• Äldre 13 Jan 17:10
    22689 visningar
    7 svar
    7
    22689

    Vad kostar öppen bar och mat?

    Hej, jag är helt ny i den här världen. Planerar bröllop till hösten 2018 och är alltså ute i väldigt god tid.

    Ska försöka sätta ihop en budget och är väl beredd på att lägga ca 100.000:- på bröllopet.

    Jag och min sambo vill helst ha öppen bar på bröllopet och vi vill gärna vara i en lokal där det finns personal på plats, har tittat på ett par slott/herrgårdar i Stockholmsområdet.
    Där jag har tittat har det kostat ca 2000:- per skalle för 3-rätters middag + öppen bar. Vi kommer att bli ca 50 personer på bröllopet så det känns ju som att vi aldrig skulle kunna klara en budget på 100.000:-

    Ni som har haft öppen bar, vad har ni betalt per person? Hur har ni gjort, vart har ni varit? Kan man köpa alkohol på egen hand och få lov att servera den i lokalerna man tänkt vara i?
    Skulle behöva lite råd/tips.

  • Svar på tråden Vad kostar öppen bar och mat?
  • Äldre 13 Jan 18:02
    #1

    Hej! Jag tror att om ni vill va på ett slott/herrgård kommer det vara svårt att komma mycket billigare undan, iaf i Stockholmstrakten. Ni får kanske leta efter en billigare typ av lokal, som ni kan smycka fint, där ni får ta med egen dryck. Sedan får ni ta in en cateringfirma som fixar mat och servering, alternativt köpa in maten själv och hyra in kockar.

    Vi hade tur som hittade ett ställe (i Skåne) som bara hade alkoholtillstånd under sommaren. Då vi gifte oss i september kunde vi köpa egen sprit i Tyskland, och kom därför billigare undan. Vi betalade ca 700 kr/person för mat och servering, sen kommer jag inte ihåg det exakta priset för drycken. Vi köpte vinet på Systembolaget, så vi kunde lämna tillbaka det som blev över.

    Ta en funderare igen på vad som är viktigast för er. Vi hade inte tänkt lägga så mycket på bröllopet som vi sedan gjorde, men insåg att vi inte kunde nöja oss med de alternativ som fanns i den tidigare budgeten. Eftersom vi var ute i god tid hann vi spara ihop mer, och vi ångrar oss inte en sekund. Bröllopet blev precis som vi ville! Stort lycka till med bröllopsplanerna, jag är avundsjuk på er som fortfarande har den fantastiska dagen framför er!

  • Äldre 13 Jan 18:06
    #2

    Hej!

    Vi ska ha öppen bar och trerätters på vårt bröllop. Vi räknar med ca 95 gäster och har en budget på 150k (in den budgeten ingår inte bröllopsresa eller vigselringar).

    Med den budgeten och önskan om att ha öppen bar insåg vi att vi måste kunna ta med egen dryck.

    Efter mycket letande så hittade vi Djursholms slott som passar perfekt, de har catering (som du måste välja) men möjlighet att ta med egen dryck. Då de har catering betyder det att cateringbolaget har personal som jobbar tills vi går hem.

    Så vi betalar ca 900kr/person och har räknat med 20k för sprit (köpt i billigare land).

    Finns massa fina lokaler där du kan ha egen dryck, men beror på vilken känsla du vill ha. Här kan du kolla: http://www.clustret.se/

    Hoppas det gav lite svar :)

    //Amanda

  • Äldre 15 Jan 19:59
    #3
    Mandisk skrev 2017-01-13 18:06:22 följande:

    Hej!

    Vi ska ha öppen bar och trerätters på vårt bröllop. Vi räknar med ca 95 gäster och har en budget på 150k (in den budgeten ingår inte bröllopsresa eller vigselringar).

    Med den budgeten och önskan om att ha öppen bar insåg vi att vi måste kunna ta med egen dryck.

    Efter mycket letande så hittade vi Djursholms slott som passar perfekt, de har catering (som du måste välja) men möjlighet att ta med egen dryck. Då de har catering betyder det att cateringbolaget har personal som jobbar tills vi går hem.

    Så vi betalar ca 900kr/person och har räknat med 20k för sprit (köpt i billigare land).

    Finns massa fina lokaler där du kan ha egen dryck, men beror på vilken känsla du vill ha. Här kan du kolla: http://www.clustret.se/

    Hoppas det gav lite svar :)

    //Amanda


    Hej, men det låter ju jättebra!
    Så du menar att om man ska ha egen dryck så måste man alltid välja ett cateringbolag? Vilket cateringbolag har ni valt?

    Kikade på klustret, klickade på bröllopsfest, där kom det bara upp 9 alternativ. Fanns inte med några slott där.


    Av ren nyfikenhet, vilket datum ska ni gifta er?  

  • Äldre 16 Jan 14:46
    #4

    Vet att Rockelstad slott har rätt flexibelt upplägg där man alltså kan ta med sig alkohol själv. Har en bekant som gifte sig och var jättenöjd

    Har för mig att jag även sett detsamma för Svartsjö slott och Rosenhanska. Har dock ingen uppfattning om deras standard.

  • Äldre 16 Jan 16:03
    #5
    KBBride skrev 2017-01-16 14:46:24 följande:

    Vet att Rockelstad slott har rätt flexibelt upplägg där man alltså kan ta med sig alkohol själv. Har en bekant som gifte sig och var jättenöjd

    Har för mig att jag även sett detsamma för Svartsjö slott och Rosenhanska. Har dock ingen uppfattning om deras standard.


    Tack! Jag ska kika
  • Äldre 24 Jan 21:59
    #6

    Hej!

    Förlåt för sent svar Förvånad

    Om du vill ha mat på slottet så måste du boka via de cateringbolag som erbjuds. Vi har fått väldigt bra bemötande av Monrads som är de vi valt.

    Vi gifter i september, tiden går så snabbt och snart är vi där!

    //Amanda

  • MVA
    Äldre 25 Aug 15:52
    #7

    Vi vill också ha öppenbar och skulle vi ha det under 4,5h (21.30.02.00) skulle det landa på över 100.000 bara för öppnabaren. Visst låter det helt sjukt?

Svar på tråden Vad kostar öppen bar och mat?