• Äldre 30 Jan 13:34
    6887 visningar
    8 svar
    8
    6887

    ingång i kyrkan

    Hej!

    Med bara 3 månader kvar så är det snart dags för vår stora dag :)
    Min tanke under hela året som vi har planerat detta är att min pappa ska leda in mig (utan några tankar på att det för vissa betyder att han äger mig, att jag inte har någon fri vilja etc.) Ingen av våra vänner tror jag heller har reflekterat över det när jag sagt att jag vill att han ska gå in med mig, inte vårat värdpar eller bestman/brudtärna heller. 

    Jag vill detta för att dels. 1 - det är en stund för mig och min pappa. Han är jätteglad över det. 2. Jag vill inte att min blivande man ska se mig innan. Jag vill möta hans blick när jag går in i kyrkan för att få just det ögonblicket. Jag tycker att det kommer bli något väldigt fint.

    Vad tycker ni? Detta är ett känsligt ämne för många då man enligt svensk tradition går in tillsammans med sin blivande man, för att man gör det tillsammans. Vi gör detta fortfarande tillsammans, det är bara det att jag har sett det som en fin grej att bli inledd av pappa.

    Kom gärna med svar och dela med er av hur ni tänker göra

  • Svar på tråden ingång i kyrkan
  • Äldre 30 Jan 14:39
    #1

    Jag tycker du ska göra precis som DU känner och vill :) Strunta i vad alla tycker, traditioner osv...det är ERAN dag och NI bestämmer :)

  • Äldre 30 Jan 15:09
    #2
    mrswahlgren2018 skrev 2018-01-30 14:39:07 följande:

    Jag tycker du ska göra precis som DU känner och vill :) Strunta i vad alla tycker, traditioner osv...det är ERAN dag och NI bestämmer :)


    Tack! det känns skönt att höra. Började tänka mer på det efter att bara pratat väldigt snabbt med prästen men vi har ett vigselsamtal inbokad så jag hoppas att det inte är någon fara kring det.
  • Äldre 30 Jan 19:54
    #3

    Inte alla präster som accepterar det så kolla det noga hur prästen ställer sig till det.

  • Äldre 30 Jan 19:57
    #4

    Personligen så var jag glad att ta alla foto innan vigseln, och sen gå in med min man och inte min pappa. För mig känns det mer självständigt o gå in själv än bli ledd av min pappa. Tiden precis innan vi gick in var helt magisk o jag är glad jag delade den med min man och inte pappa

    Dock så gör alla som man vill och skulle inte ha ngr synpunkter och gå på bröllop där de har de upplägget.

    Stort lycka till på stora dagen.

  • Äldre 31 Jan 08:27
    #5
    HJMS skrev 2018-01-30 15:09:59 följande:
    Tack! det känns skönt att höra. Började tänka mer på det efter att bara pratat väldigt snabbt med prästen men vi har ett vigselsamtal inbokad så jag hoppas att det inte är någon fara kring det.
    Vi hade en präst från början som vi kände var för reglerad och även ville att jag och blivande maken skulle komma in tillsammans, vilket inte VI ville, även jag vill bli ledd till altaret. Så vi bytte präst :) Det var inga problem att göra det, och nu har vi världens mest underbara präst! :)
  • Äldre 31 Jan 08:56
    #6
    mrswahlgren2018 skrev 2018-01-31 08:27:29 följande:
    Vi hade en präst från början som vi kände var för reglerad och även ville att jag och blivande maken skulle komma in tillsammans, vilket inte VI ville, även jag vill bli ledd till altaret. Så vi bytte präst :) Det var inga problem att göra det, och nu har vi världens mest underbara präst! :)
    Vad bra att ni stod på er! Tror det är viktigt att försöka göra det, det är ändå ens stora dag. Jag får förklara precis vad jag känner och hoppas att han accepterar det, annars så kanske vi får byta. Lycka till på er stora dag!
  • Äldre 31 Jan 09:01
    #7
    Strassbruden2016 skrev 2018-01-30 19:57:50 följande:

    Personligen så var jag glad att ta alla foto innan vigseln, och sen gå in med min man och inte min pappa. För mig känns det mer självständigt o gå in själv än bli ledd av min pappa. Tiden precis innan vi gick in var helt magisk o jag är glad jag delade den med min man och inte pappa

    Dock så gör alla som man vill och skulle inte ha ngr synpunkter och gå på bröllop där de har de upplägget.

    Stort lycka till på stora dagen.


    Ja det är verkligen så himla olika det där hur man vill göra. Jag har varit så inställd på det i ett år och som sagt inte haft någon tanke på vad det kan betyda etc. Kul att höra om hur du och din man gjorde!

    Tusen tack!
  • Äldre 1 Feb 20:09
    #8

    Jag ser verkligen fram emot stunden M2B och jag kommer ha innan vigseln, en väninna sa att hålla handen precis innan man gick in var det absolut bästa. Sen har vi sett varandra innan eftersom i fotas innan vigseln (tycker det är schysstast mot gästerna).

    När jag ser brudar som vill gå in med pappa tänker jag inte direkt att de är "ägda", men däremot att de kanske är lite historielösa och att de antagligen tror att man "ska" gå in med pappa och att mannen "ska" fria etc. Vet att det är fördomsfullt! Jag erkänner också att jag absolut tycker att det speglar mannen som norm i samhället, för det är alltid pappa man går in med och aldrig mamma (om inte pappa gått bort, varit frånvarande eller liknande). Därför känns det lite unket för mig, men jag får å andra sidan tuppjuck av tjejer som säger att de inte kan byta däck för sånt är "mansgöra" också

Svar på tråden ingång i kyrkan