• Äldre 29 Oct 17:56
    5552 visningar
    17 svar
    17
    5552

    1 ct diamant.

    Skulle du kunna tänka dig köpa en diamantring på 1ct om den vore F i färg och I1med vita innesluttningar som knappt syns för blotta ögat? Gnistrar fint... Men de syns om man skådar dem riktigt nära, och i lupp. Tacksam för svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-29 22:53
    Detta är ingen försäljnings annons,
    Utan jag har bara frågor!

  • Svar på tråden 1 ct diamant.
  • Äldre 29 Oct 20:23
    #1

    Hur bra slipad är det? Vissa tycker att slipningen är viktigast eftersom det är det som styr hur bra en sten reflekterar ljus. 

  • Äldre 29 Oct 20:23
    #2
  • Äldre 29 Oct 20:37
    #3

    Näe inte med den inneslutningen. Då skulle jag gå ner i färg och upp i klarhet om jag vill ligga på samma pris. Men framförallt, kolla slipningen, är den kass och klarheten kass så har du bara en stor ful sten. Den klarheten kan påverka slipningen mkt alltså hur mkt den gnistrar och hur den reflketerar ljuset. Tänk att diamant är en stor prisma där ljus in och ut är avgörande.

  • Äldre 29 Oct 21:31
    #4

    Slipningen är bra, ljuset reflekteras fint och den gnistrar vackert.

  • Äldre 29 Oct 21:44
    #5

    Varfär kan jag inte lägga in bild från plattan? Dumt!

  • Äldre 29 Oct 21:49
    #6

    Det är nästan som om att man skulle tro att det är en si, men det är luppen som avgör.

    Eftersom det är vita innesluttningar i stenen så ser den "eye clean" ut.

  • Äldre 29 Oct 22:46
    #7

    Satte mig vid datorn, hittade några  bilder här... tänkte något såhär...



    Vad tycker ni?

  • Äldre 29 Oct 22:58
    #8
    Taarna skrev 2015-10-29 22:46:16 följande:

    Satte mig vid datorn, hittade några  bilder här... tänkte något såhär...

    Vad tycker ni om denna? Tänkte mig något liknande...


  • Äldre 30 Oct 09:32
    #9

    Hittade en bättre bild där man ser hur den reflekterar ljuset. Lite mjukare ton också.

  • Äldre 30 Oct 09:38
    #10


    Vet inte varför det blir dubbla bilder, men fler är bättre än ingen antar jag. ;)
  • Äldre 30 Oct 09:42
    #11

    Jag tänkte mig någon liknande sten som denna.
    Men man får se... De är ju inte helt gratis heller. ;)

  • Äldre 30 Oct 14:40
    #12

    Jag tycker att det är en väldigt vacker ring. Skulle absolut kunna tänka mig något liknande själv. En inte helt perfekt sten kan dessutom passa väldigt bra i en vintage ring. Om du gillar stilen och stenen tycker jag absolut att du ska köpa den. Det är ju ändå du som ska ha den resten av livet, att försöka sälja diamanter och diamantringar vidare är dessutom väldigt sällan lönsamt. Försök hitta en stil och en sten som du gillar istället. 

  • Äldre 30 Oct 16:00
    #13

    Om du kan se stenen IRL och tycker om den så tycker jag du ska köpa. Hur kasst det är med inneslutningen beror ju helt på var dom sitter och vad det är. Jag skulle dock inte köpa EM sådan sten i blindo.

  • Äldre 31 Oct 00:53
    #14

    Det är inte en lös sten, utan en sten i en ring. Alltså en diamant ring liknande denna med samma kvalité. Den är vintage...

  • Äldre 31 Oct 11:37
    #15

    Alltså, ifall du har sett ringen IRL och tycker att den gnistrar fint så förstår jag inte riktigt problemet. Då är det ju bara att köra? Dessutom brukar det vara bra mycket billigare att köpa diamanter begagnade än nya.

  • Äldre 2 Nov 09:52
    #16

    Slipningen ser inte jätte bra ut, men ringen är fantastiskt fin! Som någon skrev här uppe, den passar mkt fint i en vintage ring. Har också en ring med en diamant som har en stor inclusion och färgen är brunaktig, men det passar så fint i just den ringen.

    Kör på om du tycker den är fin. Det är ingen annan än du som ska ha en åsikt om den ändå!

  • Äldre 2 Nov 15:34
    #17
    +1

    Det blev en vintage ring ändå. Den var så fin och priset var okej. Blev dock tull och moms, då den är från ebay i USA. Tack alla för smakråden. :)

Svar på tråden 1 ct diamant.