• Äldre 30 Nov 20:39
    226483 visningar
    94 svar
    94
    226483

    Bröllop 2019

    Hej! Jag är ny på Bröllopstorget och undrar lite försiktigt om någon mer planerar bröllop 2019 redan nu? Jag har bokat vigsel 15/6 juni 2019. Min energinivå går extremt mycket upp och ner och därför ville jag börja redan nu (även om vissa tycker man är lite knäpp.) Vore superkul att få kontakt med någon som också ska gifta sig under 2019!

  • Svar på tråden Bröllop 2019
  • Äldre 26 Aug 21:01
    #81
    andypandy skrev 2018-08-25 21:41:48 följande:

    Hej, TS här, har inte orkat skriva på länge, kom så mycket emellan. Gifter mig fortfarande 15/6 -19 och har nu förutom kyrka även bokat festlokal. Vi har hyrt Västgöta nation i Uppsala för festen, då är man mer eller mindre tvungen att ta mat och dryck via dem. Fast det är ganska skönt tycker jag, blir billigare än catering också. Endast tårtan kommer vi att behöva ta dit utifrån.

    Nåt som jag har funderat på mycket är öppen bar. Jag tycker inte alls man har någon skyldighet att ha öppen bar som vissa verkar tycka, speciellt inte när man är på ett restaurangliknande ställe och inte har möjlighet att köpa in egna grejer. Vi kommer dessutom att bjuda på mycket; champagne till fördrink, ett glas vitt vin till förrätten, två glas rött till varmrätten och minst ett glas portvin/avec. Jag känner att vill man ha mer än det kan man betala själv i baren.

    Sen har jag en annan fråga som jag skulle behöva hjälp med. Det handlar om inbjudningarna. Vi tänker tillämpa principen att man får ta med en +1 (dock hoppas jag att folk har vett nog att inte ta med någon man endast dejtat ett kort tag). Vissa par känner vi ju och där kanske man vill adressera kuvertet till båda, medan andra är man lite osäker på om de har en partner eller vem det är. I det senare fallet skulle det kännas lättast att i själva inbjudan skriva något i stil med "Respektive är också välkommen" och sedan är det upp till personen att anmäla sig med/utan +1. Men jag antar att man inte kommer orka skapa inbjudningskort med olika text. Kan man då genomgående ha texten med att respektive också är välkomna även i de fall då man adresserar inbjudan till ett par? 


    Öppen bar kan vara farligt! Vi dricker inte alkohol ofta med många av våra gäster förutom vännerna och vet därför inte hur de andra reagerar på mycket alkohol. Vi kör alkoholfri brudskål (tro det eller ej), bjuder på all dryck till middagen (sätter möjligtvis stopp efter 2-3 glas/servitörerna får hålla koll om någon blir för full), bjuder på avec till kaffet och sedan tänkte vi lägga med 2 st drinkbiljtetter i varje festprogram. Känner jag våra familjer rätt kommer dessa biljetter inte ta slut. Bredvid varje drinkbiljett kommer det att sitta en vattenbiljett för att påminna gästerna om att dricka ordentligt med vatten.

    Vilken tuff fråga! Hur många bjuder ni in till bröllopet? Ni kanske kan göra två varianter, en med och en utan. Blir inte så mycket extra jobb med bara en mening. Tänker ni gör inbjudningarna själva eller beställa nånstans ifrån?

    Personligen känner jag även att det beror lite på hur väl ni känner era gäster. Vi kommer inte att bjuda särskilt många och de vi bjuder träffar vi ofta/har regelbunden kontakt med. Så om det vore mitt bröllop skulle jag kanske köra på "Respektive är också välkommen" till alla, för att vi skulle lätt kunna ha en dialog med varje gäst och skoja om det att det gäller främst för dem som vi är osäkra på om de har en partner.
  • Äldre 27 Aug 11:26
    #82
    Septemberbrud2019 skrev 2018-08-26 21:01:37 följande:

