• Äldre 11 Jul 17:24
    20587 visningar
    3 svar
    3
    20587

    Medborgarskap

    Hej, jag hoppas att det är okej att jag lägger tråden här. Sett att en del här verkar ha koll på detta så håller tummarna att det finns någon kunnig där ute!
    Jag undrar angående medborgarskap på vårt barn då vi båda har dubbla medborgarskap. Han chilenskt och svenskt, jag spanskt och svenskt. Jag har förstått att barnet kommer till att få svenskt medborgarskap, jag utgår från att det vore möjligt att även ansöka om spanskt medborgarskap för barnet om man vill det men hur fungerar det egentligen med ett chilenskt medborgarskap?
    Sökt runt en massa nu men hittar ingenting jag riktigt förstår mig på, vissa nämner att det ska ha och göra med om vi är gifta eller inte vilket vi inte är då jag inte är 18 än. Hur som helst, hoppas verkligen det finns någon med koll här! :)

  • Svar på tråden Medborgarskap
  • Äldre 20 Jul 13:20
    #1

    Det är inte säkert att ert barn kan ha tre medborgarskap då inte alla länder tillåter flera medborgarskap (som tex Norge. Där får du bara ha norskt). Så kolla med myndigheterna i Chile för vägledning :)

  • Äldre 20 Jul 13:25
    #2

    Sverige tillåter så vitt jag vet endast dubbelt medborgarskap, så förutsatt att Spanien och Chile gör detsamma (vilket som sagt var enklast kollas via ambassaderna) så får ni välja ena eller andra.

  • Äldre 20 Jul 13:26
    #3

    Sverige tillåter så vitt jag vet endast dubbelt medborgarskap, så förutsatt att Spanien och Chile gör detsamma (vilket som sagt var enklast kollas via ambassaderna) så får ni välja ena eller andra.

Svar på tråden Medborgarskap