• Mon 10 Jun 2019 15:31
    13054 visningar
    4 svar
    4
    13054

    vilken ordning går ni in i kyrkan

    hej.

    Jag har inte börjat riktigt på att fundera på hur vi går in i kyrkan förrän nu :) 

    Min tanke var att brudgummen och marskalken redan står på plats framme.

    Sen går mina tärnor in ( osäker på om de ska gå en och en eller inte)? vad tror ni är finast.

    Sen kommer jag och pappa

    Hur har ni planerat?
    Tack för era åsikter och svar

  • Svar på tråden vilken ordning går ni in i kyrkan
  • Mon 10 Jun 2019 23:25
    #1

    Vi körde att min fästman (nu man) stod precis i början på altargången med präst och best man och väntade. När klockorna ringde gick best man och prästen up till altaret och sen gick mina tärnor en och en. Sen Kom jag in och mötte upp med min man och så gick vi in tillsammans. Det är ju sen gammalt i Sverige egentligen att paret går in tillsammans men man kan ju så klart förnya och ni gör precis som ni vill :) Men jag tycker det låter som om du tänkt bra hittills.

  • Sun 30 Jun 2019 08:18
    #2

    Fråga prästen innan du planerar. Många präster tycker att det är direkt olämpligt att pappan överlämnar bruden på grund av den vidriga symboliken.

    Enligt den svenska traditionen så bygger äktenskapet på frivillighet och att paret går in i kyrkan är en stark symbolik som visar att paret valt varandra.

    Jag har personligen inget emot brudöverlämning men jag har pratat med präster som tycker att det är osmakligt och därför inte går med på det i sina kyrkor.

  • Wed 24 Jul 2019 12:06
    #3

    Min tanke är:
    Min blivande man och hans bestman står framme vid altaret.
    Först går mina bonusbarn in och överlämnar ringarna till bestman, sedan går mina två tärnor in och därefter går jag in tillsammans med mina barn på varsin sida som överlämnar mig :)

  • Thu 8 Aug 2019 18:11
    #4

    Jag tänker mig att först går min m2b in och bakom honom går tärnorna och marskalkerna två och två och dörrarna stängs bakom dem. Sedan, när de står vid altaret så öppnas dörrarna och jag skrider in. Haha, jag vill göra en entré!
    Men annars kommer vi att köra klassiskt svenskt, att jag och min m2b går in tillsammans med tärnor och marskalker två och två bakom oss.

Svar på tråden vilken ordning går ni in i kyrkan