    Öppen bar kan vara farligt! Vi dricker inte alkohol ofta med många av våra gäster förutom vännerna och vet därför inte hur de andra reagerar på mycket alkohol. Vi kör alkoholfri brudskål (tro det eller ej), bjuder på all dryck till middagen (sätter möjligtvis stopp efter 2-3 glas/servitörerna får hålla koll om någon blir för full), bjuder på avec till kaffet och sedan tänkte vi lägga med 2 st drinkbiljtetter i varje festprogram. Känner jag våra familjer rätt kommer dessa biljetter inte ta slut. Bredvid varje drinkbiljett kommer det att sitta en vattenbiljett för att påminna gästerna om att dricka ordentligt med vatten.

    Vilken tuff fråga! Hur många bjuder ni in till bröllopet? Ni kanske kan göra två varianter, en med och en utan. Blir inte så mycket extra jobb med bara en mening. Tänker ni gör inbjudningarna själva eller beställa nånstans ifrån?

    Personligen känner jag även att det beror lite på hur väl ni känner era gäster. Vi kommer inte att bjuda särskilt många och de vi bjuder träffar vi ofta/har regelbunden kontakt med. Så om det vore mitt bröllop skulle jag kanske köra på "Respektive är också välkommen" till alla, för att vi skulle lätt kunna ha en dialog med varje gäst och skoja om det att det gäller främst för dem som vi är osäkra på om de har en partner.


    Håller verkligen med dig om att öppen bar kan vara farligt! Varken hans vänner eller min släkt spottar i glaset och en nota på 20.000 extra på öppen bar är inte omöjligt! Jag gillar själv att dricka och bjuder gladeligen alla på brudskål och all dryck under middagen. Men att sponsra folks drinkar, whiskey m.m när de redan druckit 5-8 glas (inkl. påfyllning) känns nästan sinnessjukt. Vet själv med mig att jag dricker mer än jag behöver om allt är gratis, med de konsekvenser det innebär. Blir därför så irriterad på trådar där folk skriver att "betalbar är inte att bjuda"! Skönt att du håller med mig Septemberbrud!

    Tuffa frågor är min specialitet! Vi bjuder ca 80 pers, svårt att hålla koll på allas förhållanden då. Jag funderar på att designa själv på nätet där man även kan beställa sin design, men jag är inte så pysslig av mig och har dåligt tålamod, så det är om jag hittar någon mycket enkel sida för sådant. Får se om jag orkar göra två olika varianter, annars låter din variant om att skoja till det lite på ett lättsamt sätt med de där vi uppenbarligen bjudit båda parter bra.

    Hur går det för dig?
  • Äldre 27 Aug 17:19
    #83
    andypandy skrev 2018-08-27 11:26:25 följande:
    Håller verkligen med dig om att öppen bar kan vara farligt! Varken hans vänner eller min släkt spottar i glaset och en nota på 20.000 extra på öppen bar är inte omöjligt! Jag gillar själv att dricka och bjuder gladeligen alla på brudskål och all dryck under middagen. Men att sponsra folks drinkar, whiskey m.m när de redan druckit 5-8 glas (inkl. påfyllning) känns nästan sinnessjukt. Vet själv med mig att jag dricker mer än jag behöver om allt är gratis, med de konsekvenser det innebär. Blir därför så irriterad på trådar där folk skriver att "betalbar är inte att bjuda"! Skönt att du håller med mig Septemberbrud!

    Tuffa frågor är min specialitet! Vi bjuder ca 80 pers, svårt att hålla koll på allas förhållanden då. Jag funderar på att designa själv på nätet där man även kan beställa sin design, men jag är inte så pysslig av mig och har dåligt tålamod, så det är om jag hittar någon mycket enkel sida för sådant. Får se om jag orkar göra två olika varianter, annars låter din variant om att skoja till det lite på ett lättsamt sätt med de där vi uppenbarligen bjudit båda parter bra.

