• Äldre 30 Oct 11:10
    12343 visningar
    7 svar
    7
    12343

    Fri bar

    Hej alla brudar! (Och brudgummar så klart!)

    Min fråga vänder sig till er som ska ha, eller har haft, sitt bröllop på ett ställe där man köper dryck genom arrangören:

    Vad har ni fått för pris på fri bar? Pris per person, paketpris eller betalar ni i efterhand vad som faktiskt gick åt? Och hur mycket kostar/kostade det?

    Ni som fixar egen dryck behöver inte svara, priserna på systemet och border shop har jag redan koll på ????

    Tack på förhand hörrni!!!

  • Svar på tråden Fri bar
  • Äldre 1 Nov 19:25
    #1

    Puffpuff :)

  • Äldre 1 Nov 20:03
    #2

    Jag kan svara från arrangörshåll. (12 år i branchen, men inte längre) 
    Fri bar är en svår sak, för det finns ju oftast både ett pristak för den som betalar och så finns även den lagliga delen i att man som bartender inte får servera hur påverkade gäster som helst, och är det "förbetalt" (sätter det inom citattecken bara för att det ju inte alltid är betalt innan, utan ska betalas i efterhand) så kan det bli bråk om att man har "rätt" att få sin alkohol, vilket man alltså inte har...

    Nu menar jag inte att det alltid blir fylleslag med fri bar, långt ifrån. Det finns sällskap där gästerna inte dricker alls efter middagen eller bara tar en öl eller et glas vin. Men det finns också sällskap där "gratis är gott, vi tömmer baren"-inställningen råder.

    På de ställen jag har jobbat så brukar vi råda till att man erbjuder sina gäster ett antal bar-biljetter som gästerna kan lösa in i baren. Oinlösta biljetter tar man tillbaka och betalar tillbaka kostnaden för. 


    Vad det kostar kan du göra en överslagsräkning på genom att räkna på priserna som stället har på alkohol och multiplicera med vad du tror kommer gå åt. Man får nämligen inte ge rabatt på alkoholen. Men man kan erbjuda rabatt på lokalkostnaden eller annat istället. 


    Betalning i efterhand har jag aldrig varit med om. I så fall så får man göra en pre-debitering på ett betalkort (alltså att man låser upp en summa pengar, men inte tar betalningen på en gång) så att man vet att det finns pengar som räcker till räkningen sen i efterhand. 

    3 barbiljetter per person + dryck till maten brukar anses generöst. Eftersom barbiljetterna sällan är personliga (man hinner inte med att kolla att det är rätt person som handlar ändå) så betyder det i slutänden att de flesta kan få 4-5 drycker i baren pga att de som vill ha alkoholfritt ger bort sina biljetter för det mesta.

    "Öppen nota" är ett annat alternativ. Då lämnar du ett betalkort i baren och bartendern öppnar en "tab" till er där dryck debiteras. Ni kommer överens om intervaller där notan stängs och slås ut (exempelvis om notan uppnår 10.000:- så stängs den och du behöver gå till baren för att skriva på slippen och öppna en ny nota) på så sätt kan ni ha lite koll så att det inte dricks för mer pengar än ni har råd med. 


    Hoppas det hjälpte dig något i alla fall :) 

  • Elinxx
    Äldre 2 Nov 10:10
    #3

    Hej. Vi hade fri bar i 4 timmar. Det kostade 185 kr/gäst och då ingick öl, vin, cider och alkoholfritt. All annan stark dryck fick gästen betala själv. Eftersom vi inte bjöd på sprit eller drinkar så var det ingen som blev full. Klart prisvärt tycker jag! Och inga obehagliga överraskningar efteråt gällande dryckesnotan.
    Lycka till

  • Äldre 2 Nov 22:31
    #4

    Oj, ja 185 kr/person låter billigt! Hörde en bekant som fått ett paketpris på 5000 kr för 60 personer, också väldigt billigt tycker jag! Men alla offerter vi har fått hittills så står det bara "dryck tillkommer" eller nåt liknande, så vi får väl se vad de säger nu när vi har bokat träff med några arrangörer! Första på torsdag, spännande!!!

  • Elinxx
    Äldre 3 Nov 13:10
    #5

    5000 kr för 60 personer är extremt billigt. Vår nota hamnade på (185 kr x 86 personer) 15 910 kr vare sig mer eller mindre, vilket kändes tryggt. Hoppas ni kommer fram till något bra och billigt alternativ. 

  • Äldre 3 Nov 18:30
    #6

    Vi har fått paketpris på mat och all dryck. Nu gifter vi oss inte i sverige, men maten, endel dekoration, tårta och all dryck kostar oss ungefär 600 per person. Vi ville verkligen att alla skulle få allt de vill ha och att det inte ska kosta dem nånting!

  • Äldre 3 Nov 21:24
    #7

    Vi har 30 gäster och räknar 10000kr. Kanske i överkant men då är vi säkrade. Vi bjuder på drinkar vin och öl och alkoholfria alternativ.

Svar på tråden Fri bar