• Äldre 13 Oct 15:47
    15445 visningar
    7 svar
    7
    15445

    Hur långt kan mitt tal vara som brud?

    Hej ??

    Jag villINTE hålla tal men då jag vet att det etyder mycket för mannen i fråga har jag valt att göra det. Jag har inte den bästa kontakten med svärföräldrarna och ville därför också passa på att vara extra ödmjuktill dem samt ge mina föräldrar etttack.

    Inledning, hälsa gäster välkomna och tack till svärisarna (1.40sek)

    Föräldrarna (1.40sek)

    Mannen min (nästan 6 min)

    Det är vääääldigt långt! Och jag som egentligen inte vill stå upp alls och prata. Men känner ändå att det ärvikigt för mig att Jah får sagt det jag vill säga..

  • Svar på tråden Hur långt kan mitt tal vara som brud?
  • Äldre 13 Oct 19:29
    #1
    +1

    Det låter jättelångt ja. 


    Skriv om det och försök korta ner till ca 3 min max.
    Mycket bör du kunna få med även på den tiden.

  • Aniara­4
    Äldre 14 Oct 00:28
    #2

    Det hör ju egentligen inte till att bruden ska hålla tal, även om det såklart inte är någonting som hindrar att du gör det om du har saker du gärna vill säga. Men försök korta ner det - ordentligt. Som Chicita säger brukar man sätta gränsen till 3 minuter, längre än så vill inte folk lyssna.

    Försök vaska fram vad som är det allra viktigaste i det du vill säga, själva kärnan, och formulera det i en enda mening. Sen kan du brodera ut den LITE. Håll fokus på bröllopet/äktenskapet och dra inte in andra saker i talet.

  • Plätti­s
    Äldre 14 Oct 12:05
    #3
    +2

    Jag höll tal på vårt bröllop, och började med att säga tack till alla som kom (5-10 sekunder) och sedan höll jag ett tal till min man och började störtgråta direkt jag tittade på honom men lyckades prata i kanske en minut. Sedan var jag färdig/kunde inte prata mer. 

    Det är inte längden på talet utan innehållet som betyder något. Jag sa tack från djupet av mitt hjärta till alla våra gäster för att de var där med oss, och tack till min man för att han är en fantastiskt människa. Det räckte gott och väl. Han höll inte alls tal och hade inte väntat sig att jag skulle göra det heller, däremot har han retats lite för att jag grät. Men efter våra snart sju år ihop så vet han att jag gråter av allt och ingenting, så det hade varit mer förvånande om jag lyckats hålla mig. 

    Tänk på att en reklamsnutt på tv är allt från 15 till 30 sekunder, och de hinner få in extremt mycket i en sådan. Så ett tal på 6 minuter är superlångt. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • baller­ina
    Äldre 15 Oct 15:41
    #4
    Bride2be2016 skrev 2015-10-13 15:47:35 följande:

    Hej ??

    Jag villINTE hålla tal men då jag vet att det etyder mycket för mannen i fråga har jag valt att göra det. Jag har inte den bästa kontakten med svärföräldrarna och ville därför också passa på att vara extra ödmjuktill dem samt ge mina föräldrar etttack.

    Inledning, hälsa gäster välkomna och tack till svärisarna (1.40sek)

    Föräldrarna (1.40sek)

    Mannen min (nästan 6 min)

    Det är vääääldigt långt! Och jag som egentligen inte vill stå upp alls och prata. Men känner ändå att det ärvikigt för mig att Jah får sagt det jag vill säga..


    Om du inte vill det - gör det inte! Varför är det så viktigt för din blivande? Känns det viktigt för dig? Jag skulle aldrig göra något jag inte vill/känner mig obekväm med för att någon annan vill... speciellt inte på bröllopsdagen. Tycker inte det låter som någon bra start på äktenskapet...

