• Äldre 28 Dec 19:09
    46224 visningar
    4 svar
    4
    46224

    Att bli sitt bästa jag

    Hej alla!

    Har nu varit förlovad i ett år och fick en tankeställare när jag insåg nyss att det strax är 2018 och att vi gifter oss i augusti. 

    Jag vill självklart vara mitt absolut bästa jag på bröllopsdagen, hittills under året så har jag regelbundet börjat gå till gymmet. ca 30-40 min 3ggr i veckan på antingen löpband eller crosstrainer, vilket har resulterat i ca 8kg viktminskning - woho!  Men nu är det dags att lägga i en till växel.

    Därför tänkte jag nu testa periodisk fasta/ 16:8/ leangains, vilket innebär 16h fasta och 8h matfönster per dag. Mellan 12-20 får jag äta, resterande tid är det vatten/ te/ kaffe som gäller. Målet nu i början är att köra detta 5 dagar i veckan, för att kunna äta mysfrukost på helgerna etc. 

    Eftersom jag försöker att inte skjuta fram saker, varken till nästa måndag eller till 2018 så startade jag igår, vilket innebär att jag nu är inne på andra dagen :). Hittills känns det rätt bra på morgonen att skippa frukost, fick in ett intervallpass på gymmet idag - tänkte innan att jag skulle känna mig matt eller inte alls orka men det var inget problem alls :).

    I tisdags 26/12 vägde jag in mig på 81.8kg, drömmålet är 70kg men jag har ingen aning om huruvida det är möjligt eller ej men man ska väl sikta :D. 
    En gång i veckan tänker jag väga mig och rapportera in resultat här.

    Tänker att alla som vill får haka på väldigt gärna får göra det, denna tråd handlar om förbättringar :).

  • Svar på tråden Att bli sitt bästa jag
  • Äldre 29 Dec 19:11
    #1

    Åh vad skojigt! Jag håller helt med, vill vara mitt bästa jag när vi gifter oss 2019, gott om tid så jag gör som dig och startar lugnt. 

    Jag är en klassisk viktpendlare, högsta var 71 kg och lägsta låg jag på för några år sedan 58 kg, kändes underbart, gick runt i sommarklänning och kände mig jättefin. Problemet är att jag aldrig riktigt känner mig nöjd, alltså hallå, min målvikt har alltid varit 58 kg och där var jag hela augusti-januari då jag opererade knät då släppte jag på allt, kost, träning och allt kom tillbaka såklart.

    Nu tränar jag med PT och följer kostschema, har alltid tränat mycket så det gäller bara att komma tillbaka på spåret och även hitta en stabilitet i kosten. Är taggad på att känna mig snygg igen! Och denna gång ska jag granska mig noga och vara  nöjd. 

    Jag har kört lite lättsamt nu, gett efter för julgodiset. Efter nyår skärper jag till mig och går all in! Ska även väga in, mäta och fota på måndag så kör jag ända in i kaklet! Flört

  • Äldre 4 Jan 19:55
    #2

    Jag har också pendlat en del viktmässigt, ofta i perioder jag varit väldigt deppig eller kris i förhållandet, i de lägena äter jag väldigt mycket mindre och tränar nästan maniskt. Det är de delarna jag i det läget har kontroll över, medan när jag mår bra går jag upp.
    Tycker att mat är väldigt gott och tycker om att laga mat, därför hoppas jag att 16:8 ska funka för mig, då jag egentligen inte byter ut min kost utan snarare av ett mindre matfönster kommer att äta mindre.

    Tror egentligen att det är svårt att jobba mot en specifik vikt, muskler väger ju mer en fett, får se om jag byter ut vikten mot något flummigt som den där känslan att känna sig fin i sommarklänning :).

    Hur har de första januaridagarna varit för dig?

    För mig har det gått bra, byxorna sitter bättre och vågen visar -1,8kg, troligtvis en hel del vätska men väldigt peppande att se!

  • Äldre 8 Jan 15:18
    #3

    Aha oj där ser man, för mig är det nog tvärtom. När jag mår dåligt äter jag, socker gör mig glad och jag orkar inte anstränga mig och tänka på vad jag ska och inte ska äta. Vill bara ta en massa godis och gosa upp mig i en filt och se på film. Hehe så fort det blir motgångar halkar jag alltid tillbaka lite. 

    Gud vad bra för dig, bara att laga goda, nyttiga måltider! Jag tycker det tråkigaste som finns är att laga mat, därför blir det ofta färdiga fryslådor och mackor och godis, för det är gott, lätt och snabbt. 

    Haha ja jag håller med! Jobbar inte så hårt mot en vikt längre utan mer att komma i form och känna mig nöjd till bröllopet men både mått och vikt är bra medel för motivation på vägen.

    Det har gått helt okej, äter bättre om än lite godis och kex slinker ner. Träningen går bra men har fått megaproblem med knäna nu av promenader. Det gör väldigt ont så har kontaktat läkare så får vi se om det ordnar sig. Här är ett klassiskt exempel där jag tappar motivationen och faller tillbaka, jag försöker och kämpar men så kommer dessa oförutsedda motgångar och det känns så jobbigt! Alltid är det något, känns som att jag aldrig kommer komma fram dit jag vill Rynkar på näsan

  • Äldre 3 Feb 16:22
    #4

    Hur går det för dig? Är det någon annan brud i världen som känner för att komma i form lite till bröllopet? 

    För mig går det väldans segt, pga mycket jobb blir det lite träning och dålig kost. Är inne i en dålig period nu där jag verkligen inte kan hålla mig från sötsaker, varför är det så svårt för! 

    Jag kan fortfarande inte promenera för knäna och träningen blir lidande av min icke existerande motivation just nu. Vilket är helt galet för jag vill ju verkligen bli mitt bästa jag tills vi gifter oss.

Svar på tråden Att bli sitt bästa jag