    Hur går det för dig?
    Verkligen inte värt att bjuda på folks fylla då det är som du säger att gratis är gott. Förstår inte heller det resonemanget att "då bjuder man inte". Man bjuder ju inte in till en fylla utan bröllopsfest och vi bjuder på så mycket vi anser lagom och är gästerna mer sugna får de stå för det. Sålänge det finns något att dricka/snacksa på som läsk och godis så bjuder man fortfarande på festen hela kvällen.

    Finns massor av sidor så du hittar säkert något som faller er i smaken! Du får testa runt lite att skapa inbjudningar och känna dig för innan ni beställer.

    Det går kanon! Har gjort alla trycksaker själv i datorn, pysslat med det under rätt lång tid lite av och till som jag känner för. Älskar dock att pyssla och hålla på i datorn, känner mig väldigt nöjd hittills. Har även frågat mina brudtärnor nu och de blev väldigt glada och sa ja! Faktiskt blev jag ganska nervös efter det för nu är fler involverade och det känns plötsligt mer verkligt. Plus att det bara är ca ett år kvar nu! Läskigt!! Skrattande
  • Äldre 6 Sep 15:39
    #84

    Hej!

    Jag är ny på Bröllopstorget och hänger gärna på den här tråden. Vi ska också gifta oss i juni nästa år. Har bokat Sofiero gård, en stor lada från 1800-talet. Antal gäster landar på cirka 80. Hoppas på ett lantligt, bohemiskt och mysigt bröllop. De flesta av de stora puckarna är fixade och just nu har jag fastnat i Pinterest-träsket. Så mycket inspiration och tips för DIY! Skrattande

  • Äldre 7 Sep 20:23
    #85
    Septemberbrud2019 skrev 2018-08-27 17:19:32 följande:

    Verkligen inte värt att bjuda på folks fylla då det är som du säger att gratis är gott. Förstår inte heller det resonemanget att "då bjuder man inte". Man bjuder ju inte in till en fylla utan bröllopsfest och vi bjuder på så mycket vi anser lagom och är gästerna mer sugna får de stå för det. Sålänge det finns något att dricka/snacksa på som läsk och godis så bjuder man fortfarande på festen hela kvällen.

    Finns massor av sidor så du hittar säkert något som faller er i smaken! Du får testa runt lite att skapa inbjudningar och känna dig för innan ni beställer.

    Det går kanon! Har gjort alla trycksaker själv i datorn, pysslat med det under rätt lång tid lite av och till som jag känner för. Älskar dock att pyssla och hålla på i datorn, känner mig väldigt nöjd hittills. Har även frågat mina brudtärnor nu och de blev väldigt glada och sa ja! Faktiskt blev jag ganska nervös efter det för nu är fler involverade och det känns plötsligt mer verkligt. Plus att det bara är ca ett år kvar nu! Läskigt!! 


    Har pratat med en av tärnorna som ska hjälpa mig lite med att designa inbjudningskort på nätet!

    Kul att dina tärnor blev glada! Jag har nu bokat tid för provning av brudklänning 13/10. Hade du hittat din klänning eller hur var det?
  • Äldre 7 Sep 20:25
    #86
    kladdmaja skrev 2018-09-06 15:39:39 följande:

    Hej!

    Jag är ny på Bröllopstorget och hänger gärna på den här tråden. Vi ska också gifta oss i juni nästa år. Har bokat Sofiero gård, en stor lada från 1800-talet. Antal gäster landar på cirka 80. Hoppas på ett lantligt, bohemiskt och mysigt bröllop. De flesta av de stora puckarna är fixade och just nu har jag fastnat i Pinterest-träsket. Så mycket inspiration och tips för DIY!