    Men om du nu VILL hålla ett tal så ska jag försöka ge några tips... Läs på lite om retorik. Youtuba, googla och framför allt - ÖVA! Prata högt framför en spegel, spela in dig själv och titta (du kan radera filmen sen!) och håll talet inför en vän eller så. Övning ger färdighet!

    Om du övar så kommer du snabbt inse att 1 minut och 40 sekunder är VÄÄÄÄÄLDIGT länge för välkommen och ett tack. Jag skulle säga att 15-20 sekunder är mer rimligt!

    Vad är det som är så viktigt att ta upp som tar nästan 6 minuter? Jag skulle säga att ju kortare och mer kärnfullt det är - desto mer betydelsefullt är det! 

    Du påpekar även i slutet av inlägget att du inte vill hålla talet så jag frågar igen - varför gör du det då? Om det är viktigt att berätta allt för svärföräldrarna, för dina föräldrar och för din blivande - varför inte ta upp det mer privat? Det är oftast svårare/jobbigare att ta upp obekväma saker (som att säga vad man tycker) i liten grupp eller bara öga-mot-öga än vad det är inför 10, 80 eller 200 personer. I en stor samling blir det mer som ett "skådespel" och talaren (du, i detta fallet) kan distansera sig och det blir mer som att läsa ur ett manus.
  • Äldre 15 Oct 17:07
    #5

    Jag önskade attdet inte vore en stor sak för min blivande, men dethär gör jag främst för att jag vet att det kommer göra honom så glad. Det blir den finaste present han skulle kunna få. Då ander jag att jag kan tämja gränser och svettas lite extra när jag vet att han kommer uppskatta det så mycket.

    Jo, för mig är det viktigt stt intr bara säga tack, som ett bord. Jah tror också att mina svärföräldrar hade uppskattat detta. Mina föräldrar vill jag gärna tacka för att de har hjälpt mig att komma till altaret. Mannen vill jag berätta vad som gör att jag väljer honom.

    Har läst talet för 10 pers och alla tycker stt innehåller är jättebra. Jag behöver intr berätta nå sliskhistorier eller för mycket privat men bara en förklaring. Men vet att det blir långt.

    Jag börjar med att tacka för stt alla kom och så ett tack till svärisarnaz men sakta och med pauser blir detta över 1 minut. Ska jag då ha talet till min man på också bara 1 min då, då får man inte sagt nått..

  • Äldre 15 Oct 17:11
    #6

    Och vi bor i Norge, alla bröllop varit på har båda sagt något. Det är väldigt vanligt här.

    Om talet till mannen går på runt 3 min.

    Kan man då säga att man i tillägg har ett tal för svärisarna på 1 1/2 och likaså för mina föräldrar.

    Det är ju mitt bröllop, jag borde väl få prata tiol vem jag vill och längre om jag önskar.. Pch jag tror att det är mer intressant för gäster stt höra ett tal på ett x antal minut när dehär till 3 olika personer, än lika många minuter när man talar till 1! Pch här är faktiskt talaren bruden

  • Aniara­4
    Äldre 15 Oct 19:30
    #7

    Det är väl klart att du FÅR prata hur länge som helst och om vad som helst på ditt eget bröllop, jag tror ingen här planerar att dyka upp som gubben i lådan och sätta munkavle på dig efter tre minuter. Vi försöker bara ge lite råd och tips.

    Ett sånt tips är att man behöver vara en mycket underhållande och retoriskt skicklig talare för att folk som sitter och äter middag ska tycka det är roligt att lyssna i mer än tre minuter. Det kanske du är, men det lät inte så på ditt första inlägg. Ett annat (som jag nämnde) är att det bör fokusera på bröllopet i fråga (minst lika viktigt för andra talare som får för sig att bara prata till den ena i paret och/eller dra hela dens livs historia). Och ett tredje är att less is more. Och som sagt, att fundera på vilka saker som verkligen är viktiga att berätta inför samtliga gäster, och vilka som kan säger eller skrivas mer direkt till den det gäller.

Svar på tråden Hur långt kan mitt tal vara som brud?