• Äldre 10 Dec 15:45
    12281 visningar
    15 svar
    +1
    15
    12281

    Fotograf

    Hej! Vi letar just nu efter en fotograf som kan fotografera oss efter bröllopet. Har letat runt massor men inte hittat vad jag söker. De fotografer jag hittat är dyra och deras paket är inte vad jag tänkt mig. Jag vill inte ha nån heldagsfotografering eller ens halvdag. Jag vill bara ha nån som tar lite proffsiga bilder på oss efter vigseln utanför kyrkan i närmiljö, säg 45 min ca. Endast hittat en bröllopsfotograf som erbjudit detta men då fick vi reda på att hon äger bilderna hon tagit på oss sedan. Vi vill ju äga våra egna bilder. Inte behöva fråga om hennes tillstånd varje gång vi vill använda en bild till nåt. Tyckte jag lät jättekonstigt. Det är ju VÅRA privata bilder som VI betalar för. Vi vill inte att fotografen ska använda bilder till oss och lägga ut var hon/han behagar vilket det lät som här. Vi vill kunna ha nåt att säga till om. Är detta vanligt? Det lät som att vi måste fråga om hennes tillstånd för allt medan hon kan göra vad hon vill med VÅRA bilder på OSS. Tyckte det lät orimligt.


    Hur har ni andra gjort som inte vill lägga ut alltför mycket på en fotograf men ändå vill ha era bilder för er själva och någorlunda proffsiga? Vill gärna ha många tips!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-24 18:16
    Bröllopet kommer att vara i Stockholm. Missade visst att skriva det.
  • Svar på tråden Fotograf
  • Äldre 10 Dec 18:41
    #1

    pm skickat.

  • Äldre 10 Dec 18:45
    #2
    +1

    Tror det kan bli svårt att hitta en proffesionell fotograf som endast vill fota i 45 min under högsäsong och något som många glömmer är att även 45 min foto är så mkt mer tid ändå som läggs, mail och planering med brudparet, resan till och från stället man fotar och allt efterarbete samt leverans så det är helt enkelt inte värt det varken ekonomiskt eller tidsmässigt på en lö dessutom men du kan prova att annonsera efter fotografer på tex fotosidan.se som är i början av sin karriär och vill ha erfarenhet och portfolio bilder de vill använda sig av, det är vanligt att fotografen vill ha äganderätt av bilderna i marknadsföringssyfte men inte så vanligt att brudparet inte får fri användning de med för privat bruk :)

  • Okänd
    Äldre 15 Dec 11:23
    #3
    Meddelande borttaget
  • Okänd
    Äldre 29 Dec 14:49
    #5
    Meddelande borttaget
  • Äldre 29 Dec 17:23
    #6

    Hej!
    Jag har PMat dig :)

  • Äldre 31 Jan 16:49
    #7

    Hej!


    Prova att söka en vanlig porträttfotograf istället för just en bröllopsfotograf. Det kryllar av fotografer som utför porträttfotograferingar i studio eller miljö där standardtiden för en fotografering är en timme.


    Jag skulle kanske rekommendera minst 1,5-2h fotografering för bröllopsporträttbilder. När man fotar i miljö kan man inte räkna med att allt går som på räls. Frisyrer blir trassliga av blåst, personer strövar i området, väderförhållanden ändrar sig. Dvs finns det många störningsmoment som kan göra att det tar längre tid än en studiofotografering och då vill man ha tiden på sin sida för att inte riskera att tappa bilder man annars hade kunnat ta.

    Angående att fotografen äger bilderna så är så gott som standard. Det handlar om upphovsrätt till ett verk precis som man inte får göra vad man vill med musik någon annan skapat. Normalt när det gäller fotografering för privatpersoner så får man som kund nyttja bilderna för privat bruk. Oftast går det utmärkt visa upp bilderna på sociala medier om man länkar till fotografen. I tidningsannons likaså om fotografens namn står med. Det man generellt reserverar sig mot är kommersiellt bruk (eftersom fotografen lever på sina bilder) manipulering (ex att göra en färgbild svartvit då den inte kommer se ut som fotografen avsett, dvs en bild fotografen inte uttryckligen står för) vidareförsäljning och deltagande i tävlingar. Dock bör man läsa varje enskild fotografs villkor.

  • Äldre 31 Jan 16:59
    #8

    Ang. att fotografen äger rätt att visa upp era bilder så är det väldigt olika. Jag frågar alltid mina kunder om jag får visa upp hela eller delar av en fotografering. Detta är väldigt värdefullt för mig som fotograf då framtida kunder på så vis kan se mitt arbete. Oftast går det jättebra för kunden. Jag är till och med så noga att jag vill ha samtliga på fotots godkännande innan jag publicerar något på webben, något som då kunden får vara förmedlare av (Kontaktar inte alla personligen).

    Vissa fotografer har som standard villkor att de får visa upp bilderna om inget speciellt avtalats. Att det inte skulle gå att välja att ni vill ha era bilder privata låter väldigt konstigt. Det finns en uppsjö olika anledningar till att man inte vill att ens bilder ska spridas, ex skyddad identitet. Som fotograf riskerar man ju att förlora en värdefull kund genom om man inte kan acceptera kundens önskemål om att ej visa upp bilder.

  • Äldre 31 Jan 21:18
    #9

    Hej.

    Vilken bra tråd. Exakt samma som jag tänkte skapa.

    Jag och min fästman söker också efter en fotograf. Och vi är med endast ute eftet porträtt foton.

    Så alla tips vire välkomna :)

  • Äldre 15 Apr 07:15
    #10

    Jag rekommenderar Primalux bröllopsfotograf.

    www.primaluxphotography.com/

  • Okänd
    Äldre 10 Jun 20:47
    #11
    Meddelande borttaget
  • Okänd
    Äldre 28 Jun 10:14
    #12
    Meddelande borttaget
  • Okänd
    Äldre 29 Jun 13:28
    #13
    Meddelande borttaget
  • Äldre 6 Jul 14:13
    #14

    Den bästa fotograf i Stockholm kvalitet-pris utan tvivel är Cristina Ramos Photography. Hon var rekommenderat av några vänner från Uppsala och de var helt rätt. Bilderna är otroligt vackra och priset är 


    billigare än de flesta fotografer som vi såg förut. http://www.cristinaramosphotography.com/weddings 

  • Äldre 11 Jul 12:20
    #15

    Följer också denna.

Svar på tråden Fotograf