• Äldre 7 Sep 10:36
    2763 visningar
    3 svar
    3
    2763

    Är förlovningsring och vigselring samma?

    cdn.hedbergsguld.se/media/catalog/product/cache/1/image/800x800/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/S/R/SR289-59.3.jpg

    Jag och min sambo ska gifta oss nästa år och jag har börjat titta runt på olika sidor efter vilken ring jag vill ha.

    Men när man går in och tittar på vigselringarna så kommer även förlovningsringarma upp, trots att det står förlovningsringar på en egen flik.

    Så min undran är om det är samma sak och inte spelar någon roll vilken ring man väljer. Jag har nämligen hittat en ring som jag gillar men det står att det är en förlovningsring.

    Jag vet att det egentligen inte spelar någon roll men undrar ändå om den i första hand är avsedd som förlovningsring?

  • Svar på tråden Är förlovningsring och vigselring samma?
  • Äldre 7 Sep 11:34
    #1

    Nej det spelar ingen roll alls... 
    Man kan ha vilken ring man vill :) 

  • Äldre 7 Sep 13:44
    #2
    Chicita skrev 2015-09-07 11:34:45 följande:

    Nej det spelar ingen roll alls... 
    Man kan ha vilken ring man vill :) 


    håller med
    Live free, ride free
  • Äldre 7 Sep 18:54
    #3
    +2

    Ja alltså, i Sverige är det väl enligt tradition så att man får en slät ring, eller en alliansring med diamanter, vid förlovningen, för att sedan komplettera med en ytterligare helslät/alliansring med diamanter, alternativt ett band med en solitär sten, vid vigseln, medan det i USA är vanligast att man (kvinnan) först får en solitär när man förlovar sig, och sedan kompletterar man med ett "wedding band" som oftast ser ut som våra traditionella förlovningsringar, alltså antingen en helt slät eller en allians med diamanter.

    Ni är välkomna att rätta mig om jag råkar säga fel.

    Hur som helst så kan man alltså göra precis hur man vill, det du vill ska vara en förlovnings-/vigselring är en förlovnings-/vigselring.

Svar på tråden Är förlovningsring och vigselring samma?