• Äldre 21 Nov 15:45
    4189 visningar
    5 svar
    5
    4189

    Prata med svärfar

    Hej.

    Förlovningen närmar sig, ringen är inköpt och dagen är vald. 

    Har ett minne att min sambo har nämnt, för länge sedan, att hon skulle tycka det var fint om jag pratade med hennes far först. Inte be om hennes hand som på 1800-talet, utan bara berätta i form av respekt till honom precis innan förlovningen.

    Men efter att ha läst runt t.ex här så är det en ganska negativ ton emot detta, främst då att fråga om hennes hand, vilket jag inte kommer göra. 

    Men vill bara slänga ut frågan, hur känner ni för att man bara tar ett "snack" med blivande svärfar, berättar om känslorna för hans dotter och att jag kommer fråga henne dagen efter? 

    Tack.
  • Svar på tråden Prata med svärfar
  • Anonym (Liza)
    Äldre 21 Nov 19:17
    #1

    Hej!

    jag tycker absolut att du ska prata med din svärfar. Min blivande make gjorde det som en fin gest mot mig men även mot min far.

    Jag hade också nämnt att det vore fint om han ville prata med honom innan.

    Så enligt mig, gör som din blivande nämnt så blir det lite extra mycket känslor när det kommer fram!

    Lycka till!!

  • Anonym (Jag)
    Äldre 21 Nov 19:56
    #2

    Så förlegat, varför inte berätta för hennes mamma också? Såvida hon finns i ert liv.

    Jag skulle bli upprörd om min man hade pratat med bara min Pappa innan han friade och uteslutit min mamma.

  • Äldre 22 Nov 22:34
    #3

    Det är ju du som känner din sambo bäst så om hon tycker att det vore fint så kan du ju göra det. Men som du märker är det lite känsligt så jag tycker du ska vara säker på hur hon står i frågan. Jag hade blivit svinsur.

  • Äldre 23 Nov 17:27
    #4

    Jag tycker också att det känns unket men smaken är som baken. Se bara till att det är något hon själv vill så att hon exempelvis inte blir besviken när hon ska berätta den stora nyheten för sina föräldrar och de svarar "det vet vi redan".

  • Äldre 24 Nov 10:21
    #5

    Jag planerade ett storslaget frieri och kände min svärfar så pass bra att jag visste att OM jag sagt något till honom så hade det på ett eller annat sätt läckt ut något som skulle få min blivande att fatta misstankar. Det kunde jag inte riskera!
    Men kan man prata med honom dagen innan så minskar ju risken såklart.

    Är det något hon uttalat - gör det.
    har hon inte pratat om det - strunta i det.

    Lycka till!

Svar på tråden Prata med svärfar