• Anonym (Lilly­)
    Äldre 23 May 11:33
    7184 visningar
    6 svar
    6
    7184

    En gäst planerar att ha vit klänning på mitt bröllop!

    Fick höra genom en annan gäst att en av de kvinnliga gästerna planerar att ha på sig den klänningen som hon gifter sig i på mitt bröllop, men att hon planerar att köpa någon kofta i färg och ha över för att inte vara helt vitklädd. 

    Jag skulle vilja kunna säga att jag inte bryr mig och all det är kul bara folk kommer, men skulle jag göra det så skulle jag ljuga. 

    Klänningen som hon gifte sig i är inte kritvit, mer gammal vit, helt i spets och går till knäna. Men hon själv valde den som brudklänning, så den ser tillräckligt mycket ut som en brudklänning för att jag skall känna mig obekväm i situationen. Det spelar ingen roll om hon har en kofta i färg över, klänningen är fortfarande helvit! 

    Jag funderar på hur jag skall meddela henne att jag inte tycker att det är ok på bästa sätt? Skall jag höra av mig till personen som berättade om klänningsvalet och be henne hinta att det inte är lämpligt att ha helvit klänning på något annat bröllop än sitt egna? Eller skall jag ta det direkt med personen som planerar ha den vita klänningen? (Jag känner henne inte jätte väl då det är min blivande makes sida som hon är inbjuden ifrån). 

    Någon som har några idéer på hur jag skall göra? 

  • Svar på tråden En gäst planerar att ha vit klänning på mitt bröllop!
  • Äldre 23 May 21:08
    #1

    Låt din blivande man ta det med henne om det är så viktigt för dig. :) Personligen så tycker jag att du överreagerar, men då du känner som du gör så anser jag att du eller din man ska ta upp det med henne, och då hon är bjuden från hans sida så anser jag att det är han som ska ta det med henne.

  • Äldre 25 May 12:30
    #2

    Jag tycker inte du över reagerar. Hade det varit okej för dig om hon tex hittar något skärp i annan färg och så kofta?

    Du kommer ändå vara den som folk tittar mest på, men jag förstår dig

  • Äldre 25 May 21:08
    #3

    Att komma som gäst på ett bröllop i sin egen vita brudklänning kan jag tycka är för mycket, även om det är en enkel, äldre klänning. Om det är varmt så kanske hon vill ta av sig sin kofta och då är hon klädd i helvitt (minst en tredjedel bör vara färg).

    Hade försökt prata med henne direkt (alternativt att din blivande pratar med henne om han känner henne bättre och det känns bra). Hur vet jag inte, beror lite på hur hon är som person.

  • Äldre 26 May 05:55
    #4

    hej

    Du överreagerar inte! jag tycker detta är jätte respektlöst att göra på en av dina viktigaste dagar. säga till gästen som känna henne att hon skall hinna detta, om hon inte fatter det, måste du eller din make konfrontera henne!

    gratulerer hemifrån!!!

    får i ha en fantastiskt liv tillsammans med många barn!!

  • Äldre 26 May 07:27
    #5

    Jag hade sagt till henne att det inte är ok, antingen får hon fixa en annan klänning eller så får hon låta bli att komma, det är fruktansvärt respektlöst mot dig

  • Äldre 27 May 16:45
    #6

    Hej!

    När gifte hon sig?
    Traditionen säger att man får bära vitt på andras bröllop (alltså sin egen bröllopsklänning) i ett år efter att man gift sig. Hon kanske är supertraditionell av sig?

    Det kan ju också vara så att hon har tajt med pengar och det är det finast hon har och vill klä upp sig på er dag?

    Vet ju inte alls hur situationen är med henne men tycker du ska fundera ett varv på varför hon skulle göra det innan du tar upp det. Det kanske inte bara är av illvilja? Eller så är det det.....? 

Svar på tråden En gäst planerar att ha vit klänning på mitt bröllop!