• Äldre 27 Jun 10:03
    89022 visningar
    11 svar
    11
    89022

    KNYTKALAS - mys/skoj eller snålt/meckigt?

    Hej alla!

    Nästa år vankas septemberbröllop för oss och vi har börjat att planera... :))

    Av olika anledningar är vi VÄLDIGT (hehe) måna om att denna dag ska vara så avdramatiserad som möjligt. Vi vill inte att det ska kännas stelt och opersonligt eller att folk är obekväma i roller de annars aldrig skulle välja. Samtidigt är vi måna om att ge en superfin dag till alla, fylld av kärlek, musik, olika godsaker och massa mys...

    Den uppmålade bilden är vigsel i en naturskön kyrka och fest i en enkel lada som vi pyntar och gör stämningsfull.
    Här någonstans har tankarna på ett eventuellt knytkalas fötts.

    I våra fantasier tycker vi det verkar roligt och mysigt att låta alla bidra till festen med olika ätbara ting, hellre än presenter (vi är 31 resp 43 år och har vad vi behöver i saker och ting). Vi tänker att man då också kan anpassa vad man tar med sig efter hur man har det ställt ekonomiskt, hur road eller inte man är av matlagning/baking osv... Detta skulle också hindra eventuella familjegräl ang presenter...^^ Ja, anledningarna är många. ;)
    Vi skulle bjuda på all dricka samt vissa delar av buffén, så att man vet att man inte står utan vissa grejer. 

    >>> Rädslan ligger i att vissa ska tycka att detta känns snålt och inte roligt alternativt praktiskt. Därför undrar vi nu: VAD TYCKER NI? :)


    Tack för era tankar!!!!
    <3 Hyddan

    Tankar finns även att:
    ....man ber gästerna ta med mat som är lite speciella för dem - tex nåt grekiskt om man kommer från Grekland, osv...
    ...det finns en lista online för folk att inspireras av alt. bocka av sig på...


    knytkalas
  • Svar på tråden KNYTKALAS - mys/skoj eller snålt/meckigt?
  • Äldre 27 Jun 10:38
    #1
    +1

    Jag tycker detta låter supermysigt! Så fint att ni gör precis vad som känns bra för er.

    Jag skulle personligen bli jätteglad över ett bröllop av denna typ, det skulle känns som man själv fick bidra med något som betydde något både för er och för en själv.

    För att inte maten ska bli för ensidig (enbart efterrätter eller pajer) kanske ni kan dela in det lite? Typ skriva på hälften av inbjudningarna att ni gärna tar emot bidrag till efterrätten och vanlig mat på andra halvan.

    hoppas ni blir nöjda med ert bröllop, det låter verkligen jättemysigt!

  • Äldre 27 Jun 10:53
    #2

    Tack för ditt svar, KBBride! :D

  • Äldre 28 Jun 18:46
    #3

    Tycker det låter som det kan bli jättemysigt!
    Just det med en lista att bocka av eller att man ber om specifika rätter från olika personer tänkte jag på det första jag gjorde när jag började läsa ditt inlägg. Såg nämligen på någon amerikansk blogg om just det.. Så inte alla dyker upp med potatissallad o grillad kyckling typ :)

  • Äldre 30 Jun 10:40
    #4

    Tack Aubryce för ditt svar! :)) Minns du namnet på bloggen så vidarebefordra gärna om du har möjlighet. Alltid gött med lite inspo!

  • Äldre 9 Jul 13:04
    #5

    Tyvärr inget jag har sparat då det inte är ett tema som passar oss alls, utan jag bara läste inlägget och scrollade vidare. Fick upp det på facebook någon gång via någon matsida jag följer.

  • Äldre 25 Jul 13:51
    #6
    +1

    Jag tycker det låter som en jättebra idé, det är ert bröllop och den måste få spegla ER!

    Har varit på ett bröllop som hade samma idé och alla var väldigt positiva, hörde bara bra saker om upplägget under hela kvällen. 

    Mitt tips är att ni skriver med i inbjudan någon lättsammare text där det står att istället för presenter så / som present önskar ni ett bidragande till maten

    Ex " Vi har redan ett välfyllt hem och önskar oss därför i present en varmrätt av dig" 

    I inbjudan innan får det såklart stå att ni har tänkt er en knyttis. 

    Mitt tips är även att ni delar in alla gäster i 3 olika grupper. Första gruppen ska ha med sig förrätt, andra en varmrätt och den tredje en efterrätt. Ni får skriva i inbjudan vad som önskas av just dom, de som har varmrätten kan kanske ta med sig 1 per hushåll medan förrätten skulle kunna vara en per person. Så kan ni även skriva med att det ni lagar ska rätta till ca 12 gäster. 

