• Äldre 21 Jan 15:41
    51611 visningar
    27 svar
    27
    51611

    Hur gjorde ni med efternamn?

    Hej!

    Jag är bara allmänt nyfiken på hur ni gjorde med efternamn?

    Tog ni hans, hennes, behöll era varsina, eller kom ni på ett helt nytt efternamn? Eller en kombination av bådas gamla efternamn? Eller tog ni rentav något gammalt efternamn från någons sida?

    Varför gjorde ni som ni gjorde? Vem hade sista ordet? Var ni helt överens?

    I vårt fall tar vi mannens efternamn. Anledning: vi är så traditionella av oss. ;P

  • Svar på tråden Hur gjorde ni med efternamn?
  • Ankan
    Äldre 21 Jan 15:46
    #1

    Vi har inte bestämt oss riktigt än. Jag vägrar hans namn då det inte passar ihop med mitt förnamn. Just nu lutar det åt att vi båda tar bådas namn, men mitt namn som mellannamn och hans som efternamn. Alternativt ett släktnamn från hans sida men där behöver vi först kolla upp närmare om det finns något passande.

  • Äldre 21 Jan 15:49
    #2

    Jag kommer ta min m2b´s efternamn. Han är väldigt fäst vid sitt även om det är ett -sson namn så då får det bli så. Jag ville verkligen inte att vi skulle heta olika saker, framförallt om/när vi får barn Glad

  • Äldre 21 Jan 16:05
    #3

    Kul med svar så snabbt! :)


    Ankan skrev 2016-01-21 15:46:39 följande:

    Vi har inte bestämt oss riktigt än. Jag vägrar hans namn då det inte passar ihop med mitt förnamn. Just nu lutar det åt att vi båda tar bådas namn, men mitt namn som mellannamn och hans som efternamn. Alternativt ett släktnamn från hans sida men där behöver vi först kolla upp närmare om det finns något passande.


    Ja, men bådas namn låter ju som en bra kompromiss. :) Då går ditt förnamn ihop med mellannamnet (det man säger först) och sedan har ni hans namn som "familjenamn".

    Elmer ett gammalt släktnamn, why not? ;)

    Man kan inte kombinera era båda namn och komma på ett helt nytt då?
    Tingeling89 skrev 2016-01-21 15:49:34 följande:

    Jag kommer ta min m2b´s efternamn. Han är väldigt fäst vid sitt även om det är ett -sson namn så då får det bli så. Jag ville verkligen inte att vi skulle heta olika saker, framförallt om/när vi får barn


    Men son-namn börjar ju bli mer och mer populära igen. ;) Är det ett vanligt son-namn (Andersson, Svensson, Johansson)?, eller ett mer ovanligt (Zachrisson, Göransson)?
  • Ankan
    Äldre 21 Jan 16:16
    #4
    Radhuspinglan skrev 2016-01-21 16:05:05 följande:

    Kul med svar så snabbt! :)


    Ja, men bådas namn låter ju som en bra kompromiss. :) Då går ditt förnamn ihop med mellannamnet (det man säger först) och sedan har ni hans namn som "familjenamn".

    Elmer ett gammalt släktnamn, why not? ;)
    Ja, det är en bra kompromis, även om det skulle vara skönt att bara ha ett namn. Men innan vi tvingar fram det med ett släktnamn ingen riktigt gillar eller en konstig kombination av våra namn (tror inte de går att kombinera snyggt) så kör vi hellre på bådas namn. Eventuella barn kommer då få familjenamnet, vilket är helt ok, för då kan jag vara med och bestämma ett passande förnamn Flört
  • Äldre 21 Jan 20:53
    #5

    Jag kommer ta hans efternamn och vi har varit helt eniga om det. :) Mitt är ett trist -son namn och hans är ett efternamn som låter som ett normalt svenskt efternamn men som faktiskt endast ca 16 personer i Sverige bär. X)

  • Äldre 22 Jan 08:07
    #6
    Radhuspinglan skrev 2016-01-21 16:05:05 följande:
    Man kan inte kombinera era båda namn och komma på ett helt nytt då?Men son-namn börjar ju bli mer och mer populära igen. ;) Är det ett vanligt son-namn (Andersson, Svensson, Johansson)?, eller ett mer ovanligt (Zachrisson, Göransson)?
    Ett sånt där riktigt trist ett...Nilsson Tungan ute Men å andra sidan kommer jag typ bli omöjlig att hitta med supervanligt förnamn och efternamn Glad
  • Äldre 22 Jan 13:59
    #7

    Vi tar mitt, då jag har ett ovanligt efternamn, och han heter XX-ström... Han har vetat hela tiden att OM vi skulle gifta oss så skulle jag vägra byta efternamn. Han var lite emot det från början, "men, mitt namn går ju inte ihop med ditt efternamn ju!" fast nu är han mer "asså... det låter rätt bra ändå..."

  • Äldre 23 Jan 11:24
    #8

     


     


    Det lutar nog att behålla våra respektive efternamn.

    Som kuriosa så var traditionen i Sverige under många hundra åt att man oftast hade ett patronymikon, dvs. ett efternamn som bildades av pappans förnamn. Dessa behöll både namn och kvinna livet ut även efter giftermålet. (En del hade soldatnamn eller Namn som Lindgren, Strömberg, osv. som man oftast också behöll)

    På 1920-talet kom en namnlag som tvingade kvinnan att ta mannens efternamn vid giftermålet och den lagen gällde fram till 1963, då det inte längre var ett tvång.

  • Äldre 23 Jan 11:44
    #9

    Ingen kan stava mitt efternamn trots att det e 5 bokstäver. Ingen kan uttala det heller, så äntligen blir jag svensk på riktigt med ett efternamn som folk fattar haha, jag behåller mitt som mellannamn, och hade egentligen gärna behållt det som efternamn om jag inte var så trött på alla felstavningar och konstiga uttal.

    Sen hjälper det mig säkert ute i samhället komma undan som svennebanan ????????

    ( alla eventuella frågetecken är smileys)

  • Äldre 23 Jan 17:42
    #10

    Hej Ankan mfl.

    Det är inte tillåtet att båda tar bådas efternamn enl namnlagen. Endast en av er kan ta den andres namn som mellan eller efternamn.

    Läs mer på www.skv.se/folkbokforing

    Mvh Cia

Svar på tråden Hur gjorde ni med efternamn?