• Äldre 23 Feb 00:13
    7680 visningar
    4 svar
    4
    7680

    Hur gör man?

    Hej! Vi ska gifta oss i maj nästa år och går i tankarna hur man gör i början av vigseln?! Jag har aldrig varit på bröllop utan bara sett det på film! Ska min blivande stå framme i kyrkan och jag går in med min far? Ska vi gå in tillsammans? Ska han stå framme i kyrkan och jag går in själv? Hur har ni andra gjort? Vi vet iaf att vi vill inte se varandra innan det är dags så att säga.

  • Svar på tråden Hur gör man?
  • Äldre 23 Feb 21:47
    #1

    Så var min tanke också när jag skulle gifta mig men prästen sa att paret går in tillsammans till altaret så ni kan ju göra som så att ni byter om på varsitt ställe och träffas vid kyrkan lite innan ni ska gifta er.

  • Äldre 24 Feb 13:22
    #2

    Var det inget ni fick bestämma själva? Vi funderar på att han går in först och står där så kommer jag själv sen.

  • Äldre 24 Feb 14:51
    #3
    ElinMaj skrev 2018-02-24 13:22:25 följande:

    Var det inget ni fick bestämma själva? Vi funderar på att han går in först och står där så kommer jag själv sen.


    Det kan bero lite på var ni gifter er. Eftersom att gå in tillsammans är det svenska traditionella sätter finns det församlingar som inte tillåter att man går in på andra sätt. Det bästa är att ha en dialog med församlingen där ni ska vigas.
  • Äldre 26 Feb 10:14
    #4

    Som redan nämnts - det traditionella sättet är att brudparet går in tillsammans. Det tycker alla präster är okay, inga konstigheter. Så finns det också de brudar som vill bli inledda av sin far enligt amerikansk modell. Där säger vissa präster ja, andra säger nej. Det är oftast upp till den enskilde/a prästen (om man inte har en generell policy i församlingen vilket tydligen händer ibland). De präster som säger nej gör det ofta med skälet att symboliken i handlingen kan uppfattas ganska unken, att fadern överlämnar sin ägodel till dess nya ägare, brudgummen. 

Svar på tråden Hur gör man?