• Äldre 29 Apr 17:04
    3719 visningar
    5 svar
    5
    3719

    Chokladefterrätt??

    Hej! Vi gifter oss midsommarhelgen, och har catering till all mat utan efterrätten. Jag tänkte att det kan ju inte vara så svårt att "slänga ihop något" själv. Tänker mig typ chokladkaka, utstansad, med nån fudgesås på och lite grädde och hallon. Typ.

    Men jag skrev här för att det alldeles säkert finns någon med ännu bättre förslag.

    Det ska vara choklad. Jag är chokladoman, och tårtan är chokladfri.

    Och det ska vara lätt att fixa i förväg, dvs inte stå och göra mousse på bröllopsdagen, utan gärna ta ut från frysen.

  • Svar på tråden Chokladefterrätt??
  • Äldre 3 May 13:09
    #1

    Ditt förslag låter jättegott!

    Om du vill ha ett alternativ kanske det kan funka med chokladmousse med t.ex. bär till? Då kan du (om du har utrymme i kylen) t.o.m. spritsa/skeda upp i portionsskålar dagen innan och behöver bara lägga på bär eller bärsås innan serveringen. Den här moussen tycker jag är supergod:
    http://matgeek.se/2012/10/21/chokladmousse-som-jag-alltid-borde-gjort-den/


    Du har säkert redan ett gott kakrecept, tipsar annars om det här:


    Mastig kladdkaka


    200 g mörk choklad


    200 g smör


    4 ägg


    2 dl socker


    2 dl vetemjöl


    0,5 dl potatismjöl


    1 tsk bakpulver


     


    Smält smör och choklad. Vispa ägg och socker pösigt, blanda med chokladsmeten. Blanda mjölen och bakpulvret och rör ner i smeten.Häll i smord, lätt bröad eller bakplåtspappersklädd form, gärna springform, ca 22?24 cm i diameter. Grädda i 225 grader ca 7?10 minuter.


    Om kakan serveras ljummen är den rinnig i konsistensen, har du låtit den stå i kylen över natten är den lite fudge-aktig i konsistensen. Skulle nog rekommendera att just den här kakan skärs i vanliga ?trekantsbitar? snarare än stansas ut eftersom det ju är en kladdkaka som då har lite olika textur i mitten gentemot kanterna.


    Jag brukar ibland servera den här kakan som tårta (tips för senare tillfälle ). Jag mosar då två?tre bananer och blandar med 2?3 dl grädde och låter det stå och gotta sig i kyl över natten. Jag brer detta över chokladkakan (som också har stått i kyl över natten) och täcker med ett lock av utkavlad mandelmassa eller marsipan ? det sistnämnda är mer lättkavlat, finns även att köpa färdigt. Det är även gott att grunda med ett lager mosade hallon eller liknande innan banangrädden, eller att blanda in det också i grädden.


    Ovanstående kaka har jag även bakat med tillägg av glasyren i receptet på ?Ullas godaste chokladkaka? som finns i diskussionstråden här (men då utan banangrädde etc ?):


    http://www.familjeliv.se/forum/thread/52138268-festlig-kaka-i-langpanna-tack

  • Äldre 10 May 06:16
    #2

    Tack för tipset! Jag ska provbaka denna och se vad gommen säger ????

    Mousse är ju verkligen gott, men vi gifter oss på midsommardagen, så jag vill helst inte stå hela midsommarafton och smälta choklad... Skulle tro att det finns många andra sista-minuten grejer som måste göras...


    DetBlirBättre skrev 2016-05-03 13:09:40 följande:

    Ditt förslag låter jättegott!