    Välkommen! Låter mysigt! Ska ni fixa mycket själv eller hyra in? Tänker t.ex. på maten.
  • Äldre 13 Sep 13:59
    #87
    andypandy skrev 2018-09-07 20:25:30 följande:
    Välkommen! Låter mysigt! Ska ni fixa mycket själv eller hyra in? Tänker t.ex. på maten.
    Tack! Överlag kommer vi nog att fixa det mesta själva för att hålla nere budgeten. Vi anlitar catering som fixar buffén, så vi förlitar oss på familj som hjälper till när det är dags att äta. Jag gillar att baka och vi båda tyckte att en finare jordgubbstårta var passande, så vi har landat i att vi kommer att göra tårtorna själva. Känner att det även passar in i den lantliga och bohemiska stilen. Dagen innan tänkte vi träffas med de närmsta och pynta lokalen och vigselplatsen. Glad
  • Äldre 16 Sep 21:43
    #88
    andypandy skrev 2018-09-07 20:23:41 följande:
    Har pratat med en av tärnorna som ska hjälpa mig lite med att designa inbjudningskort på nätet!

    Kul att dina tärnor blev glada! Jag har nu bokat tid för provning av brudklänning 13/10. Hade du hittat din klänning eller hur var det?
    Låter kanoners! Solig

    Nej jag har ju inte det! Tycker det är asjobbigt med klänningen! Skulle ha kollat i somras under semestern men tog aldrig tag i det, nu funderar jag också på en helg i oktober. Vart bokade du provning och var det uppbokat långt fram i tiden? Tungan ute
  • Äldre 19 Sep 22:49
    #89

    Jag och min fru gifte oss förra helgen efter ungefär 6 månaders planering. Vi kände precis lika dant som du, att energinivå gick upp och ner hela tiden. Detta bland annat på grund av min nyblivna fru fick veta att hon var gravid i vecka 7 strax efter att bröllopet hade börjat planeras.

    Vi försökte påminna varandra hela tiden om vad som faktiskt var viktigt med bröllopet, och på så vis enklare kunna prioritera vilka saker som var värda att stressa över för just oss.

    Det vi prioriterade var att ha ett bra vigselprogram, bra gästlista med bordsplacering och fotografering av hela kvällen. Vill du ha mycket bilder från hela kvällen för att enklare kunna se tillbaka och minnas, så skulle jag rekommendera att ni använder appen Wedbox.

    Vi hade en professionell fotograf som var med oss hela dagen och tog bilder, men bad även alla gäster att ladda ner Wedbox på sina mobiler och fota vad som hände vid deras bord under kvällen. I wedbox-appen kunde sen alla gäster ladda upp sina bilder och dela med sig av dem både till brudparet och övriga gäster. Detta i kombination med ett fotobingo gjorde succé och i slutet på kvällen hade vi fått in hundratals roliga bilder som vi aldrig skulle fått se utan Wedbox. Alla dessa bilder går att ladda ner och få dem okategoriserade ut efter foto-klockslag och fotograf. Rekommenderas varmt!!

    wedbox.se

    Extremt enkelt att sätta upp och väldigt enkelt för gäster att ansluta.

    Deras support är snabb och smidig att ha med att göra om det skulle behövas.

    Känns som ett måste ha för bröllop 2019!

    /nygift

  • Äldre 19 Sep 22:49
    #89

    Jag och min fru gifte oss förra helgen efter ungefär 6 månaders planering. Vi kände precis lika dant som du, att energinivå gick upp och ner hela tiden. Detta bland annat på grund av min nyblivna fru fick veta att hon var gravid i vecka 7 strax efter att bröllopet hade börjat planeras.

    Vi försökte påminna varandra hela tiden om vad som faktiskt var viktigt med bröllopet, och på så vis enklare kunna prioritera vilka saker som var värda att stressa över för just oss.

    Det vi prioriterade var att ha ett bra vigselprogram, bra gästlista med bordsplacering och fotografering av hela kvällen. Vill du ha mycket bilder från hela kvällen för att enklare kunna se tillbaka och minnas, så skulle jag rekommendera att ni använder appen Wedbox.

