitta billigt, kostym också. Blommor kan man köpa i mataffär och binda ihop själv. Alternativt kan ni beställa en vammig bukett och sen "slå in" stjälkarna i papper oxh sidenband så att de inte kladdar på klänningen. Ni kan maila ut inbjudningar och information. Hyr en billig lokal med bra möbler och porslin. Be kompisar om hjälp, de brukar tycka att det bara är roligt.

    Hoppas ni tycker att några av tipsen är användbara.

  • Sat 22 Feb 2020 14:17
    #4

    För lokal till festen, minglet eller vad ni bestämmer er för att ha, så rekommenderar jag bygdegårdar eller föreningslokaler. De är ofta mycket billigare att hyra än andra lokaler, och vissa kan vara riktigt fina gamla byggnader, eller ligga i ett mysigt grönt område. Det billigaste är antagligen om ni eller någon ni känner bor i ett bostadsområde med en föreningslokal, den hyran brukar då vara enstaka hundralappar.

    Till resten så håller jag med föregående, hör med vänner och familj, någons bröllopspresent kanske kan vara att göra tårtan eller binda en brudbukett. Sedan tycker jag också att det är viktigt att prioritera och satsa på det som är viktigast för er. Man måste inte göra allt bara för att det känns som att alla andra gör det. Detta är högst personligt, men jag vill alltid att man ska ifrågasätta om man verkligen vill köpa en massa kläder som man bara ska använda i en dag, det kanske går bra att gifta sig i något man vill återanvända, eller man kanske kan hyra kläder.

    Ett annat tips för dekor är att leta second hand, vi har hittat jättemycket av vår dekor i butiker som säljer begagnade saker för välgörenhet,bland annat ljushållare och fat. Dessutom är det bra att leta hemma efter saker man redan har, eller familjen redan har som man kan låna.

  • Sun 23 Feb 2020 16:50
    #5

    Vart är bröllopet?


    Dj Ragge
Svar på tråden Billigt bröllop Hjälp med tips