    Om du vill ha ett alternativ kanske det kan funka med chokladmousse med t.ex. bär till? Då kan du (om du har utrymme i kylen) t.o.m. spritsa/skeda upp i portionsskålar dagen innan och behöver bara lägga på bär eller bärsås innan serveringen. Den här moussen tycker jag är supergod:

    matgeek.se/2012/10/21/chokladmousse-som-jag-alltid-borde-gjort-den/

    Du har säkert redan ett gott kakrecept, tipsar annars om det här:

    Mastig kladdkaka

    200 g mörk choklad

    200 g smör

    4 ägg

    2 dl socker

    2 dl vetemjöl

    0,5 dl potatismjöl

    1 tsk bakpulver

     

    Smält smör och choklad. Vispa ägg och socker pösigt, blanda med chokladsmeten. Blanda mjölen och bakpulvret och rör ner i smeten.Häll i smord, lätt bröad eller bakplåtspappersklädd form, gärna springform, ca 22?24 cm i diameter. Grädda i 225 grader ca 7?10 minuter.

    Om kakan serveras ljummen är den rinnig i konsistensen, har du låtit den stå i kylen över natten är den lite fudge-aktig i konsistensen. Skulle nog rekommendera att just den här kakan skärs i vanliga ?trekantsbitar? snarare än stansas ut eftersom det ju är en kladdkaka som då har lite olika textur i mitten gentemot kanterna.

    Jag brukar ibland servera den här kakan som tårta (tips för senare tillfälle ). Jag mosar då två?tre bananer och blandar med 2?3 dl grädde och låter det stå och gotta sig i kyl över natten. Jag brer detta över chokladkakan (som också har stått i kyl över natten) och täcker med ett lock av utkavlad mandelmassa eller marsipan ? det sistnämnda är mer lättkavlat, finns även att köpa färdigt. Det är även gott att grunda med ett lager mosade hallon eller liknande innan banangrädden, eller att blanda in det också i grädden.

    Ovanstående kaka har jag även bakat med tillägg av glasyren i receptet på ?Ullas godaste chokladkaka? som finns i diskussionstråden här (men då utan banangrädde etc ?):

    www.familjeliv.se/forum/thread/52138268-festlig-kaka-i-langpanna-tack


  • Äldre 10 May 15:11
    #3

    Vi har samma upplägg som ni. Jag har bestämt mig för att göra chokladtryfflar att ha till kaffet. Så finns det plats kvar i magen när tårtan serveras. Bra med tryfflar som man kan göra i god tid innan. Skrattande

  • Äldre 12 May 09:29
    #4
    +1

    Är du säker på att du vill ha efterrätt?
    För att göra det enkelt kan du helt enkelt strunta i det.
    Jag läste att du skulle ha tårta och det är många som tar tårtan som efterrätt istället för att ha båda delarna.
    Enklare, billigare och mindre risk för prppmätta gäster som inte orkar äta tårta eller dansa och röra på sig efter middagen. Choklad är ju även kännt för att vara ganska mastigt och mättande..

  • Äldre 13 May 05:17
    #5
    Anna 2016 skrev 2016-05-12 09:29:11 följande:

    Är du säker på att du vill ha efterrätt?

    För att göra det enkelt kan du helt enkelt strunta i det.

    Jag läste att du skulle ha tårta och det är många som tar tårtan som efterrätt istället för att ha båda delarna.

    Enklare, billigare och mindre risk för prppmätta gäster som inte orkar äta tårta eller dansa och röra på sig efter middagen. Choklad är ju även kännt för att vara ganska mastigt och mättande..


    Jo, efterrätt vill vi ha. Sen efter det blir det dans en stund innan tårtan serveras, så vi tror inte att folk blir för proppmätta. Och jag tänker mig inga mängder på efterrättstallriken, utan helt enkelt en bit sött.

    Provbakade en chokladkaka idag, i långpanna, som jag stansade ut lagom stora runda bitar i. Den var mumma! Sen ska jag bara hitta nån fudgesås som är intressant... Får se var det hela slutar. Men ska även "provbaka" mousse, det är fortfarande ett alternativ!
Svar på tråden Chokladefterrätt??