• Äldre 28 Sep 11:03
    8263 visningar
    4 svar
    4
    8263

    önska sig bidrag till resa?

    Hej

    Ska gifta mig nästa år och funderar på det här med att önska sig bidrag till en resa? För mig känns det lite fel att göra det på något sätt...att vilja ha pengar.

    Vad tycker ni andra?

    Kan man säga te de som undrar vad man önskar sig och unte kommer på nån present själv att man gärna vill ha det?

  • Svar på tråden önska sig bidrag till resa?
  • Äldre 29 Sep 13:55
    #1

    Ni är inte de enda som önskar sig pengar till resa. Inget konstigt med det. Det jobbiga med att önska sig pengar är att det blir svart på vitt hur mycket gästerna lägger ut på present. Sist jag var på bröllop, för ett par månader sen, så önskade sig brudparet pengar till resa. Det var lite frustrerande, för vi hade tänkt ge en speciell sak som kostar väldigt lite, men som är väldigt fin ändå. Men då vi inte fick tag på denna present så valde vi att ge pengar istället. Och då kändes det snålt att ge motsvarande summa i pengar och vi valde att lägga ut lite extra.
    Så det blir lätt lite dumt. Det är ofta inte kul att ge pengar. Det är på något sätt väldigt svenskt att vilja ge en fysisk sak, vare sig mottagaren vill ha det eller ej.


    www.loowfotografi.se | instagram @loowfotografi | facebook lookfotografi
  • Äldre 30 Sep 22:10
    #2

    Ja men det är ju just det...folk ska ju inte känna sig tvingade att ge pengar. Egentligen spelar det ju ingen roll vad man får eller om man får något.Jag blir glad bara alla vill komma =) tycker det är det viktigaste av allt . Jag får fundera lite på det. Man kanske man kan säga lite fint till de närmsta i släkten att ett bidrag till resa uppskattas

  • Äldre 3 Oct 18:30
    #3

    Jag och min sambo kommer också önska oss en valfri summa av gästerna till bröllopsresan. Tycker inte det är något fel alls utan en mycket bättre idé då vi båda redan bor ihop och har allt till hemmet och inte vill få en massa minnessaker. Visst är det fint med minnessaker, vi brukar ge varandra sånt på årsdagar osv. Men jobbigt om man får väldigt många liknande från alla gästerna... Eller saker till hemmet man inte vill ha osv... Min kusin gifte sig för några år sedan och han och hans fru önskade sig också ett bidrag till bröllopsresan. Skitsmart tycker jag. :)

  • Äldre 3 Oct 22:10
    #4

    Jag tror ändå att se flesta föredrar att ge en present. Svenskar fungerar så. Att ge pengar känns för väldigt många obekvämt.


    www.loowfotografi.se | instagram @loowfotografi | facebook lookfotografi
Svar på tråden önska sig bidrag till resa?