    Vi hade en professionell fotograf som var med oss hela dagen och tog bilder, men bad även alla gäster att ladda ner Wedbox på sina mobiler och fota vad som hände vid deras bord under kvällen. I wedbox-appen kunde sen alla gäster ladda upp sina bilder och dela med sig av dem både till brudparet och övriga gäster. Detta i kombination med ett fotobingo gjorde succé och i slutet på kvällen hade vi fått in hundratals roliga bilder som vi aldrig skulle fått se utan Wedbox. Alla dessa bilder går att ladda ner och få dem okategoriserade ut efter foto-klockslag och fotograf. Rekommenderas varmt!!

    wedbox.se

    Extremt enkelt att sätta upp och väldigt enkelt för gäster att ansluta.

    Deras support är snabb och smidig att ha med att göra om det skulle behövas.

    Känns som ett måste ha för bröllop 2019!

    /nygift

  • Äldre 21 Sep 19:50
    #90

    Nu har jag börjat med inbjudningarna! Blir sannolikt egen design på Optimalprint. Jag har fastnat lite i formuleringen om barn. Såhär är det: Barn är välkomna. Jag vill inte att någon ska avstå eller ens att någons partner ska behöva avstå för att de inte kan ta med barnen. Det är ganska få (och små) barn det rör sig om, så vi kommer inte ha några barnaktiviteter eller barnbuffé, maten kommer bara att barnanpassas av restaurangen. Kan man skriva "Barn är välkomna under förälders ansvar"?

    Hittar inte citera-knappen (?) så jag kopierar in era inlägg nedan:
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    "Tack! Överlag kommer vi nog att fixa det mesta själva för att hålla nere budgeten. Vi anlitar catering som fixar buffén, så vi förlitar oss på familj som hjälper till när det är dags att äta. Jag gillar att baka och vi båda tyckte att en finare jordgubbstårta var passande, så vi har landat i att vi kommer att göra tårtorna själva. Känner att det även passar in i den lantliga och bohemiska stilen. Dagen innan tänkte vi träffas med de närmsta och pynta lokalen och vigselplatsen. Glad

    Det är ju jättebra om man gillar att baka! Jag skulle egentligen också vilja göra något dagen innan med de närmsta som har kommit till stan då, typ restaurang (alla betalar själva i så fall). Alla måste ju ändå äta. Men jag är osäker pga. enorma sömnsvårigheter. Tror jag har störst chans att få en god natts sömn inför den stora dagen om jag chillaxar järnet kvällen innan (vi kommer bo på hotell så vi kan ha gäster i hela lägenheten utan att behöva passa upp på dem Oskyldig). 

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    "Låter kanoners! Solig

    Nej jag har ju inte det! Tycker det är asjobbigt med klänningen! Skulle ha kollat i somras under semestern men tog aldrig tag i det, nu funderar jag också på en helg i oktober. Vart bokade du provning och var det uppbokat långt fram i tiden? Tungan ute "

    Jag bokade på Lilly på Birger Jarlsgatan, är nästan säker på att jag kommer hitta nåt bland deras utbud. Glad Ja, jag hade egentligen velat ha nu i september, men det var uppbokat typ fem veckor framåt när jag bokade. I december såg det helt fullt ut också.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    "Jag och min fru gifte oss förra helgen efter ungefär 6 månaders planering. Vi kände precis lika dant som du, att energinivå gick upp och ner hela tiden. Detta bland annat på grund av min nyblivna fru fick veta att hon var gravid i vecka 7 strax efter att bröllopet hade börjat planeras.

    Vi försökte påminna varandra hela tiden om vad som faktiskt var viktigt med bröllopet, och på så vis enklare kunna prioritera vilka saker som var värda att stressa över för just oss.

    Det vi prioriterade var att ha ett bra vigselprogram, bra gästlista med bordsplacering och fotografering av hela kvällen. Vill du ha mycket bilder från hela kvällen för att enklare kunna se tillbaka och minnas, så skulle jag rekommendera att ni använder appen Wedbox.

