• Äldre 26 Jan 17:03
    4023 visningar
    6 svar
    6
    4023

    Misslyckat köp

    Fick en fin förlovnings ring av min sambo, dock vart det en krock med hur jag egentligen ville ha, han köpte ringen innan han friade så hade inte så mycket att säga till om! Vi köpte i alla fall en vigsel ring som nu visar sig vara helt fel stl på stenarna och jag är så besviken på butiken jag köpte ringarna i att de kunde göra ett sånt misstag, vad gör jag nu? Dom säger att de inte kan göra något. Är beredd på att köpa en helt ny ring för jag kommer inte vara nöjd annars, är jag kräsen eller hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Misslyckat köp
  • Äldre 26 Jan 21:08
    #1

    Har butiken råkat tillverka ringen med en annan storlek på stenarna än ni beställde? 

  • Äldre 27 Jan 13:36
    #2

    Om butiken har gjort fel så ska det självklart stå för det och du ska få en ny ring tillverkad.
    Om det är ni som har beställt fel och butiken har tydlig policy att de inte har öppet köp på beställningsvaror så är det tyvärr det som gäller. De kanske kan hjälpa er att göra om ringen till ett lägre pris, typ självkostnadspris eller i alla fall med rabatt, eftersom ni ändå kommer att betala för den gamla.
    Jag jobbar själv i smyckesbutik och vi brukar försöka hjälpa kunden så gott som det går, men är det kunden själv som gjort fel så kan vi inte göra hur mycket som helst "gratis".
    Vanligtvis när en beställning tas så skrivs allting ner noga på ett beställningsark så be att få titta på det om du tror att det är butiken som misstagit sig. 

    Till sist, hade det varit jag som gjort fel och verkligen inte ville ha storleken på stenarna så hade jag köpt en ny. Om det handlar om mycket pengar så kan du ju alltid ha den ringen "så länge" och sedan köpa en ny om ett tag. Vem vet, du kanske vänjer dig :)

    Hoppas att det löser sig!

  • Äldre 27 Jan 22:58
    #3

    Hej
    Kan du förklara lite närmare va som hänt? Vad blev fel i beställningen??? Jag kanske kan hjälpa dig.

  • Äldre 27 Jan 23:54
    #4

    När det är butiken som felat har du konsument alltid rätt att få felet återgäldat enligt 16 och 22 §§ Konsumentköplagen Glad /Juriststudent

  • Äldre 26 Feb 21:46
    #5

    måste man köpa den ring man beställt om man ångrar sig när den kommit?

  • Äldre 29 Feb 11:27
    #6
    Marimekkomarika skrev 2016-02-26 21:46:20 följande:

    måste man köpa den ring man beställt om man ångrar sig när den kommit?


    Nej, men du får förmodligen betala en summa ändå eftersom ringen har blivit tillverkad och säljaren haft kostnader för detta. Du kan alltid avbeställa en vara fram tills dess att den är levererad (alltså tills dessa att du tar hem varan eller för den hemlevererad). Men avbeställer du kan du riskera att få betala skadestånd till säljaren. Se Konsumentköplagen 37 § samt 41 §. Här antar jag att du beställer ringen i butik :)
Svar på tråden Misslyckat köp