• Äldre 5 Jan 20:48
    5431 visningar
    8 svar
    8
    5431

    Budget

    Hej, jag sitter just nu och gör budgeten för mitt bröllop. Vi ska bjuda runt 75 personer. Sitter och undra hur ni tänkte när ni gjorde eran budget?

  • Svar på tråden Budget
  • Äldre 6 Jan 19:24
    #1

    Hänger på i denna tråd.

    Vi blir max 20 gäster dock. Men det är ju alla kringkostnader.

    Hur planerar ni ert bröllop? :)

  • Äldre 8 Jan 07:13
    #2

    Min make hade sparat lite extra en tid innan han friade;) Men annars så är min erfarenhet att många ångrar sig några år efter om dom har bråttom, inte orkar spara och får köra billigast möjliga.

    Vi tänkte så här:Det är vårt livs största fest.. Vi kommer aldrig göra något liknande någonsin igen. Bröllopet var början på vårt gemensamma liv, ett firande av vår kärlek innan barn och annat började rulla på. Vi ville skämma bort alla våra nära och kära och bjuda på en fest dom aldrig skulle glömma.

    Nu när vi sitter här gravida med andra barnet ( blev gravida med första barnet på bröllopsnatten) så kan vi se tillbaka på vårt bröllop och bara le :) Det var en helg som många pratar om fortfarande och vi känner att vi inte skulle ändra på något.

    Mitt tips är att spara mycket! Räkna på kanske 10000kr i( bara ett exempel, självklart så beror summan på er övriga budget) oväntade utgifter. Fundera över ert bröllop. Hur vill ni minnas det? Har ni redan barn och/eller bara vill bli gifta eller vill ni ha ert livs fest? Ta inga lån och ta inte inträdesavgift från era gäster. Se till att ni inte tar hela er buffert. Det är inte kul att inte ha råd med exempelvis nytt tak eller ny värmepanna bara för att man lagt allt på bröllopet.

    Vad som är dyrt eller billigt är olika gör alla. För höginkomsttagarnas så är kanske ett bröllop för 100000kr ett billigare budgetbröllop, för låginkomsttagaren så äter ett bröllop på 30000kr kanske upp hela sparandet.

    Vad kommer ert bröllop och er fest betyda för er i framtiden?

    Vad har ni råd med?

  • Äldre 8 Jan 09:09
    #3



    Såhär gjorde vi


    Vi skrev ner ALLT vi kom på och fixade med, sedan satte vi det rött när det inte var klart och grönt när det var klart och priser bakom allt, sedan räknade vi på vad det skulle bli och sedan på vad den faktiska kostnaden var.


    Live free, ride free
  • Äldre 10 Feb 18:52
    #4

    Hakar också på här.

    vi har räknat på 60-70 gäster och jag vill inte lägga mer än 50000 kr på bröllopet. Men när vi börjar räkna på allt så blir det väldigt svårt att hålla priset under 50000 kr.

    Vi har redan "använt" 18 000 kr på lokal och personal.
    Sen när vi räknar på mat så är man ju lätt uppe i 21 000 kr och då är pengarna slut och inte ens kläder eller inbjudningskort är fixat.

    Hur håller man nere kostnaderna?

    Jag sitter också och skriver ner allt jag kommer på och försöker tänka ut vad det kommer kosta. Inser som sagt att det fort springer iväg.

    Tror jag i hjärtat vill ha ett storslaget bröllop men min snåla sida säger nej nej nej.

  • Äldre 10 Feb 19:43
    #5

    Hej!

    Jag hade önskat att vi kunde klara oss på ca. 70.000 kr (vi bjuder ca. 90-100 gäster) men jag inser att det inte kommer att gå. Men jag inser också att det är ett val jag och min kille gör. 

