• Äldre 26 Mar 07:18
    11221 visningar
    5 svar
    +1
    5
    11221

    Snålbröllop, är det möjligt?

    Hej!


    Helt ny här på forumet! Det är såhär att jag och min fästman har varit förlovade i två år i sommar, vi hade tänkt gifta oss efter 1 år som är brukligt men hade inte råd. Nu funderar vi på om vi ska försöka göra det kommande sommar, trots dålig ekonomi. Vi håller på att spara till hus och har av olika anledningar inte möjlighet att spara många tusenlappar per månad därav ansträngd ekonomi. Så vi har helt enkelt inte möjlighet att lägga 40-50 tusen på ett bröllop, trots att det ska vara den största dagen i ens liv och man bör lägga ner pengar på det. Skäms


    Vår budget ligger på ca 10 000 kr. Nästan pinsamt att skriva det, men så är läget. Antingen ett snålbröllop eller så får vi vänta några år till, vilket iofs inte skulle vara hela världen men vi vill ju gifta oss! Så vi funderar på om detta är möjligt? Vi vill ändå inte ha något stort, ingen av oss gillar mycket uppmärksamhet och vi har liten familj/vänkrets. Så sammanlagt skulle vi bli max 25 st (inklusive oss). Bröllopet tänker vi oss ha vid mina föräldrars sommarstuga som ligger vid en fin sjö, vi tänkte ha själva vigseln på bryggan och sen festen i ett partytält/ute om fint väder. 


    Tror ni det är möjligt att genomföra detta? 10 000 kr (kan lägga på några tusen till men helst inte) för 25 pers?Guld i mun


    Ring har jag hittat flera jättefina för max 3000 kr, klänning etc. för 1000 kr. Mannen hyr kostym för 700 kr. Blommor plockar vi själva, smink, naglar och hår fixar jag själv (jag är inte mycket för sånt ändå, skulle aldrig lägga flera tusen på nåt sånt även om jag hade råd) Obestämd. Mat tänker vi oss bufféplanka från Ica typ... 

    Kom gärna med era tankar och bästa tips! Hjärta

  • Svar på tråden Snålbröllop, är det möjligt?
  • Äldre 28 Mar 13:29
    #1

    Ett bröllop kan ju bli hur billigt/dyrt som man själv vill. Ni får fundera på vad som är viktigt för er och hur ni vill att eran dag ska bli. 

    Ett smidigt sätt att få ner kostnaden är att ni gör mycket av maten själva, klart billigare än att köpa en färdig planka. 

    Att ha bröllopet i eran stuga blir ju ett väldigt mysigt och personligt bröllop och inget som kommer kännas billigt om ni sköter er smidigt. Pynta med saker som känns lyxiga eller personliga, är ni lite tex loppisiga blanda glas/porslin/vaser/ljuslyktor/stolar så det känns bohemiskt istället för billigt (Ja, du förstår kanske vad jag menar) vill ni att det ska se lyxigt ut gå på loppis redan nu och handla billigt. Fyll på med massor av blommor/träd mm.

    Jag tror ni kommer få ihop ett jätte fint bröllop för 25personer och 10000kr om ni vill! Lycka till

  • Äldre 30 Mar 20:16
    #2

    Utnyttja kontakter och köp kläder begagnat om ni hittar.

    Vi la sammanlagt 28000kr på vårt bröllop mina föräldrar hjälte till med en del också.

    35 eller 37 pers inklusive mig och mannen. Ringarna är utanför budgeten.

    Min mamma gick blombindningskurs så hon tränade massor innan bröllopet och köpte blommorna för att sen ta och binda allt dagen innan vi gifte oss. Hon sydde även lite dekorationer och hittade ljusstakar och vas liknande att ha blommor i på borden.

    Köpte en enkel men fin bröllopstårta för under 2000kr som min pappa och bror hämtade till oss innan. Då var det även en figur i det priset på tårtan Samt en lånad tårtställningen.

    Min morbror fotograferade oss.

    Jag hade jobbat lite på restaurang via mitt jobb jag hade och fick därav en bra rabatt på maten. Buffé, efterrätt och utkörning för 6500kr har jag för mig för 40 pers.

    Min syster och en kompis som var brudtärnor fixade mitt hår och smink.

    Min klänning köpte jag av en på blocket för 4500kr tredje som gifte mig i den där min föräldrar betalade en del. Mannens kläder hittade mina föräldrar på second hand fint kostym med byxor och allt för 100kr passade perfekt.

