• Äldre 15 Jul 14:13
    114811 visningar
    52 svar
    52
    114811

    Låta gästerna betala för bröllopet?

    Jag har funderat på en sak. I vissa länder gör man så att gästerna som skall vara med och fira bröllopet ger brudparet en summa låt oss säga tex. 1000pp. Då står brudparet för lokal, mat, fest, logistik mm. Ioch med detta så behövs inga bröllopspresenter. Min fråga är om det är okej att göra så eller skulle gästerna bli upprörda?
    Tacksam för svar ! Kyss


    gästerna betalar
  • Svar på tråden Låta gästerna betala för bröllopet?
  • Äldre 15 Jul 19:10
    #1

    Kuvert avgift finns ju, där gästerna får betala en viss summa för att vara med på bröllopet. Vanligtvis täcker den endast större delen av vad maten kostar. Sen finns det ju de (som jag och min sambo) som bara önskar sig bidrag (pengar) till bröllopsresan eller liknande.

  • Äldre 16 Jul 08:47
    #2

    Alltså bjuder man på fest så gör man.

    Det är.ingen svensk tradition som du säger och 1000kr är jättemkt pengar. Alla har inte råd att betala så mycket. Dessutom anser jag det vara riktigt girigt att ta betalt. Skulle aldrig gå på det bröllopet trots att jag hade råd. Man ställer till med den fest man har råd med. Sen kanär man önska bidrag till resa men ingen fast summa.

  • Äldre 16 Jul 10:59
    #3

    Fast du augusti. Det finns ju faktiskt kuvertbröllop skulle du inte gå på det då lr? Man kan ha kuvertkostnad hemifrån oxå men då tar man ju det ist för bröllops gåvor.

    Det är brudparet själva som väljer. Vi hade först tänkt ha "knytkalas" men så hjälpte mina föräldrar till så vi ska ha grillat ist.

  • Äldre 16 Jul 15:19
    #4

    Kuvertavgift är nästan lika illa.

    Man har det bröllopet man har råd med. Får man bidrag sen som present, kul bonus. Men inget annat.

    Står.helt klart fast vid vad jag skrev tidigare.

  • Äldre 17 Jul 01:04
    #5

    Oj! Ja 1000kr var endast ett exempel. Verkar som att detta ej är ett bra tillvägagångssätt då. Hade en nära vän haft ett kuvertbröllop hade jag betalat summan oavsett vad det är. Kul med en bonus? Vad jag vet så är det rent hyffs att aldrig komma tomhänt? Givetvis att man inte köper presenter till brudparet om det är ett sk kuvertbröllop ????

  • Äldre 18 Jul 00:16
    #6

    Självklart har man present. Men en kuvertavgift är en bestämd summa så att man ska ha råd med sitt kalas. Då är det bättre att önska ett bidrag i present. Alla ger det de har råd med.

  • Äldre 30 Aug 07:55
    #7

    Vi tänkte ev ha festen på en resturang. Och att gästerna får betala sin middag själva och det som de vill dricka. Men vi kommer att vara tydliga i inbjudan att det blir deras present till oss. Vill inte att de ska betala för maten och dessutom komma med en present.

    Är man dessutom ute i god tid så hinner ju gästerna kanske spara ihop den pengen som det kostar att närvara på festen.

    Huvudsaken är att ni gör det som känns bäst för er! Det är er dag!

  • Äldre 30 Aug 11:12
    #8
    Flisanpisan skrev 2016-07-16 10:59:54 följande:

    Fast du augusti. Det finns ju faktiskt kuvertbröllop skulle du inte gå på det då lr? Man kan ha kuvertkostnad hemifrån oxå men då tar man ju det ist för bröllops gåvor.

    Det är brudparet själva som väljer. Vi hade först tänkt ha "knytkalas" men så hjälpte mina föräldrar till så vi ska ha grillat ist.


    "Man tar det ist för bröllopsgåvor" så du hade seriöst kunnat neka din familj och dina vänner att närvara om dom kom med för billiga presenter?! Det är precis samma sak när man kräver en viss summa i inträdesavgift.

    Jag går hellre på ett bröllop där det bjuds på en torr kaka och vatten och alla är välkomna än ett bröllop med 3 rätters och tårta där jag får betala inträde och dom som inte har råd inte ens får delta i firandet.
  • Äldre 30 Aug 12:28
    #9
    +1

    Fattar att det råder delade meningar om detta. Men jag personligen ser inget fel i att ha en "kuvertavgift", eller att man skriver att man gärna tar emot en penningagåva. Jag och min make gjorde inte det, vi hade råd och tyckte att det skulle vara roligare att få lite "kreativa" presenter.

