• Äldre 2 Jan 11:47
    2531 visningar
    3 svar
    +1
    3
    2531

    HJÄLP! Feedback på bröllopsidé?

    Hej! 


    Skapade precis ett konto här för jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få. Jag och min sambo bestämde oss för några månader sen att vi ska gifta oss. Men inte på vilket sätt som helst, vi är nämligen inte så traditionella av oss...


    Nästa år, 2018, fyller han 30 och jag 25. Då tänkte vi bjuda alla vi känner på 55 års fest, där vi hyr lokal och ordnar catering. Men när gästerna kommer dit blir de hänvisade till annan gömd del i lokalen eller en annan fin plats i närheten (beroende på vilken lokal vi bestämmer oss för). Där möts de av en skylt som säger typ "Överraskning! Vi ska gifta oss. Här och nu" och så hålls en enkel borgerlig ceremoni.


    Sedan är resten av mottagningen, middagen och festen ganska traditionell ändå. Vi vill ha buffé eftersom det känns mer casual. Min sambo kommer själv vara "toastmaster" och vi kommer själva hålla i tal, spex och sådant. Eventuellt kommer jag sjunga. Om någon gäst vill säga något går det också bra men det ska komma spontant och inte vara något tvång. Sen är det dans i alla genrer för hela slanten!


    Viktigt är att inbjudningarna verkligen säger att det kommer bli "Årets bästa fest" så att folk prioriterar att komma. Och vi kommer skicka ut de minst 4 mån i förväg. Men vi båda har en tradition att fira födelsedagar ganska stort så jag tror inte det kommer bli ett problem. Vi bor i Uppsala men jag kommer från Stockholm och har hela släkten där så det är viktigt att vi ordnar med bra transport hem också.


    Anledningen att vi vill göra såhär är för att vi dels inte vill lägga krav och orosmoment på våra nära/kära. Ingen klädkod, inget krav på att hålla tal eller annat som ett bröllop medför. Vi vill att det ska handla om oss två, och på våra villkor. Plus att det kommer vara så sjukt kul att se allas reaktioner!? Vi vill göra något som folk kommer ihåg och som sticker ut lite. Bjuda på oss själva och bjuda våra vänner på en rejäl överraskning :) 


    Jag har läst en del om liknande bröllop men då har det handlat om små bröllop eller bröllop vid dop. Vår plan känns annorlunda då det kommer vara som ett riktigt stort bröllop bara det att ingen vet om det.


    Tack för att du orkat läsa min långa text ;) Jag hoppas jag kan få lite tips/råd/feedback på vår plan. Nu ska vi verkligen börja planera på riktigt :)  


    Så, SHOOT, ge mig tips! Kram till er  

  • Svar på tråden HJÄLP! Feedback på bröllopsidé?
  • Äldre 2 Jan 12:33
    #1

    En superkul idé tycker jag! Det känns ju som att ni tänkt igenom allt och sålänge ni båda känner er helt hundra på det här så kör! Det jag tänkte på är att ni inte ville lägga krav på nära och kära, alltså, det är ju en jättestor dag i era liv och då kan gott gästerna få ha lite press. Jag tror/tycker dessutom att det ändå är lite härligt med krav på en, trots klädpanik som kan uppstå, det är en del av upplevelsen som gäst tycker jag!

    Tänk också på att du inte får någon möhippa osv (om ingen fixar i efterhand såklart).

  • Äldre 2 Jan 13:05
    #2

    Roxstemi : Tack för svar! :) 


    Roligt att du också gillar idén. Det är såklart en hel del planering kvar men mycket har vi redan tänkt ut. Vi har också tänkt att om någon tackar nej så kan vi alltid ta ställning då om vi vill berätta om bröllopet eller inte, beroende på vem det är. Just för att också slippa att någon blir besviken för att de inte kom. 


    Jag förstår hur du tänker.. Jag tror att vi ändå kommer skriva något diskret i inbjudan om kläder. Exempel: "Dags för fest... Ta på festblåsan och öva på dina dansmoves!". En liten hint att det är en lite finare fest liksom :) 


     

  • Äldre 2 Jan 13:06
    #3

    Och möhippa har jag inte riktigt tänkt ha ändå, även fast det ofta är jätteroligt. Inte brudtärnor heller. Däremot tänker jag kanske gå ut och äta middag med mina närmsta vänninor efteråt :)

Svar på tråden HJÄLP! Feedback på bröllopsidé?