• Äldre 27 Apr 14:41
    2279 visningar
    2 svar
    2
    2279

    Kan någon hjälpa mig förstå min menscykel den här månaden?

    Hej!


    Jag har PCO. Slutade med p-piller i augusti. Började smått planera barn i början av året. Har försökt ta tempen på morgonen, delvis för att veta när ägglossningen är och delvis för att kunna ta reda på när jag ska ha mens då jag inte känner av den innan). Ofta glömmer jag dock. Några gånger har jag lyckats och 15 dagar senare kommer mensen.

    Den här menscykeln hade vi sex enbart en vecka innan ägglossningen då min sambo fick en riktig manflu (feber nästan en vecka). Jag prickade in ägglossningen och tog t.o.m. ett ägglossningstest. 15 dagar senare ingen mens. Jag läste på internet att man kan få en "tyst" mens och tänkte att jag har väl lyckats med det nu för första gången. Men nu 3,5 vecka efter ägglossningen så kom mensen. Är det någon som kan förklara hur det blir så här?

    Jag försöker förstå min kropp för att det ska bli barn. PCOn gör det inte lätt och om kroppen nu helt ska börja leva sitt eget liv blir det ju ännu svårare Obestämd

    Vore oerhört tacksam för svar Glad

  • Svar på tråden Kan någon hjälpa mig förstå min menscykel den här månaden?
  • Äldre 28 Apr 13:03
    #1

    Hej!

    Jag är inte barnmorska eller så men har själv pco och en 1 åring.

    Det troligaste låter som ett tidigt missfall, dvs att det börjat bli ett foster men en celldelning tidigt gått fel och kroppen därför stött ut det. Det händer väldigt många kvinnor men brukar inte uppmärksammas. När jag fick det blödde jag mer rikligt och färskt blod med klumpar i. Det är bara att försöka nästa månad igen!,

    Ang temp metod så stiger kroppstemperaturen efter ägglosning så det är ingen tillförlitlig metod, satsa på regelbundet sex ca 2-3 gånger i veckan!

    Sök hjälp om et går ett år och du inte lyckas bli gravid!

    Lycka till!

  • Äldre 28 Apr 18:10
    #2
    Tinadenfina skrev 2016-04-28 13:03:29 följande:

    Hej!

    Jag är inte barnmorska eller så men har själv pco och en 1 åring.

    Det troligaste låter som ett tidigt missfall, dvs att det börjat bli ett foster men en celldelning tidigt gått fel och kroppen därför stött ut det. Det händer väldigt många kvinnor men brukar inte uppmärksammas. När jag fick det blödde jag mer rikligt och färskt blod med klumpar i. Det är bara att försöka nästa månad igen!,

    Ang temp metod så stiger kroppstemperaturen efter ägglosning så det är ingen tillförlitlig metod, satsa på regelbundet sex ca 2-3 gånger i veckan!

    Sök hjälp om et går ett år och du inte lyckas bli gravid!

    Lycka till!


    Tack för svaret! :)

    Ska jag vara ärlig så tempar jag nog mest för att veta när mensen ska komma, då jag inte känner av när den kommer (utan det bara plötsligt är en massa blod i byxorna). Gynekologen ska också till mig att tempa var försent, hon påstod också att ägglossningstest var försent. Men det är mest roligt att se att jag har ägglossning haha :) Sexar flera gånger i veckan gör vi!


     


    Jag funderar också lite smått på tidigt missfall. Men jag tog graviditetstest BIM +4 och det var negativt. Dessutom hade vi sex en vecka innan ägglossningen, därför tycker jag inte att det borde vara det...

    Det största problemet för mig är nog att jag längtar så oerhört. Jag har varit redo flera år före min sambo nu blev det. Dessutom är vi i den åldern att många vänner väntar barn eller är gravida så det är nog det som gör att jag vill extra mycket... :)

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig förstå min menscykel den här månaden?