• Äldre 26 Nov 11:18
    10947 visningar
    8 svar
    8
    10947

    Vad önska sig i bröllopspresent?

    Hej,

    Vi har bott ihop i flera år och har därför ett ganska komplett hem. Vi har bestämt oss för att be gästerna genom en valfri summa bidra till att göra vår bröllopsdag oförglömlig. Det är alltså typ en kuvertavgift utan att vi sätter gränsen. Våra gäster har nämligen ganska varierade ekonomiska förutsättningar.

    Våra mammor har nu uppmärksammat oss på att våra släktingar trots allt vill ge nåt mer. En önskelista måste alltså till. Men vad tusan ska vi önska oss? Hittills har jag kommit på ett par ljusstakar från Orrefors som jag spanat in länge, en gjutjärnsgryta och grillbestick.

    Hjälp mig! Tips på presenter mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Vad önska sig i bröllopspresent?
  • mst.mr­sj82
    Äldre 26 Nov 17:04
    #1

    Vi har samma problem som ni

  • Äldre 27 Nov 20:39
    #2

    kanske önska sig saker som man själv drar sig för att köpa nytt?  Ni vet man drar sig för i det längsta att köpa nya fina badlakan , lite dyrare sänglakan och dom där två sköna duntäckena man alltid velat ha men varit för snål för att köpa. 

    Sånt kan man passa på att önska sig tycker jag.  

    När jag gifte mig med min man så hade jag varit gift en gång förut och han hade varit sambo två gånger tidigare och vi slog ihop oss i ett stort hus med en massa barn och vi hade precis som många andra redan allt .  

    Men när jag började granska sakerna vi hade hemma så var det mesta i våra ägor "okej" men kanske inte det fräschaste i skåpet.  En del nytt men det var väl mest 4-pack hårda badlakan från Ica Maxi och trepack lakan från IKEA typ.  Inte så upphetsande. 

    Så vår önskelista var  ungefär som det jag skrev ovan, lite dyrare kuddar o täcken, lite lyxigare lakanset, extra stora badlakan , ett tjockt överkast till sängen, osv 

  • madmox­xi1177
    Äldre 29 Nov 10:40
    #3

    tycker det låter assmart... det e inte så kul å köpa dem grejjerna själv men jävligt nice att ha dem.

  • Äldre 30 Nov 22:02
    #4

    tack för tipsen! vi funderar lite på samma problem, eftersom vi har "allt" redan...
    annars är presentkort på resia eller liknande en bra grej

  • Äldre 3 Dec 01:20
    #5

    Jag var inne på att man kan önska sig presentkort till en specifik (lyxig) affär, av alla gästerna, för att kunna köpa sig något värdefullt i sin egen smak, som man kan spara föralltid, som påminner om ens bröllop! Kanske någon möbel eller prydnad eller så! Men helt enkelt EN sak, som är en gemensam gåva från alla dem som gav presentkorten. Istället för att önska sig massa "småsaker" som kommer slitas, bytas ut, gå sönder, glömmas bort, hamna på vinden, tröttnas på att ha framme, etc. Jag tänker att det vore fint att ha en sak som alltid kan följa med en, och som kan påminna en om ens bröllopsdag!

    Dock tyckte inte min käre karl likadant då han tyckte det skulle vara roligt att få olika saker av alla för att "komma ihåg vem som gav vad", typ. Jag får väl lov att hålla med att det på ett sätt vore trevligt, medan jag samtidigt försöker klura ut hur vi ska lyckas skapa mer utrymme på vinden...........

  • Äldre 3 Dec 08:05
    #6
    Pess skrev 2015-12-03 01:20:02 följande:

    Jag var inne på att man kan önska sig presentkort till en specifik (lyxig) affär, av alla gästerna, för att kunna köpa sig något värdefullt i sin egen smak, som man kan spara föralltid, som påminner om ens bröllop! Kanske någon möbel eller prydnad eller så! Men helt enkelt EN sak, som är en gemensam gåva från alla dem som gav presentkorten. Istället för att önska sig massa "småsaker" som kommer slitas, bytas ut, gå sönder, glömmas bort, hamna på vinden, tröttnas på att ha framme, etc. Jag tänker att det vore fint att ha en sak som alltid kan följa med en, och som kan påminna en om ens bröllopsdag!

    Dock tyckte inte min käre karl likadant då han tyckte det skulle vara roligt att få olika saker av alla för att "komma ihåg vem som gav vad", typ. Jag får väl lov att hålla med att det på ett sätt vore trevligt, medan jag samtidigt försöker klura ut hur vi ska lyckas skapa mer utrymme på vinden...........


    Presentkort hade fungerat bra om vi inte redan önskat oss pengar. Här måste det till riktiga saker. Och tydligen exakt vilket märke och ev. färg också Tungan ute Jag hade skrivit "röd gjutjärnsgryta" men det räckte inte. Så nu står jag och velar mellan märket Anders Petter och det betydligt dyrare Le Creuset. Älskar det senare, har redan en röd ugnsform, men jag vill ju inte verka girig....

    Haha utrymme, ett ständigt problem som även jag upplever - trots att vi precis bytt upp oss från en 2:a utan förråd till en 3:a med förråd Flört Måste rensa mera.... Men varför ska de fina presenterna upp på vinden Pess? De ska väl stå framme? Glad
  • Äldre 9 Dec 18:02
    #7

    Kitchen aid, kaffemaskin, upplevelser typ konsertbiljetter, inträde på spa.. :)

  • Äldre 10 Dec 09:35
    #8

    Vi ville inte ha presenter
    Men då folk insisterade på det så bad vi om bidrag till framtida hus. Som tex presentkort på bauhaus eller liknande. Eller Kitchenaid delar då damen älskar baka och fnula i köket.  Funkade klockrent och alla gav det som de kunde eller ville.


    Allrakäraste skrev 2015-11-26 11:18:36 följande:

    . Vi har bestämt oss för att be gästerna genom en valfri summa bidra till att göra vår bröllopsdag oförglömlig. Det är alltså typ en kuvertavgift utan att vi sätter gränsen. 



    NEJ det är itne samma sak, Kuvertavgift är ett pris för att få komma på ett bröllop (entreeavgift) och då ges oftast ändå present. Ett valfritt bidrag är ett VAL inte ett tvång, inte samma sak
    Live free, ride free
Svar på tråden Vad önska sig i bröllopspresent?