• Äldre 17 Jan 08:08
    18118 visningar
    8 svar
    8
    18118

    När behövs testamente och äktenskapsförord?

    Hej!
    Någon som är bra på det där med testamente och äktenskapsförord? Läser överallt att man måste ha det, men vi tycker inte att skälen passar på oss. Vi har inga barn och planerar inte att skaffa barn (om vi gör det kan man ju skriva testamente då). Vi bor i hyresrätt, vi tjänar lika mycket, har lika mycket på bankkontot och det lilla vi har köpt i lägenheten har vi köpt tillsammans. Dessutom har vi ingenting av värde hemma, inte ens dator. Så, behöver vi krångla med det där?

  • Svar på tråden När behövs testamente och äktenskapsförord?
  • Äldre 17 Jan 11:05
    #1

    Jag tror det man missar med äktenskapsförord är att man inte tänker på framtida scenarion. Många som väljer att inte skriva ett äktenskapsförord resonerar precis som er; att idag är ju allt lika. Men ofta händer det mycket för ens ekonomiska förutsättningar senare i livet. Det är då man börjar tjäna pengar och kanske skapar sig en förmögenhet. Den ena parten kanske får mer inkomster än den andra.

    Men jag tänker att det är lite som en försäkring - att man försäkrar sig mot eventuella hemska scenarion i framtiden. Men det innbär ju inte att man hoppas att de ska ske. Sen vet jag att detta är en infekterad fråga, men jag väljer att se det som ett försäkringsskydd. Precis som att jag har försäkring på mitt hem ifall något händer.

    Testamente är ju en enklare fråga om ni är gifta - då ärver ju ni varandra. Har man gemensamma barn har ju även de arvsrätt. Är ni inte gifta är det dock lite knepgiare. Jag tror att det kan vara bra att rådfråga en jurist ifall man vill leva ihop utan att vara gift med eller utan barn.

    I vårt fall skaffar vi äktenskapsförord men kommer inte skriva något testamente nu.

  • Äldre 22 Jan 20:25
    #2

    Jo, jag förstår att man bör göra det om man tror att det blir olika i framtiden. Men vi är över trettio, har pluggat, valt våra karriärer, har boendet som vi vill ha framöver osv.

    Vad kommer ni reglera i ert äktenskapsförord? Om du vill säga vilka ämnen alltså, jag förväntar mig inga siffror! :)

  • Äldre 23 Jan 11:20
    #3

    Kort sagt kommer vi reglera att det som är mitt idag förblir mitt om vi skiljer oss, det som är hans förblir hans och allt vi införskaffar för gemensamt bruk delas på.

    Vi har idag redan lite olika inkomster samt olika "förmögenheter" (kontantinsats i våra lägenheter). Idag har han mer än mig i såväl inkomst och "förmögenhet". Men det kan myckt väl vara så att vi går om varandra i framtiden. Jag har för det första inget behov att känna att hans tillgångar ska tillfalla mig, och likväl om jag mot ev har större tillgångar än honom i framtiden vill jag kunna behålla dem om vi går skilda vägar. 

    Det vi främst vill justera är även att sådan jag kan tänkas ärva blir min enskilda tillgång och sånt han ärver är hans enskilda tillgång. Vi har t.ex. äldre fastigheter i min släkt. Vore ju hemskt om jag ärvde dem, sen skiljer vi oss och då har han rätt till hälften och kan framkalla en tvångsförsäljning av fastigheten.

    Vi har även pratat om att fördela om inkomster för framtida barn för att jämna ut mellan oss. Men vi kommer nog träffa en jurist för att lösa detaljer kring äktenskapsförordet. Tror det är bra om man är osäker på detta.

  • Äldre 23 Jan 13:43
    #4

    Om ni litar på varandra och har kommit så pass långt i erat förhållande och liv att NI inte känner att ni behöver det - då behöver ni inte alls krångla med det. Vi väljer att varken skriva äktenskapsförord eller testamente, vi litar på varandra så pass mycket att vi räknar med att kunna komma överens ifall helvetet fryser till is och vi går skillda vägar. Vi vet båda två att ingen av oss är intresserad av att roffa åt sig en massa pengar eller tillhörigheter, vi bryr oss ju inte om något materiellt idag så varför skulle vi göra det då?

    Lita på din magkänsla, det går oftast aldrig fel då!

  • Äldre 24 Jan 19:19
    #5

    En anledning till ett testamente skulle ju vara om ni vill ärva varandra med full äganderätt. Men det kanske inte spelar någon roll för er?

  • Äldre 31 Jan 14:22
    #6

    Tack KBBride. Kanske ska reglera att mina föräldrars tillhörigheter tillhör mig när de dör. Darkorse, vad är full äganderätt?

  • Äldre 1 Feb 20:03
    #7
    Anniina skrev 2017-01-31 14:22:35 följande:

    Tack KBBride. Kanske ska reglera att mina föräldrars tillhörigheter tillhör mig när de dör. Darkorse, vad är full äganderätt?


    Säg att maka/e 1 dör. Om ni inte har några barn så "ärver" maka/e 2 med förvaltningsrätt eller vad man ska säga. Så att när äkta maka/e 2 går bort så kommer föräldrarna till maka/e 1 få ut arvet. Om föräldrarna har avlidit kommer syskonen till maka/e 1 få ut det och om syskonen är avlidna med har barn så kommer syskonbarnen få ut arvet efter maka/e 1. Make/a 2 kan däremot inte testamentera bort tillgångarna eftersom  han eller hon inte har äganderätt till dessa. På sätt och vis ärver egentligen föräldrarna och deras ättlingar, men man skjuter upp att betala ut arvet tills den andra maken gått bort.

    Det kanske var lite svårförklarat, vet inte om detta hjälper mer: www.begr-byra.se/vem-%C3%A4rver-vad-av-vem 

    Lite beroende på er familjesituation och vem ni vill ska ärva så kan det alltså vara meningsfullt med testamente.
  • Äldre 13 Jun 21:56
    #8

    Om ni behöver göra det eller inte är helt upp till er. Det beror på vad ni har för inställning till hur saker och ting ska skötas i framtiden.
    Vill ni att båda ska få 50% vid skilsmässa oavsett vem som tjänat mest? Finns det separata tillgångar ni kan väntas få som ni vill hålla utanför det hela (t.ex. arv)?
    Värt att komma ihåg är att man kan skriva äktenskapsförord även senare.
    Det måste inte skrivas innan bröllopet utan kan skrivas när som helst under äktenskapets gång, så om ens omständigheter förändras medan man fortfarande har det bra tillsammans kan man komma överens om att göra det då. 

    Vi är inte ens förlovade än, men helt överens om att när vi gifter oss i framtiden så kommer inget äktenskapsförord skrivas.
    Vid en högst otrolig skilsmässa ska vi dela allt 50/50 även att han har tillgångar (vilket jag inte har) och en lön som är 8-10ggr högre än min inkomst.
    Det är vad som passar oss och hur vi ser på det. Det är högst ovanligt att tänka så, det vet jag.
    Testamente har vi fixat redan då det är något som (peppar peppar) kan komma att behövas innan vi kommer dit att vi gifter oss. 
    Vi skrev det efter ca 7 år tillsammans. Då kändes det som att det var dags att sätta något på pränt om vad som händer i framtiden när en av oss dör. För någon av oss kommer göra det före den andre.

Svar på tråden När behövs testamente och äktenskapsförord?