• Äldre 3 Oct 14:17
    8454 visningar
    4 svar
    4
    8454

    Måste man ha psalmer vid kyrklig vigsel?

    Hej, 

    Jag är väldigt musikintresserad och har sedan länge vetat vilken musik jag vill ska spelas på mitt bröllop. Nu när vi har satt datum har också de exakta låtvalen ramlat på plats. Ingen av låtarna är psalmer eller traditionella bröllopslåtar utan låtar från olika musikaler. Nu undrar jag om jag ändå måste spela psalmer under vigseln eller om vi kan ta bort dem helt. 

    Någon som vet?

    med vänlig hälsning / Karolina
  • Svar på tråden Måste man ha psalmer vid kyrklig vigsel?
  • Äldre 3 Oct 15:29
    #1

    Svaret finns på bröllopstorget:

    http://www.brollopstorget.se/artiklar/1.1460343-prasten-svarar

    "Vigsel utan psalmer?
    Jag och min fästman skall viga oss i kyrkan men vill gärna hoppa över psalmerna och i stället ha mer sång som vi bestämt. Funkar detta eller MÅSTE man ha minst två psalmer?

    Svar: Det ingår två (eller tre) psalmer i vigselgudstjänsten. Det går inte att byta ut dessa mot andra sånger. Visst finns det tyvärr enstaka präster som tillåter vigslar utan psalmer, men dessa präster gör f-e-l."


    www.loowfotografi.se | instagram @loowfotografi | facebook lookfotografi
  • Alf
    Äldre 3 Oct 18:26
    #2

    När det gäller kyrklig vigsel finns många alternativ för musik, och glädjande nog ska man ha minst två psalmer (2016 års ordning), övrig musik kan man komma överens med präst och kyrkomusiker om.

  • Äldre 3 Oct 19:28
    #3
    karolinaolakrits skrev 2016-10-03 14:17:28 följande:
    Hej, 

    Jag är väldigt musikintresserad och har sedan länge vetat vilken musik jag vill ska spelas på mitt bröllop. Nu när vi har satt datum har också de exakta låtvalen ramlat på plats. Ingen av låtarna är psalmer eller traditionella bröllopslåtar utan låtar från olika musikaler. Nu undrar jag om jag ändå måste spela psalmer under vigseln eller om vi kan ta bort dem helt. 

    Någon som vet?

    med vänlig hälsning / Karolina
    Har ni bokat kyrka redan? Annars kanske ni kan ha en borgerlig vigsel för att kunna utforma den helt efter era önskemål.
  • Äldre 3 Oct 23:52
    #4

    Minst två psalmer ingår i vigselgudstjänsten. Ni kan ju däremot välja all annan musik fritt själva. Har ni funderat över en borgerlig ceremoni som ni utformar helt själv?


Svar på tråden Måste man ha psalmer vid kyrklig vigsel?