• Äldre 22 Jan 15:09
    6456 visningar
    10 svar
    10
    6456

    Upplägg bröllop

    Hej, 

    jag är ny här och vi har precis börjat planera vårt bröllop. Nu vill jag gärna ha lite feedback på vår idé.

    Han vill ha ett stort bröllop med massa familj och vänner. Jag vill gifta mig utomlands endast han och jag. Jag vill inte lägga massa pengar på en stor middag, (+ att vi just nu har en ganska ansträngd ekonomi), jag ogillar att stå i centrum och vi är just nu mitt i en stor konflikt med hans familj. Så nu vi har kommit på en kompromiss som vi båda gillar:


    Litet lunchbröllop på landet med ca 25 gäster (50/50 närmsta familj och vännerna). Därefter bjuder vi på lättare mingel med bubbel, snittar och tårta/någon dessert på en gård i närheten.


    I inbjudan till våra vänner (inte familj) bifogar vi ett extra blad och önskar att istället för presenter att de äter middag med oss på en fin restaurang i närheten på kvällen.

    Vad tycker ni om detta upplägg? Tips om tid för vigseln? Kan man äta tårta ståendes eller är det bättre med typ cupcakes (vi tänkte ha minglet utomhus)? Kan man önska sig att vännerna betalar för sin middag eller verkar det snålt?

  • Svar på tråden Upplägg bröllop
  • Äldre 22 Jan 15:58
    #1

    Ni kan ju såklart ha det som ni vill ha det. Jag kanske missuppfattar men tänkte ni önska er att gästerna går ut och äter på kvällen utan er? Tänkte ni önska er att de betalar för den mat som ni bjuder på vid minglet under lunchen?

  • Äldre 22 Jan 16:10
    #2

    Nej alltså tanken var i så fall att vi tillsammans med våra vänner går ut och äter middag på kvällen, men att var och en betalar för sig.

  • Äldre 22 Jan 16:10
    #3

    Vi bjuder på minglet efter vigseln. Men vi vill gärna ha en något längre dag men har inte råd att bjuda på stor fest för alla.

  • Äldre 22 Jan 17:06
    #4

    Låter väl som ett bra upplägg då! Kör på!

  • Äldre 23 Jan 17:34
    #5

    Vad kul att ni hittat ett upplägg som båda är nöjd med. Jag tycker det låter bra så länge ni är tydliga på inbjudan med att ni tänker att var och en betalar för sig på restaurangen.

  • Äldre 23 Jan 20:50
    #6

    Vad tror ni om detta informationsmässigt:

    "Hjärtligt välkommen att närvara vid vigseln mellan xxx och xxx i xx kyrka, lördagen den 19 augusti. Därefter bjuder vi på tilltugg och tårta vid xxx."


    Sedan i informationsbladet skrivet vi hotelltips, adresser etc. och i vännernas informationskort skriver vi också:


    "Det viktigaste för oss är att få dela vår dag med er. Vill ni ändå ge oss en gåva skulle vi önska att ni följer med oss ut och äter middag på xxx efter mottagningen."

    Är det tydligt nog?

  • Äldre 24 Jan 01:29
    #7

    Jag tycker faktiskt att det skulle kunna vara tydligare att ni inte bjuder på maten på restaurangen.

  • Äldre 24 Jan 08:13
    #8

    hmm.. hur formulerar man sig i så fall?


    Jag tyckte det var tydligt med "istället för en gåva".. Känns tråkigt att säga Hey, vi bjuder inte. Några idéer på en snygg formulering?

  • Äldre 24 Jan 13:55
    #9

    Vi ska ha ett litet bröllop med bara närmaste familjen. I vår inbjudan skrev vi:

    "Efter vigseln får gärna de som vill följa med oss och äta middag på ---.
    Detta bekostas av gästen själv, därmed undanber vi oss bröllopspresenter."

  • Äldre 5 Feb 00:13
    #10

    Jag tycker det låter jättemysigt! Tycker iof det är tydligt att middagen bekostas av var o en, men vill man vara ännu tydligare kan man ju lägga till "till självkostnadspris" eller liknande till din formulering.

Svar på tråden Upplägg bröllop