• Äldre 18 Jul 23:39
    5434 visningar
    3 svar
    3
    5434

    Att komma igång

    Jag och min ska gifta oss nästa år och ska nu börja planera lite smått. men jag tänkte kolla om det finns någon som kan hjälpa oss med lite tips.

    Hur hittar man lämplig lokal?


    Vi kommer gifta oss borgerligt, så hur får man att det att flyta på, hur väljer man vigselförrättare.
    snälla bombardera oss med tips.


     

  • Svar på tråden Att komma igång
  • Äldre 19 Jul 13:21
    #1
    +1

    Jag skulle säga att det första man borde göra är att bestämma vart man vill gifta sig. Och det blir då två steg;

    1 Vigsel: Du nämnde borglig vigsel, vill ni gifta er i anslutning till festen eller ha en helt egen lokal/plats för vigseln? Konkta sedan kommunen där ni vill gifta er för att få tag på en vigselförrättare. T.ex. Stocholms stad har alla utlagda på sin hemsida; www.stockholm.se/OmStockholm/Vigsel/Vigsel-vigselforrattare1/ Vet att många vänner börjar med väldigt höga ambitioner för sin vigselförrättare men slutar till slut med att de bara vill ha EN vigselförrättare tillslut eftersom det varit svårt att få tag på någon.

    2 Mottagning/Fest: Vart vill ni ha mottagning/festen? Vilken typ av lokal? Pampig? Rustik? Enkel? Utomhus? Är det viktigast vart den ligger? Eller vad den kostar? Eller känslan? Jag tycker man får fram mycket genom att googla. Finns även en del trådar här på Bröllopstorget med tips på lokaler.

    Sen skulle jag säga att nästa steg är att börja med en gästlista och i samband med det fundera över hur många gäster ni vill bjuda. Är det svårt att få det att gå ihop kan man kategorisera gästerna i tre kategorier; Grön, Gul, Röd beroende på om man tycker att de absolut ska bli inbjudna, folk man gärna vill ha med och folk man kanske vill ha med.

    Efter man draftat en gästlista och funderat ut lokal kan det vara bra att fundera på en budget. Det är lite svårt men man får ju ändå en fingervisning beroende på vilken lokal man valt och vilken typ av bröllop man valt.

    Ett tips är att googla fram en checklista för planering av bröllop. Tycker de har varit till stor hjälp.

    Lycka till i er planering!

  • Äldre 22 Jul 10:00
    #2

    Tack så hemskt mycket!
    dina tips är super bra!

  • Äldre 31 Jul 12:47
    #3

    Sjukt bra tips av ovankommenterande!

Svar på tråden Att komma igång