    I bröllopet jag var på hade det skrivit ut att tänka att det skulle räcka till 10 gäster, vi var totalt 80st och det blev mat över, så alla kommer nog bli nöjda och mätta :)

  • Äldre 25 Jul 21:45
    #7

    Jag har jobbat ideellt med festverksamhet och det finns både för- och nackdelar med upplägget. Personligen hade jag tyckt att det jobbigt med knytis för vi har just nu ont om tid men ok med pengar, så det hade känts stressigt att behöva ta med sig egen mat. Jag tycker också att matlagning är roligt så det hade känts jobbigt att köpa färdig potatissallad eller liknande, jag får liksom lite prestationsångest när det är knytis. Hade hellre gått på avslappnat bröllop med korv- och bröd än knytis faktiskt. Inte för att det är snålt, utan för att det är stressigt.

    Men, alla är inte som jag, så vill ni ha knytis har jag lite tips:


    Det är viktigt att tänka på att logistiken till festen funkar. Finns det långväga gäster blir det mer begränsat vad man kan ha med sig. Färdiglagad mat eller mat som behöver kylas är lurigt att transportera. Bor alla på gångavstånd till festlokalen är det lättare. Till bröllop kanske många åker kollektivt/tar taxi el liknande om man planerar att dricka alkohol.
    Det behövs samordning under festen. Du skriver inte hur många ni ska vara, men redan när man är ca 20 brukar det börja behövas någon som har huvudansvar för kök/servering. Är man uppemot 80 behövs troligen serveringspersonal eller liknande för det är svårt att rent fysiskt få plats med all mat så någon behöver ha koll på att ställa undan tomma fat, ställa in nya, ha koll på var all mat finns etc. Sannolikheten är stor att man annars kommer hitta två tråg med äpplepaj som ställts undan i panik
    Ska ni ha sommarbröllop under rötmånaden ska man inte underskatta behovet av korrekt varmhållning/kyla. Säg att vigseln är 13-14, man börjar äta vid 14.30 och så håller buffén på tills 17. Ska maten transporteras blir det alltså minst 5 timmar i sommarvärmen. Viss mat bör dessutom serveras kyld eller varm för att den ska smaka bra, beroende på hur rutinerade era gäster är kommer detta funka jättebra eller så kommer man få kall bacon och varm pannacotta.
    Dethärmedbröllop säger bra saker. Om man inte vill "dela ut" arbetsuppgifter kan man tänka sig ett Googledoc eller ett googleformulär där man får skriva upp sig på varmrätt/efterrätt. Ska det vara buffe kanske man kan nöja sig med mat respektive dessert? Någon form av koll kommer man behöva på vad gästerna har med sig. Troligen kommer man hitta ett "hål", dvs. någon mat som ingen skriver upp sig på men som man känner vill finnas. Därför är det bra att sätta en deadline några dagar innan eller liknande där alla bör ha bestämt sig vad de har med sig, så att ni får tid att kompletteringsköpa mat.
    Har ni allergiker/specialkost bland gästerna? Då är det både viktigt att ha koll på vilka rätter som innehåller allergener (har varit på fester där nötallergiker fått uppsöka sjukvård pga dålig koll, inte roligt) och att lite koll så att även allergikerna har några olika rätter att välja på och inte bara kan äta det som de själva hade med sig.
    Jättebra tips att räkna på hur mycket varje familj måste ha med sig för att det ska räcka. Tänk också på att bufféportioner är mindre än vanliga portioner.

    Det blev många punkter men det är verkligen inte avancerat egentligen Mest tråkigt om man får en midsommarfest utan jordgubbar för att det hamnat mellan stolarna, eller om den laktosintoleranta vegetarianen endast kan äta sallad.
  • Äldre 25 Jul 21:48
    #8
    +1
    Min formatering försvann så jag postar igen: 