    Vi hade en professionell fotograf som var med oss hela dagen och tog bilder, men bad även alla gäster att ladda ner Wedbox på sina mobiler och fota vad som hände vid deras bord under kvällen. I wedbox-appen kunde sen alla gäster ladda upp sina bilder och dela med sig av dem både till brudparet och övriga gäster. Detta i kombination med ett fotobingo gjorde succé och i slutet på kvällen hade vi fått in hundratals roliga bilder som vi aldrig skulle fått se utan Wedbox. Alla dessa bilder går att ladda ner och få dem okategoriserade ut efter foto-klockslag och fotograf. Rekommenderas varmt!!

    wedbox.se

    Extremt enkelt att sätta upp och väldigt enkelt för gäster att ansluta.

    Deras support är snabb och smidig att ha med att göra om det skulle behövas.

    Känns som ett måste ha för bröllop 2019!

    /nygift"

    Grattis till bröllopet!

    Tack för tipset om Wedbox! Har skrivit det som en idé i min bröllopsapp nu. Glad Vi har bokat fotograf nu, men det låter som ett bra komplement! Folk tar ju bilder med sina mobiler hela tiden. Glad

  • Äldre 22 Sep 21:58
    #91
    andypandy skrev 2018-09-21 19:50:31 följande:

    Nu har jag börjat med inbjudningarna! Blir sannolikt egen design på Optimalprint. Jag har fastnat lite i formuleringen om barn. Såhär är det: Barn är välkomna. Jag vill inte att någon ska avstå eller ens att någons partner ska behöva avstå för att de inte kan ta med barnen. Det är ganska få (och små) barn det rör sig om, så vi kommer inte ha några barnaktiviteter eller barnbuffé, maten kommer bara att barnanpassas av restaurangen. Kan man skriva "Barn är välkomna under förälders ansvar"?

    Hittar inte citera-knappen (?) så jag kopierar in era inlägg nedan:
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Jag bokade på Lilly på Birger Jarlsgatan, är nästan säker på att jag kommer hitta nåt bland deras utbud. Glad Ja, jag hade egentligen velat ha nu i september, men det var uppbokat typ fem veckor framåt när jag bokade. I december såg det helt fullt ut också.


    Bravo! När är ert bröllop nu igen? Tycker den formuleringen är helt perfekt! Kort och tydlig.

    Haha tokigt med citera-knappen, såg också att den fattades i en annan tråd.

    Oj var det så kölång tid haha! Får se om det blir något i år i såna fall. Det går så snabbt. Känns så jobbigt att ringa bara men kanske också ska rikta in mig på en butik eller ett par stycken så känns det lättare.. Kanske Solig
  • Äldre 15 Jan 09:05
    #92

    Hej, Jag ska gifta med den 17 augusti, har bokat lokal kyrka och skickat ut inbjudningar.
    maten är bokad.
    men problemet ligger på fotograf, de priser jag sett är ju jätte dyrt, 
    Har ni hittat fotograf vad får ni ge? 
    Vad tror ni om att anlita en hobby fotograf?

    Tack för hjälpen och skoj se att så många börjat planera i så god tid ;) 

  • Äldre 21 Jan 12:07
    #93

    Hej hej hallå!

    Här finns en till som *Äntligen* får planera sitt egna bröllop.

    Jag är också väldigt tidig i planeringen. Kyrka är bokad till den 28 December, save The date kort är påväg hem till brevlådan just i detta nu, har hittat en tjej som ska göra tårtan och vigselringen är redan beställd.

    Är ett kontrollfreak ut i fingerspetsarna. Ligger heller flera månader före i planeringen än att vara ute i sista minuten.

    Vad har du/ni tänkt att ha för stil på bröllopet?

  • Äldre 9 Feb 23:02
    #94

    Hej!

    Grattis till alla er som ska gifta er!

    Behöver ni någon hjälp med att skriva placeringskort och liknande kan jag göra det för en billig peng. Har skrivit innan till bröllop och tycker det är kul.

    Kontakt: enoorasmussen@gmail.com 0723015154

Svar på tråden Bröllop 2019