    Men samma år var vi på ett bröllop där vi betalade 500 kr vardera i kuvertavgift. Vi tyckte det kändes jättebra att kunna bidra till festen, och tog dessutom bort pressen i att hitta "den perfekta bröllopsgåvan".

    När man säger att man "hellre går på ett bröllop där det bjuds på torr kaka och vatten än tremiddags" om man måste betala för sig känns lite taskigt också. Det betyder att vissa ska få sin drömdag, för att de har råd med det. Men de som har taskig ekonomi och stor familj ska snällt ställa sig och laga buffé bord och bröllopstårta dagen innan bröllopet. Då är det väl bättre att alla bidrar till att man åtminstonde kan unna sig lite på sin bröllopsdag.

    Sen får man självklart vara taktfull när man sätter kuvertavgiften. Tror man att 300 kr/per är ungefär vad de flesta kan klara av så är det ofint att sätta 700 bara för att man vill ha en superlyxig bröllopstårta. Men om majoriteten har råd med det kan man väl sätta 1000kr/per och görs speciella "dealer" med de som inte har råd. Min svärmor och hennes son kom inte med någon som helst gåva till oss på bröllopet, eftersom hon inte tyckte att hon hade råd. (Vad jag tycker om det är en annan sak, speciellt som vi bjöd på alla mat, husrum, och flygbiljett t/r, men det är en annan sak).

    Huvudsaken att man inte tar något som är orimligt för de flesta, och har i beräkningen att vissa kanske tackar nej pga pengarna, det kan man ju då inte bli sur på.

  • Äldre 30 Aug 12:48
    #10
    missmass skrev 2016-08-30 12:28:25 följande:

    Fattar att det råder delade meningar om detta. Men jag personligen ser inget fel i att ha en "kuvertavgift", eller att man skriver att man gärna tar emot en penningagåva. Jag och min make gjorde inte det, vi hade råd och tyckte att det skulle vara roligare att få lite "kreativa" presenter.

    Men samma år var vi på ett bröllop där vi betalade 500 kr vardera i kuvertavgift. Vi tyckte det kändes jättebra att kunna bidra till festen, och tog dessutom bort pressen i att hitta "den perfekta bröllopsgåvan".

    När man säger att man "hellre går på ett bröllop där det bjuds på torr kaka och vatten än tremiddags" om man måste betala för sig känns lite taskigt också. Det betyder att vissa ska få sin drömdag, för att de har råd med det. Men de som har taskig ekonomi och stor familj ska snällt ställa sig och laga buffé bord och bröllopstårta dagen innan bröllopet. Då är det väl bättre att alla bidrar till att man åtminstonde kan unna sig lite på sin bröllopsdag.

    Sen får man självklart vara taktfull när man sätter kuvertavgiften. Tror man att 300 kr/per är ungefär vad de flesta kan klara av så är det ofint att sätta 700 bara för att man vill ha en superlyxig bröllopstårta. Men om majoriteten har råd med det kan man väl sätta 1000kr/per och görs speciella "dealer" med de som inte har råd. Min svärmor och hennes son kom inte med någon som helst gåva till oss på bröllopet, eftersom hon inte tyckte att hon hade råd. (Vad jag tycker om det är en annan sak, speciellt som vi bjöd på alla mat, husrum, och flygbiljett t/r, men det är en annan sak).

    Huvudsaken att man inte tar något som är orimligt för de flesta, och har i beräkningen att vissa kanske tackar nej pga pengarna, det kan man ju då inte bli sur på.


    Min drömdag hänger inte på hur stor tårta eller lyxig klänning mina gäster kan betala till mig. Min drömdag innebär först och främst att ha alla nära och kära där. Att inte behöva kasta ut min farmor om hon inte kan betala eller se mina syskon avstå för att deras barn behöver vinterkläder.Men alla är vi olika.

    .

    Nu hade vi den festen vi ville ha och vi sparade naturligtvis till denna. Vi bjöd våra gäster på allt och dom kände sig mkt välkomna och omhändertagna. Dom var gäster, inte kunder.
Svar på tråden Låta gästerna betala för bröllopet?