    Jag har jobbat ideellt med festverksamhet och det finns både för- och nackdelar med upplägget. Personligen hade jag tyckt att det jobbigt med knytis för vi har just nu ont om tid men ok med pengar, så det hade känts stressigt att behöva ta med sig egen mat. Jag tycker också att matlagning är roligt så det hade känts jobbigt att köpa färdig potatissallad eller liknande, jag får liksom lite prestationsångest när det är knytis. Hade hellre gått på avslappnat bröllop med korv- och bröd än knytis faktiskt. Inte för att det är snålt, utan för att det är stressigt.
    Men, alla är inte som jag, så vill ni ha knytis har jag lite tips:
    - Det är viktigt att tänka på att logistiken till festen funkar. Finns det långväga gäster blir det mer begränsat vad man kan ha med sig. Färdiglagad mat eller mat som behöver kylas är lurigt att transportera. Bor alla på gångavstånd till festlokalen är det lättare. Till bröllop kanske många åker kollektivt/tar taxi el liknande om man planerar att dricka alkohol.
    - Det behövs samordning under festen. Du skriver inte hur många ni ska vara, men redan när man är ca 20 brukar det börja behövas någon som har huvudansvar för kök/servering. Är man uppemot 80 behövs troligen serveringspersonal eller liknande för det är svårt att rent fysiskt få plats med all mat så någon behöver ha koll på att ställa undan tomma fat, ställa in nya, ha koll på var all mat finns etc. Sannolikheten är stor att man annars kommer hitta två tråg med äpplepaj som ställts undan i panik 
    - Ska ni ha sommarbröllop under rötmånaden ska man inte underskatta behovet av korrekt varmhållning/kyla. Säg att vigseln är 13-14, man börjar äta vid 14.30 och så håller buffén på tills 17. Ska maten transporteras blir det alltså minst 5 timmar i sommarvärmen. Viss mat bör dessutom serveras kyld eller varm för att den ska smaka bra, beroende på hur rutinerade era gäster är kommer detta funka jättebra eller så kommer man få kall bacon och varm pannacotta.
    - Dethärmedbröllop säger bra saker. Om man inte vill "dela ut" arbetsuppgifter kan man tänka sig ett Googledoc eller ett googleformulär där man får skriva upp sig på varmrätt/efterrätt. Ska det vara buffe kanske man kan nöja sig med mat respektive dessert? Någon form av koll kommer man behöva på vad gästerna har med sig. Troligen kommer man hitta ett "hål", dvs. någon mat som ingen skriver upp sig på men som man känner vill finnas. Därför är det bra att sätta en deadline några dagar innan eller liknande där alla bör ha bestämt sig vad de har med sig, så att ni får tid att kompletteringsköpa mat.
    - Har ni allergiker/specialkost bland gästerna? Då är det både viktigt att ha koll på vilka rätter som innehåller allergener (har varit på fester där nötallergiker fått uppsöka sjukvård pga dålig koll, inte roligt) och att lite koll så att även allergikerna har några olika rätter att välja på och inte bara kan äta det som de själva hade med sig.
     - Jättebra tips att räkna på hur mycket varje familj måste ha med sig för att det ska räcka. Tänk också på att bufféportioner är mindre än vanliga portioner.
    Det blev många punkter men det är verkligen inte avancerat egentligen  Mest tråkigt om man får en midsommarfest utan jordgubbar för att det hamnat mellan stolarna, eller om den laktosintoleranta vegetarianen endast kan äta sallad
  • Äldre 2 Nov 20:03
    #9
    Dethärmedbröllop skrev 2017-07-25 13:51:23 följande:

    Jag tycker det låter som en jättebra idé, det är ert bröllop och den måste få spegla ER!

    Har varit på ett bröllop som hade samma idé och alla var väldigt positiva, hörde bara bra saker om upplägget under hela kvällen. 

    Mitt tips är att ni skriver med i inbjudan någon lättsammare text där det står att istället för presenter så / som present önskar ni ett bidragande till maten

    Ex " Vi har redan ett välfyllt hem och önskar oss därför i present en varmrätt av dig" 

    I inbjudan innan får det såklart stå att ni har tänkt er en knyttis. 

    Mitt tips är även att ni delar in alla gäster i 3 olika grupper. Första gruppen ska ha med sig förrätt, andra en varmrätt och den tredje en efterrätt. Ni får skriva i inbjudan vad som önskas av just dom, de som har varmrätten kan kanske ta med sig 1 per hushåll medan förrätten skulle kunna vara en per person. Så kan ni även skriva med att det ni lagar ska rätta till ca 12 gäster. 

    I bröllopet jag var på hade det skrivit ut att tänka att det skulle räcka till 10 gäster, vi var totalt 80st och det blev mat över, så alla kommer nog bli nöjda och mätta :)


    Tack snälla för tips! :)
  • Äldre 18 Feb 12:34
    #10

    Jag som gäst hade känt press av att laga mat men om det går att välja att fixa någon sallad eller likande så hade det inte varit några större problem!

  • Äldre 19 Feb 07:30
    #11

    Själva idén låter mysig men jag hade avskytt att behöva förbereda och fixa mat. Har själv valt att ha mitt bröllop i restaurangmiljö just för att slippa ordna med mat så att behöva fixa med sådant inför någon annans bröllop hade jag verkligen inte velat göra. Men tycker man om att fixa och förbereda så kan det nog bli väldigt mysigt, personligt och sammansvetsat.

Svar på tråden KNYTKALAS - mys/skoj eller snålt/meckigt?