• Anonym (Dumma­styvma­mman)
    Äldre 13 Jul 09:39
    18688 visningar
    9 svar
    9
    18688

    Jag vet inte om jag vill att mina bonusbarn ska komma på bröllopet

    Hej,

    Här skulle jag bli jättetacksam för synpunkter. Vi ska ha ett barnfritt bröllop, men min sambo har två barn, 8 och 11 år gamla. De är supergulliga och jag kommer mkt bra överens med dem. Och därför känner jag mig så otroligt självisk och taskig som lite känner att det skulle vara lättare om de inte var med.

    De är som sagt jättegulliga, men de är inte så uppfostrade och jag bara känner på mig att de kommer avbryta tal, komma bort till oss hela tiden och vilja ha hjälp med att gå på toa, säga att de inte gillar maten, vilja sitta hos oss etc. Vi tränar jättemk på sånt nu men tja, de kommer vilja ha ganska mkt uppmärksamhet från oss. O jag vill få koncentrera mig på oss, på festen och alla tal. Usch, jag får dåligt samvete bara jag skriver det här men jag blir alltid så stressad när vi ska bort på middag för jag tycker inte de beter sig bra och även fast min kille och jag försöker lära dem så verkar det inte riktigt gå in. Den ena av dem är väldigt pappig och nöjer sig inte om vi säger att farfar eller faster är den som man ska be om hjälp med under bröllopsfesten. Jag vet inte, känner mig ego som vill ha "min stora dag" och kunna slappna av. Är det någon som har något bra tips på hur man kan lösa det praktiskt så att de får vara inkluderade och känna sig med utan att jag känner att vi måste ha koll på barnen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-13 09:59
    Förtydligande: Jag vill alltså inte säga att de inte får komma, då skulle festen vara förstörd för mig pga dåligt samvete. Jag är ute efter tips på hur det kan bli bra ändå och jag kan få ha "min stora dag" utan att känna mig spänd och nervös över att jag kommer att få passa upp på dem.

    Det jag tycker är jobbigt är att jag känner att det skulle vara lättare om de inte kom. Jag vill få tips och hjälp att tänka positivt och gärna med lite smarta lösningar. Vet inte riktigt vem man kan sätta som "barnvakt"- alla vill väl njuta av festen?

  • Svar på tråden Jag vet inte om jag vill att mina bonusbarn ska komma på bröllopet
  • Äldre 13 Jul 09:59
    #1

    Hej!

    Det första jag tänkte va att du skrev att det är ett barnfritt bröllop då ska ju inte någons barn vara med. Inkl. Din fästmans barn.

    Jag förstår helt att du vill koncentrera dej på eran dag. Säger fästmannen något om barnen då? Vad tänker han om detta?

    Och är man 8 och 11 år brukar man kunna gå på toa själv (no offence)

    Det jag skulle råda dej till är att hitta någon som kan barnvakta barnen då det faktiskt är eran dag och ni ska njuta av den.

    Sätt upp en lapp på tex ica att ni söker barnvakt det datumet finns alltid tjejer och killar som vill tjäna en krona extra;)

    Hoppas du löser det och att ni får en fin och underbar bröllopsdag!:)

  • Anonym (Dumma­styvma­mman) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 10:07
    #2

    Hej,

    Tack- ja, det kanske skulle kunna gå! Problemet är att de är ganska klängiga och att speciellt en av dem hela tiden vill vara med sin pappa och vara med oss vuxna. Jag vet inte om han skulle nöja sig med en barnvakt. Men det blir inte så roligt för oss när man vill umgås med andra vuxna och inte orkar med någon som avbryter hela tiden och inte hänger med i samtalen och vill ha en förklaring.

    Jag håller helt med dig, de är för osjälvständiga och har heller inte lärt sig vett och etikett på den nivån man bör kunna kräva av barn på deras nivå. Men det är svårt när det inte känns som att det är samma regler i det andra huset. Även fast jag tycker att de är världens finaste så måste jag erkänna att de är ouppfostrade i vissa avseenden och det kan bli jobbigt i sociala sammanhang.

    Han har inte sagt något om det, jag tror att han, precis som jag, gärna vill ha med barnen men också funderar lite på det praktiska. Jag tror att vi får prata ihop oss och fråga barnen om de vill vara med och berätta att vi kommer sitta vid olika bord och att det är någon som kommer att hjälpa dem etc. Vi tänkte att de får åka hem efter middagen, men en bröllopsmiddag brukar ju hålla på till rätt sent..Min plan var att de skulle gå in med oss i kyrkan så att de får känna sig som en viktig del där.