    Han vill köpa ny kostym (som han kan använda framöver), jag vill ha en fin lokal, vill pynta och dekorera, ha ett Photo Booth och vi vill bjuda på all alkohol och vi tycker att det är viktigt med god mat. Och då drar det iväg - det får vi bara svälja för att få det vi tänker oss. 

    Jag tror steg 1 för dig verkar vara att bestämma dig för om du vill ha det storslagna eller något mindre och enklare. Och vill du ha det storslagna är det bara att bita i det sura äpplet. Flört

    Jag har precis börjat att planera men här kommer lite val man kan göra (beroende på vad som är viktigt för just er)

    * Låna kostymen
    * Köpa blommor och binda bukett och dekorationer själv
    * Låta vänner sminka/fotografera etc.
    * Inte bjuda på all alkohol
    * Laga en del av maten själv (tex. kan många efterrätter göras dagen innan)
    * Göra bröllopstårtan själv
    * Ta en lokal där man får ha med mat och dryck själv
    * Ta in serveringspersonal från restaurangskola etc. 
    * Inte bjuda på trerätters som ska serveras = få ned kostnad för serveringspersonal
    * Ta in underhållning från musikskola
    * Vigsel och fest på samma plats för att slippa transport

    Ja... det är några småsaker jag kom på nu. :)

    Jag tror du måste fundera helt enkelt! 

  • Äldre 11 Feb 09:29
    #6

    Som många andra skrivit så tycker jag oxå att bestäm hur ni vill att ert bröllop ska vara. Ni har säkert en vision. Räkna ut vad ni tror att allt kostar (snåla inte för mycket på punkterna då ni sätter budgeten). Ni kan börja med lokal och mat som är dom stora kostnaderna och det viktigaste. Vi gjorde så. När vi varit och tittat överallt så fick vi en bra översikt på vad det kommer kosta per person.

    Sen är det fotograf, smink, hår, kläder, boende för bröllopsnatten, blommor, transport, tårta, dekorationer osv. Det finns bra listor för budget som ni själva fyller i belopp och budget.

    Sen finns det mycket som kan sparas in på. Och kom ihåg att det är ni som bestämmer hur ni vill att ert bröllop ska se ut!

    Lycka till med eran planering:)

  • Äldre 11 Feb 15:38
    #7

    - Excel har en jättebra mall som vi använt oss av. Där kan du kategorisera alla utgifter som t.ex vigsel, lokal, mat & dryck och så vidare. Där kan du lägga in din budget, ungefärliga utgifter på varje post och så ser du hur mycket du har kvar/måste lägga till för att få det att gå ihop

    - Börja i tid och skriv ner när du kommer på saker. Titta på vad andra har listat i sin budget. 

    - Kolla runt! Begär offerter från olika företag. Tex vi ska hyra buss, där den billigaste kostade 5600 kr och den dyraste 8000 kr. Här kan man spara pengar!

    - Inspireras av DIY och eBay. Här kan du hitta många guldkorn som inte kostar många kronor att göra och/eller köpa. 

  • Äldre 14 Feb 18:59
    #8

    Vi har en budget på 30000 och kommer bjuda runt 60 gäster.

    Det vi har lagt ut än så länge är:

    2300 för lokal (bygdegård i tre dagar).

    Ca. 1000 för min klänning.

    300 för engångskameror.

    300 för pysselgrejer som jag ska använda till egengjort pynt (glasburkar med juteväv och spets som ljuslyktor och vaser osv).

    Min sambo ska köpa en kostym.

    Mat kommer lagas av våra mammor och oss själva.

    Vi bjuder på alkohol till maten (köpt i Tyskland), men inte på kvällen.

    Tårtan kommer göras av min sambos moster.

    min bror är fotograf.

    en kompis är dj.

    min tärna betalar sin klänning själv och hon fixar mitt hår och smink.

    Jag kommer binda min bukett själv.

    Andra tips på att hålla kostnaderna nere är ju att köpa saker lite då och då när man hittar ett bra erbjudande. :)

Svar på tråden Budget