    Jag hittade snygga skor för 100kr på Mallorca och ett halsband som matchade mina ringar. Min mamma hade ett par öronhängen som matchade halsbandet som jag lånade. Hon hade sytt in en blå liten blomma på insidan av kjolen till klänningen dessutom.

    Fixade mina naglar hos en som jobbade hemifrån med det för 450kr.

    Sen hade vi festen i kyrkana församlingshem som kostade 600kr att hyra. Fre-sön.

    Samt att vi körde alkoholfritt vilket drog ner priset en del också. Men vi beställde mat och tårta för 40 pers.

    Vi hade sammetstyger som dukar som vi köpte i perioder innan dock fattades det 2 som min pappa körde och köpte dagen innan dem andra var på rabatterade priser. Märkte när jag la ut ena att den var smutsig så körde inom på väggen hem och bytte den mot en ny när allt annat var förberett.

  • Äldre 30 Mar 20:16
    #2

    Utnyttja kontakter och köp kläder begagnat om ni hittar.

    Vi la sammanlagt 28000kr på vårt bröllop mina föräldrar hjälte till med en del också.

    35 eller 37 pers inklusive mig och mannen. Ringarna är utanför budgeten.

    Min mamma gick blombindningskurs så hon tränade massor innan bröllopet och köpte blommorna för att sen ta och binda allt dagen innan vi gifte oss. Hon sydde även lite dekorationer och hittade ljusstakar och vas liknande att ha blommor i på borden.

    Köpte en enkel men fin bröllopstårta för under 2000kr som min pappa och bror hämtade till oss innan. Då var det även en figur i det priset på tårtan Samt en lånad tårtställningen.

    Min morbror fotograferade oss.

    Jag hade jobbat lite på restaurang via mitt jobb jag hade och fick därav en bra rabatt på maten. Buffé, efterrätt och utkörning för 6500kr har jag för mig för 40 pers.

    Min syster och en kompis som var brudtärnor fixade mitt hår och smink.

    Min klänning köpte jag av en på blocket för 4500kr tredje som gifte mig i den där min föräldrar betalade en del. Mannens kläder hittade mina föräldrar på second hand fint kostym med byxor och allt för 100kr passade perfekt.

    Jag hittade snygga skor för 100kr på Mallorca och ett halsband som matchade mina ringar. Min mamma hade ett par öronhängen som matchade halsbandet som jag lånade. Hon hade sytt in en blå liten blomma på insidan av kjolen till klänningen dessutom.

    Fixade mina naglar hos en som jobbade hemifrån med det för 450kr.

    Sen hade vi festen i kyrkana församlingshem som kostade 600kr att hyra. Fre-sön.

    Samt att vi körde alkoholfritt vilket drog ner priset en del också. Men vi beställde mat och tårta för 40 pers.

    Vi hade sammetstyger som dukar som vi köpte i perioder innan dock fattades det 2 som min pappa körde och köpte dagen innan dem andra var på rabatterade priser. Märkte när jag la ut ena att den var smutsig så körde inom på väggen hem och bytte den mot en ny när allt annat var förberett.

  • Äldre 11 Apr 08:58
    #3

    Jag tror absolut ett "snålbröllp" för 10000kr är möjligt! Allt blir ju vad man gör det till. Och oftast är de i ens närhet snabba med att vilja hjälpa till när det kommer till bröllop, så hör runt om någon kan hjälpa till att baka till efterrätten, någon annans kanske kan fixa något till en buffé, om någon har utemöbler att låna ut så det finns sittplatser till alla osv.

    Och visst att det är en av de viktigare dagarna i ens liv men man ska ju inte känna att hela ens ekonomi fallerar pga det? Ni sparar just nu till ett hus, och det är prioritet. Och det viktigaste i slutändan är ju att man får deklarera sin kärlek till en annan person. :)

  • Äldre 16 Apr 18:54
    #4

    Jag tycker en strålande idé för billigt bröllop i en sommarstuga vid en sjö vore midsommarafton! Fin vit sommarklänning blomsterkrans i håret sill potatis jordgubbstårta västerbottenpaj. Allt som hör midsommar till????

  • Äldre 16 Apr 18:56
    #5

    Oj min smiley gubbe blev???

Svar på tråden Snålbröllop, är det möjligt?