  • Äldre 13 Jul 14:46
    #3

    Men det är ju en jättebra idé att dom får följa mej till kyrkan och se er!:)

    Jag vet hur det är när det är andra regler i andra huset. Har den äldsta pojken ihop med en annan. Ett redigt as så vet precis hur det är.

    Förstår att du tycker om dom och det är jätteviktigt och hur dumt detta än låter i vissa öron så har man rätt som vuxen att ha egentid!

    Och ert bröllop är ju erat bröllop! Och gör som du sa prata med barnen ihop och säg att det är som det är. Och att få dom att förstå så gott det går sen kan ni prata om hur ni ska göra bara du o han:)

  • Äldre 13 Jul 14:54
    #4

    Kan de inte få vara med i brudföljet i kyrkan och sen antingen åka med en barnvakt hem, alt att ngn typ farmor, faster åker med de hem till bio mamma o lämnar de där? Givetvis får ni förklara för de noga att festen bara är för vuxna o kommer vara jättetråkigt för barn och att man måste sitta still osv ... Kanske någon av de vill vara med en stund innan bröllopet när du fixar dig

    Om ni väljer att de ej ska vara med på festen så låt pappan ta det samtalet med bio mamma..

  • Äldre 13 Jul 16:06
    #5

    Ja precis tänkte fråga det oxå om inte de barnen kunde vara hos sin bio mamma?:)

  • Äldre 20 Jul 20:35
    #6

    Jag hade ALDRIG riskerat min bröllopsdag på det viset!

    Har själv en bonusdotter på 9 år som inte heller klarar saker och ting själv och det är tjat och gnäll om precis ALLT. Fruuuuuktansvärt IRRITERANDE!

    Hon hade aldrig fått komma så som läget är nu. Då får hon först växa upp och mogna till sig _ordentligt_!

  • Äldre 10 Aug 20:36
    #7

    Som flera andra skrivit, bio-mamman? För mig skulle det kännas ganska givet att mamman skulle få ta barnen den dagen. Självklart skulle de få vara med i kyrkan, kanske kunde ni ta lite fina bröllopsbilder med dem efteråt, där de blåser såpbubblor på er osv? Eventuellt skulle de kunna vara med på något mingel innan själva middagen börjar. Men sen skulle jag nog, i ditt ställe, säga till sambon att barnen ju kommer få det ganska tråkigt på middagen. De flesta barn brukar ju få det. Vi valde att ha barnen med på vårt bröllop, och på deras bord hade vi en pappersduk, lagt fram en massa kritor och pennor, två engångskamror som de kunde knäppa som de ville med. Men det slutade ändå med att hälften av ungarna brakade upp ifrån bordet under middagen och sprang ut och lekte, och den andra hälften spred ut sig till borden och satt hos sina föräldrar.

    Detta störde inte oss, mest eftersom vi själva inte hade några barn, och föräldrarna ifråga hade själva fått välja om de ville ha barnen med eller ej. Men hade vi haft egna barn hade det nog varit en barnfri fest, av hänsyn till dem (för om inte de får komma, varför ska andra barn få komma liksom). Kan du inte lägga fram det lite så till din m2b? Att det är lugnast för barnens skull att inte vara med, ett bröllop är ju mest en fest för vuxna.

  • Äldre 11 Aug 18:34
    #8

    Hej, har vänner spm gift sig och har gemensamma barn. Då deras bröllop var barnfritt hade de ordnat barnvakt åt barnen då det var ett barnfritt bröllop. Tror gästerna med skulle ta lite illa vid om man säger att det är barnfritt men sedan tar med sig sina egna barn. Det borde din blivande man förstå och du borde absolut inte ha några skuldkänslor över att inte ha styvbarnen närvarande.

  • Anonym (Bonus­mamma)
    Äldre 4 Feb 11:58
    #9

    Hej, skulle vilja komma i kontakt med dig och höra hur det blev? Jag är i samma sitts och vi har planerat att gifta oss i sommar. Han har två barn på 7 och 10 som är extremt krävande och tjatar till sig uppmärksamhet alla dygnets vakna timmar. Jag är så orolig över hur det kommer bli på bröllopet. Jag kommer bara gifta mig en gång i mitt liv och då vill jag att den stunden ska handla om mig, och om oss två.

Svar på tråden Jag vet inte om jag vill att mina bonusbarn ska komma på bröllopet