• Äldre 18 Mar 10:56
    115837 visningar
    7 svar
    7
    115837

    Hjälp oss med vårt hemliga bröllop!

    Hej!


    Vi har länge funderat på att gifta oss och hur vi vill ha det. Vi vill gärna ha en fest för alla nära och kära, men har samtidigt dragit oss för det eftersom i och med ordet bröllop så stissas förväntningar upp så mycket (Ja jag vet att det är VÅRT bröllop, att vi bestämmer och inte har "några krav", men så upplever vi det ändå! Med ordet bröllop blir det så "stort" på något vis och vi vill undvika det INNAN själva bröllopet :) ).


    Nu är det så att vi fyller 30 i år båda två och vi tänkte att vi skulle ha gemensam 30-års fest, och tänkte att vi då kunde gifta oss där - planerat i hemlighet och alltså som "överraskning". 
    Vi kommer bjuda på middag i form av buffé och jag kollar med några känningar om eventuellt lite gitarrspel under vigseln och en kompis som är DJ. 

    Men HUR gör vi för att få det lite bröllops-likt? NÄR kan vigseln ske, innan festen? Efter middagen? Hur har ni gjort? Eller vad tycker ni verkar bra?


    Hur gör vi under själva festen för att ändå kunna få till det där lilla extra, som ju ändå ett bröllop är? Eftersom de flesta talen, som brukar tillkomma på bröllop, kommer utebli så skulle det ju kanske vara trevligt med något annat för att "dryga" ut ;) 


    Vi kommer bli mellan 60 - 75 pers, beroende på hur många som kommer, men minst 60 pers med oss och de närmsta. Inkl våra barn och släktingar som är barn. 

    Tacksam för input, tips och råd! Tack :) 

  • Svar på tråden Hjälp oss med vårt hemliga bröllop!
  • Äldre 18 Mar 18:29
    #1

    Oh va kul! Vi gör liite liknande.

    Gifter oss borgerligt och efteråt ska våra familjer hem på middag.

    Helgen efter firar vi m våra vänner, de ska på vad de tror en 30+30 års fest men får veta veckan innan att d även är bröllop.

    Vi kände som ni och efter lite funderingar gick vi steget längre o delar på det. Familjerna får veta lite innan så de får smälta d lite (istortsätt allt är klart redan nu..) o vännerna får 1v på sig om de vill hitta på ngt lr säga ngt.

    Vi kommer vara hemma båda gångerna. 20pers vid var tillfälle.

    Vi dekorerar lite extra m ljusslingor och spets, pompoms o massa ballonger i hela taket. Fina små buketter på långbordet.

    Jag har köpt en vit klänning som inte är traditionell brud men väldigt fin och väldigt jag så det känns toppen.!

    Buffé, köper vita prinsesstårtor som vi tänkt ha ett fint brudpar i plast på..

    Bjuder på bubbel innan under o efter. Typ.

    Vi funderar också lite som du på "hur får vi det lite mer bröllop..?"

    speciellt festen m vännerna -det får ju inte bli som vilken hemmafest som helst.. ngn kul aktivitet.? Ngt "det där lilla extra"! Vet inte vad än.

    Så ser det ut för oss, hoppas få lite mer inspiration i din tråd :)

  • Äldre 18 Mar 22:09
    #2

    Åh vad roligt att i alla fall hitta någon med liknande planer :) 


    Får vi inga tips så tycker jag vi slår våra kloka huvuden ihop!

    Vi kommer vigas på festen, förhoppningen är att en bekant kan göra det, och vi vet inte riktigt hur vi ska "avslöja" det... Eller om vi liksom bara låter folk undra vad som händer :) 

    Vi kommer också få säga det till vissa... Föräldrar och några vänner/släktingar som bor långt bort, och som vi gärna vill ska komma. Men annars hoppas vi det ska vara hemligt fram tills vigseln. 

  • Äldre 19 Mar 21:05
    #3

    Vi är också inne på att ha ett hemligt bröllop. Egentligen ville jag ha ett bröllop för alla nära vänner och släktingar vilket skulle bli ca 60 gäster. Men min blivande man tycker det är oerhört jobbigt att stå i centrum och bjuda såpass många. Så nu är vi inne på att ha ett hemligt bröllop för bara familjen ca 20 personer.

    Nästa år fyller jag 30 i oktober och vi har varit förlovade i 10 år så känns som ett bra tillfälle.

    Men vi vill helst gifta oss i vår trädgård under sommaren, så funderar lite kring av vilken anledning man ska bjuda hem alla för...


    Lantligt bröllop
  • Äldre 21 Mar 13:24
    #4

    Jag och min man gifte oss i hemlighet.
    Sen skickade vi ut inbjudningskort där vi avslöjade att vi har gift oss och vill nu fira detta med våra nära och kära!

    Så i sommar blir det fest med enklare käk, öppen bar och en dj som kör quiz.
    sen är det upp till våra vänner om dem kör "tal och spex" annars känns det som att vi själva har koll på upplägget.

  • Äldre 24 Mar 01:27
    #5

    Hej på dig.

    Är det i Luleå du vill gifta dig? Kanske gå på en röd matta fram till vigselförättaren. Du gå under flera kristrallkronor och höga vita pelare följer din gång fram.

    Då vet jag rätta stället för er. Perfekt för giftemål och fest.

    [img=undefined]

  • Äldre 18 Apr 12:12
    #6

    Hur går det för dig ? 
    Här har vi haft så mycket annat i livet att the day har hamnat väldigt mycket utanför tankarna.. 
    Vi har bara några veckor kvar nu. Galet!
    Allt praktiskt är egentligen klart - det är ju inte så mycket egentligen.. 
    Ringar, kläder, dekoration, catering , tårta.
    Så den dagen känns under kontroll.. 
    Mina funderingar kretsar mest runt helgen efter - när det är 30+30+bröllopsfest med vännerna.... Vi är rädda att det kommer bli väldigt mycket "som vilken hemmafest som helst"


    Första helt barnfria festen för sällskapet på 5 år dock!

    Är det bra väder blir det nog till att försöka komma på lite kul 5 kamp. 
    o oavsett väder ska vi försöka komma på lite kul grejjer att göra till bords. Så det kan bli lite gemensamt, men inte för omständigt.. får klura vidare men kom gärna med förslag på någon kul aktivitet. Vi är bara 15 pers den kvällen. 

  • Äldre 21 Apr 15:36
    #7

    Hej!!

    Jag vet inte hur ni har tänkt er, kyrklig eller borgerlig vigsel. Ska ni ha kyrklig vigsel skulle ni ju kunna hyra bussar som era gäster får hoppa in i som kör gästerna till kyrkan och att ni gifter er där.

    Ska ni ha borgerlig vigsel skulle jag tipsa om att ha vigseln i princip direkt när festen börjar, så kommer nog det andra falls sig naturligt.

    Några andra tips är att ha bordsplacering och att ha en "brudskål" efter att ni har gift er. Ni kanske även skulle kunna utse två stycken toastmasters för kvällen? Även om ni inte vill säga att det är ett bröllop så skulle ni ju kunna be att de ordnar några lekar eller andra happenings under kvällen. 

    Lycka till med allt! Glad

Svar på tråden Hjälp oss med vårt hemliga bröllop!